Här tänkte jag att vi skulle kunna hjälpa varandra med prisjämförelsen mellan olika butiker och Bauhaus.

Jag startar denna tråd som en aktion mot Bauhaus :D
Detta eftersom de påstår att de har så många artiklar att de inte kan tillhandhålla en websida där deras sortiment exponeras. Och detta är enligt mig ren skitsnack. Jag kollade deras dator i varuhuset och där fanns det en enorm databas där man till och med kan se varans kvantitet hos andra Bauhaus-varuhus. Deras interna databas är ganska detaljerat. Inte produktbeskrivning men man ser allt annat, pris, kvantitet i olika varuhus, om inköp är på gång o.s.v.
Så sammantaget kan man säga att allt är registrerat och det blir inte någon större börda för dem att lägga ut den till webben för allmänheten. Produktbeskrivningarna kan komma allt i efterhand.

Jag misstänker att det egentligen beror på att de vill undvika prisjämförelser så enkelt och snabbt som internet medför. Vilket gör "prisgaranti" rättså värdelöst för de flesta.

Okej. Jag börjar:

Wera Classic bitsförlängare 152 mm
Swedol:143,75 kr (inkl moms) Bauhaus 189 kr

Hultafors MST180
Jula: 1449 kr Bauhaus: 1495 kr

_____________________________

Det finns flera varor som jag fått upp ögonen på som jag inte kan bekräfta 100% så jag avvaktar.

Sen finns det en del varor som är identiska med andra butikers, oftast lågprisgrejer, som de märker med egna logotype. Wissent det vanligaste de märker varorna med.
Bland annat har de exakt likadan tving som Clas Ohlson men märkt med Wissent.

Upptäckte också att de märker OLFA brytbladskniv med Wissent, kanske för att undgå prisgarantin? Undrar vad som gäller i sådana fall.. Det är ju en OLFA i paketet. Märka det med vad de vill, det är fortfarande OLFA.

Sen så tar Clas Ohlson 169 kr för 2 st minitving från Wolfcraft, medan Bauhaus tar typ 110-130 kr för EN.

Kom gärna med olika prisjämförelser. Även utanför verktygsavdelningen. Fogar, elartiklar, lim, stege and you name it.
 
5 meter markavloppsrör på Bauhaus kostar 300kr = 60 kr/m
Byggmax tar 219kr för 6 meter = 36,50 kr/m

40% billigare på Byggmax alltså
 
Är det från samma tillverkare?
 
När Bauhaus öppnade i Örebro köpte jag den orangefärgade eldosasökaren Hole in one med prisgarantin till ett riktigt bra pris. Jula tar 499kr för den minns ej orginalpriset på Bauhaus men det är högre iaf.

OT
Nästa ting som hände mig på Bauhaus var dagen efter då jag tog med mig skottkärran. Blev en lyckad tur för med den skottkärran blev jag 10k rikare med ett presentkort på affärn. Det var väldans oväntat och uppmundrande. Har shoppat lite där sedan dess *ler*
 
Köpte en bosch gersåg på bauhaus, använde deras prisgaranti. Fick den 12% billigare än det lägre priset, de fick sänka den med 600kr.
 
Binesh skrev:
Är det från samma tillverkare?
Nästan säker på att det inte är samma tillverkare. Men jag tror inte det skiljer något i kvalitet.
 
Även om Bauhaus kanske är 10kr dyrare på vissa varor så gillar jag bauhaus, det är stort ligger bra till har öppet 7 dagar i veckan och har det mesta man behöver.

Och det finns tillgång till släp.
 
Tiger79 skrev:
Köpte en bosch gersåg på bauhaus, använde deras prisgaranti. Fick den 12% billigare än det lägre priset, de fick sänka den med 600kr.
Var var det billigare än Bauhaus och när var det? Antar att du syftar på PCM8?
 
Andy78 skrev:
Även om Bauhaus kanske är 10kr dyrare på vissa varor så gillar jag bauhaus, det är stort ligger bra till har öppet 7 dagar i veckan och har det mesta man behöver.

Och det finns tillgång till släp.

Det är sant, deras öppettider är bra, men det är flera som har sådana öppettider, t.ex. K-Rauta. Men jag tycker att de lurar prismedvetna kunder såsom de gör. Att de kallar det för "lågprisgaranti" vaggar folk i falsk säkerhet om att de handlar på det billigaste stället. Därför är det inte mer än rätt att publicera deras priser på tråden för att jämföra direkt.
 
Thomas59
Köpte en Bosch PTS 10 (Bordssåg/Klyvsåg) på Bauhaus för 3 250 kr med prisgaranti. Ordinarie pris på Bauhaus var 3 995 kr. Billigaste jag hittade på nätet var 3 695 kr på DUAB-Huset så jag printade ut DUAB-sidan och tog med den och det var inga problem.

I Bauhaus variant ingick ett stativ men det gjorde det inte i DUAB-Husets pris.

Kan ju vara bra att veta att Bauhaus godkänner DUABhuset som jmfpris.
 
Thomas59 skrev:
Köpte en Bosch PTS 10 (Bordssåg/Klyvsåg) på Bauhaus för 3 250 kr med prisgaranti. Ordinarie pris på Bauhaus var 3 995 kr. Billigaste jag hittade på nätet var 3 695 kr på DUAB-Huset så jag printade ut DUAB-sidan och tog med den och det var inga problem.

I Bauhaus variant ingick ett stativ men det gjorde det inte i DUAB-Husets pris.

Kan ju vara bra att veta att Bauhaus godkänner DUABhuset som jmfpris.
Jag ser att du bor i Stockholm men vilket Bauhaus handlade du på.
 
Binesh

Järnia har kampanj på PCM8S, 2499kr.

Bahaus tar ca 2739kr. Så jag betalade 2200kr
 
Förstod inte riktigt meningen med aktionen? men Bauhaus i Uppsala är bra just för att dom har "allt". Jag kan köpa virke, verktyg, el-material, buskar och toastol på samma ställe på samma gång. Det är deras styrka. Prismässigt brukar deras kampanjer och extrapriser vara bra men ordinarie pris är väl som hos konkurrenterna som håller samma kvalitet. Vill man alltid handla det billigaste alternativet finns säkert andra ställen för varje enskild vara om man har tid att åka runt hela stan varje gång man ska handla. Byggmax som många här verka gilla hade i stort sett bara skräp den gången jag var dit. Låga priser visst men det som fanns till försäljning var inte direkt några kvalitetsmärken och såg verkligen billigt ut också.
 
Aktionen handlar inte om hur de jobbar. Om de vill ha helhetskoncept som deras styrka och policy får väl stå för dem. Och missförstå mig rätt, jag gillar Bauhaus i det avseendet att de faktiskt har det mesta under ett tak som du säger. Däremot att de vilseleder kunderna prismässigt med deras s.k. garanti och fråntar andra butikers styrka när det gäller priskonkurrens stör mig något. Hade de löpt linan ut och publicerat deras utbud på nätet hade jag aldrig startat denna tråd.
 
Thomas59
star101 skrev:
Jag ser att du bor i Stockholm men vilket Bauhaus handlade du på.
Bromma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.