Hej

Ska byta vindskivor på garaget och hängrännor och stuprör nu i sommar i samband med ommålning. Tänkte samtidigt passa på att åtgärda hängrännan från huset som den tidigare ägaren inte orkade dra ner ett stuprör ifrån utan istället lät det vattnet rinna ut på garagetaket. I samband med det här så tänkte jag att det skulle vara lämpligt att gräva ner nya rör för dagvattnet då de som finns där är både trasiga, igenproppade med skräp och av fel typ. Han hade använt svart dräneringsslang så det blir ju blött i marken runt rören om det regnar mycket.

Vilken typ av rör är det jag ska använda mig av? Markavloppsrör eller något annat? Räcker 110 mm rör till? Något speciellt som man ska tänka på med böjar osv som man behöver köpa. Tänkte beställa allt från rinkaby rör om det finns där. Hur löser man det med böjar runt hörn osv? Hittade inte några 90 graders böjar utan bara 88 grader, antar att man använder en lövsil och sen en sån 88 graders böj där stupröret går ner till markrören? Röret från baksidan av huset kommer att behöva gå runt två hörn av garaget och sen ihop gå ihop med röret från ena hörnet av garaget för att sedan anslutas till dagvatten/dräneringsbrunnen som ligger en bit utanför garaget. Rören för dagvattnet går in i brunnen ca 40 cm under marknivån, just nu är det bara regnvattnet från framsidan av huset som är ansluten till den.
 
88 eller 90 spelar ingen större roll, anslutningarna är så flexibla så det fixar sig.

Annars så var det väl ett bra projekt.

Protte
 
Jo det bör ju vara bättre att inte låta regnvattnet från halva hustaket rinna ut på garagettaket som är ett nästan helt platt papptak. Sen rinner vattnet från stupröret på garaget bara ut på marken och det är ju rätt onödigt när det finns en brunn för dagvattnet.

Hur är det med rören då, det är markavloppsrör som är rätt typ och 110 mm rör räcker? Garaget är på 30 kvm så taket är ju lite större än det och huset är 1-plans med källare, 117 kvm vet inte hur stort halva taket blir på det riktigt.
 
Redigerat:
Dimensioneringen är nog inga problem. Om man räknar på ett 90 minuters 20 års regn så motsvarar det ungefär 20l/h per m2. Om man säger att takytan är 100m2 för att dra till med något motsvarar det 2 kubik i timmen som röret ska kunna svälja. Jag kollade snabbt på maxflödet på ett 110 mm vattenlås (massa böjar) och det har ett maxflöde på 9 kubik i timmen och då går det bara halvfullt. Räknar man med ett helt vattenfyllt rör ökar maxflödet med 240%. Även om man drar bort för ökad friktion på grund av längd på röret så känns det som om du har gott med marginal. Jag är dock ingen VA-ingenjör bör sägas.

/Kalle
 
Fast det låter nästan som det :-D
 
Får ge mig på att mäta lite under helgen och rita på vad jag behöver för böjar osv och sen skicka iväg en beställning till rinkaby. Sen är det väl bara att sätta igång och gräva, är inte så många meter så det borde gå för hand med en sån slungspade eller vad det heter. Det duger att bara lägga ner rören i jorden och täcka över med jord igen sen antar jag?
 
Var försiktig vid återfyllnaden så att det inte kommer stenar i närheten av röret... Så säger alla, vet dock inte hur noga man måste vara. Har själv inte varit supernoga på den punkten...:-S
 
Staffans2000
Fyll på med var du har!
Se dock till, att du har ett MINIMIFALL på en procent! Packa noga under röret.

Vid horisontell rörläggning gäller följande: Aldrig 90gr. vinkel eller dito 88gr
.Använd istället Två 45gr. språng eller en lång 90gr. böj.

110mm. Avloppsrör av vilken nyans du vill, passar utmärkt.

Staffan
 
Oki, de är ju gräsmatta som jag kommer att gräva in. Har bara varit jord där jag grävt tidigare i alla fall. Hmm blir ju dubbelt så dyrt att köpa två 45gr för att gå runt ett hörn istället för en 88gr. Varför ska man inte använda 88gr böjarna? Vilka av dessa böjar som rinkaby rör har bör jag isåfall använda för att gå runt de två hörnen på garaget? Och vilka böjar ska jag använda för att gå upp mot stuprören? http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=919
 
Det går bra med 90 böj upp mot stuprören men däremot liggande 90 böjar rekommenderas inte. Nu tror jag iofs att det inte är några större problem med liggande 90 böj för dagvattnet då det inte är några större mängder partiklar som kan fastna i böjen.
 
Staffans2000
Använd Rinkabys: 4825, men inte 2860! Det blir lättare stopp i en snäv böj. Samt att ett rensband/fjäder/slang är svårare att få förbi.

Upp mot stupröret kan du i nödfall använda 2860.

Arkimedes.
 
Aha oki, men då kör jag med två stycken 4825 där stuprören ska gå ner och sen en 4825 runt det första hörnet på garaget, runt det andra får jag nog gå med en 45gr och sen in i den raka delen på en Mark gren 110x45 3 muff och sen fram till dagvattenbrunnen. Ska se om jag kan rita upp hur jag hade tänkt i nåt program senare.

Sen står det så här, Lövrens för stuprör. Passar mot 110 slätända. För utomhusavlopp. Dimensionen = utvändigt mått i mm. Passar inte den mot en 4825 som har muffar i båda ändarna då?
 
Såhär nånting hade jag tänkt att dra rören, från husväggen till första hörnet på garaget är det ca 310 cm, sen är kortsidan på garaget ca 350 och från det hörnet till mitten av dagvattenbrunnen är det ca 240 cm.
 
  • Markavlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående lövrensen... Efter att böjen har kommit upp ur baken brukar man sätta ett 110 avloppsrör en bit upp, som sågas av i lämplig höjd (efter eget tycke, jag tog det där sockeln slutade och träfasaden började) och tada där har du den släta änden för lövrensen :)
 
Sedan passar lövrensen bättre mot ett markavloppsrör med tjockare gods, jag har flera som vinglar omkring i tunnväggiga rör.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.