Mikael_L
Ahaaa ... fränt !...

:D :D :D :D :D
 
ja det är sån här jag menar:
21050_534x534.jpg

nu ska jag bygga vidare på min friggebod lite..
 
Får man fråga varför du gjöt en kant istället för att använda exempelvis leca-sten som vi gjorde som "fukt-kant" ?
Bara nyfiken!

Ser bra ut, antar att man kommer se massa smarta saker som du gör som jag har missat, typiskt!
 
nä ja ville inte ha leca, tyckte detta var en bra lösning, funderar lite hit & dit på själva konstruktionen nu om man ska ha OSB på väggarna under gipset osv. får väll hoppas man kan bestämma sig snart så man kan börja bygga i juli
 
hej igen, hög tid att börja rita lite ritningar nu för min del, jag har ont om tid jämt så det känns lite tråkigt, men man får försöka få så mycke gjort som man hinner..
det jag undrar över till att börja med är hur man ska placera ut väggarna, ska man bygga långsidorna så långa som möjligt & låta kortsideväggarna stå "innanför" långsidorna i gavlarna?
isåfall får man ju en takstol längst ut på plattan åt varje håll..
det krånglar till det lite extra med att jag ska ha liggande reglar/isolering utanpå väggarna.
alternativet är att ha kortsidorna "utanför" långsidorna men då hamnar ju första & sista takstolarna runt 150mm in från plattans ytterkant, det känns inte lika smidigt.

anledningen till att jag frågar är eftersom jag ska ha liggande 45x45 utanpå stående reglar, så bör jag väll korta in långsidorna 45mm åt varje håll i ändarna, annars hamnar ju takstolen utanför kortsideväggarna, och det känns ju inte bra.

jag får nog helt enkelt bygga allting 45mm innanför plattans yttermått & låta långsidorna vara så långa som möjligt & sedan ha kortsidorna innanför.

låter det som den smidigaste lösningen?
MVH
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
... anledningen till att jag frågar är eftersom jag ska ha liggande 45x45 utanpå stående reglar, så bör jag väll korta in långsidorna 45mm åt varje håll i ändarna, annars hamnar ju takstolen utanför kortsideväggarna, och det känns ju inte bra....
Jag förstår inte riktigt hur du menar?(, men jag håller med om att det känns inte bra att takstolen hamnar utanför väggarna. ;))

I vilket fall så ska du väl ha vindpapp/asfaboard/vindduk/utegips under fasadpanelens spikläkt? Detta vindskydd ska helst linjera med grundens utsida, så du får vindtätt även mellan grunden och väggen. Sen kan du ta tjockleken på dina liggande reglar och flytta de stående reglarna så långt in som det behövs.

I övrigt går det att bygga gavlarna innanför långsidorna likväl som tvärtom.

En del köper två takstolar mindre och lägger istället två reglar ovanpå reglarna i gavelspetsarna, men det är nog inte alltid så smart besparing.
 
Mikael_L
När man planerar sina ytterväggar, framförallt hörnen så gäller det att tänka på att det ska gå att isolera och att ha nåt att fästa väggskivorna mot.

Söker du på forumet, sökord som ytterväggshörn, *hörn* + isolera osv osv hittar du en hel del gammal information, för det är många som undrat under årens lopp. :)
ex:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/114155-hur-bygger-man-hoern.html
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/89584-hoern-i-regelstomme.html
 
tack för länkarna jag hittade en bra lösning men vet fortf inte hur man ska göra med takstolen, om jag förstår dig rätt är det bra att ha reglerna från kortsidorna gående ända upp mot "nock" eller mot taket så att säga, då får man ju bra sidostöd..?

men det innebär isåfall att man inte kan lägga takstolen på kortsidan om man inte gör en 3e lösning..

såhär tänkte jag först iaf, 2 alternativ:
vinkel1.jpg
eller såhär:
vinkel2.jpg

men man kanske skulle kunna göra såhär:
vinkel3.jpg

verkar något av dom vettigt?
är du med på vad jag menar Mikael_L i alt.1 är takstolen "utanför" kortsideväggen, så den får ingen bärighet av den..

om man ska använda alt.3 får man ju slå på stående reglar utanför takstolen om man vill isolera där.. eftersom ja ska ha 45x95 stående reglar, blir det ju isåfall 45mm bara (eg. 50mm hmm).

känns som detta är det viktigaste problemet just nu för att kunna komma igång med CAD ritandet, resten löser sig nog efter hand bara man får upp väggarna hehe:)
 
Jag kan förklara hur jag gjorde. Men jag skulle först vilja ha en förklaring till dina olika ritningar? Vad är de olika färgerna?
 
det vita är horisontella reglar, det turkosa är stående reglar och det röda är takstolen som ligger ovanpå allt, självklart går den ända ut i ytterkant på yttervägg

jag kommer nog göra som i alternativ2

de liggande reglarna kommer vara 45mm innanför plattan runt om, där kommer det spikas på 45x45 med CC60 mått uppåt för att kunna ha liggande isolering,
jag har funderat på att ev. köra CC61 eller nått sånt i långsidorna eftersom masonitskivorna är 122cm o ja har tänkt lägga dom mellan takstolarna, får se de beror lite på vilka mått de blir, eftersom plattan blev 13,1 meter o de ska ligga 45mm in så blir de ganska exakt 13 meter mellan yttre takstolar, vilket innebär att jag bör behöva ca 12 takstolar?

råkade skicka inlägget innan ja skrivit klart.. 11 x 1,22 = 13,42
så det kommer bli runt 40cm kortare mellan 2 takstolar nånstans, e bara bestämma om man ska de i änden eller om man ska ha de i mitten nånstans, ja e ingen van byggare, imorn ska ja prata med banken igen
 
Redigerat:
En halvbra bild på hur vi gjorde. Vi satte reglarna i vinkel med hörn mot hörn på insidan. Reglarna satte vi ända ut på kanten av Leca-blocken ( i ditt fall betongkanten ) och sedan liggandes 45x45 på utsidan. De sneda reglarna är 45x145 om jag minns rätt och är "infällda" bland de liggande 45x45. Då får man ett 45mm uthäng av panelen i förhållande till plattan.
På isoleringsbilden ser du hur jag menar med sned-stagen.

Takstolarna ska stå ända ut på hammarbandet på bägge kortsidorna. Våra står C-C 1200 och vi har 12st på 13x8 meter platta.
 
  • Garage036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070702025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
glöm inte attt fylla hörnen med isolering innan du spikar igen bara. Det höll vi på att glömma :) Man kommer INTE åt det innifrån sen :)
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
tack för länkarna jag hittade en bra lösning men vet fortf inte hur man ska göra med takstolen, om jag förstår dig rätt är det bra att ha reglerna från kortsidorna gående ända upp mot "nock" eller mot taket så att säga, då får man ju bra sidostöd..?
Nja, det påstår jag inte, även om jag nu gjort så på ena gaveln på garaget.
(Men det är för att jag inte har någon takstol på denna sida, eller 30 cm in eg)
Nackdelen är t.ex. att det är en massa reglar ivägen om man vill göra en gavelspetslucka.

men det innebär isåfall att man inte kan lägga takstolen på kortsidan om man inte gör en 3e lösning..
Takstolen behöver absolut inte alls gå ända ut mot yttervägg. Det är inga problem att t.ex. låta den sluta 45 mm innanför spikregeln, för att det därigenom ska få plats för 45x45 korsregling.

såhär tänkte jag först iaf, 2 alternativ:
verkar något av dom vettigt?
Alt 1 och 2 verkar vettigt. 3 skulle jag aldrig göra själv iaf.

är du med på vad jag menar Mikael_L i alt.1 är takstolen "utanför" kortsideväggen, så den får ingen bärighet av den..
Jag tycker alla takstolar ska stå på hammarbandet åtminstone.
Om du sen korsreglar med 45 mm till utanför detta så är det väl inget problem, eller ...
 
Jag har ju inte tänkt ha nå direkt "hammarband" utan bara en horisontell regel uppe på dom vertikala, räcker inte det?
Har sett att många har en liggande regel stående på höjden, men att göra urjackningar i varenda regelbräda tar för lång tid!
I alt.1 så hamnar takstolen utanför/innanför kortsideväggen dvs i luften, så det blir ju ingen bra lösning, isåfall hellre alt.3 men jag tror det blir smidigast med alt.2 i vilket fall så kör nog på det!
tack iaf för länkarna kul att se hur andra byggt så man inte gör bort sig totalt!

Jag har tänkt att jag skulle klara mig helt utan snedstävor eftersom jag ska ha OSB skivor invändigt, tänkte börja med att sätta dom & sedan isolera utifrån, så kommer inte kunna "glömma" isolera knutarna.

jag kommer alltså göra en ram av 45x95 reglar liggandes på plattan sedan fylla denna med stående reglar med CC60. eller ev. då CC61 om det blir smidigare för att slippa kapa 40 masonitskivor, tror jag ska få ihop allt ändå..
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Jag har ju inte tänkt ha nå direkt "hammarband" utan bara en horisontell regel uppe på dom vertikala, räcker inte det?
Ja den brukar kallas hammarband. ;)

Har sett att många har en liggande regel stående på höjden, men att göra urjackningar i varenda regelbräda tar för lång tid!
Dennes namn är lite mer varierande, ibland hammarband även här. Bärlina kallas den också ibland. Den är viktig ifall det inte står en regel precis under takstolen, t.ex. pga av ett fönster.
I garaget satt jag endast en sådan, och ingen liggande regel (hammarband) = mindre köldbrygga.

I alt.1 så hamnar takstolen utanför/innanför kortsideväggen dvs i luften, så det blir ju ingen bra lösning,
Jag förstår fortfarande inte varför du har problem med detta?
Ingen annan av dina takstolar vilar ju på någon kortvägg, varför måste de två yttersta göra det?

Jag har tänkt att jag skulle klara mig helt utan snedstävor eftersom jag ska ha OSB skivor invändigt,
Helt rätt tänkt. Så fort du monterat t.ex. OSB eller gipsskivor på en sida så har du förstyvat konstruktionen mer än tillräckligt. Men glöm inte att sätta väga in väggarna helt i lod och våg och sätta tillfälliga snedsträvor så fort du rest väggarna. Fortsätter du bygga med sneda väggar får du aldrig till det efteråt. Så fort du monterat en eller två skivor så kan du ta bort motsvarnade sträva.

jag kommer alltså göra en ram av 45x95 reglar liggandes på plattan sedan fylla denna med stående reglar med CC60. eller ev. då CC61 om det blir smidigare för att slippa kapa 40 masonitskivor, tror jag ska få ihop allt ändå..
Använd cc60, det är myyycket enklare att kapa bort lite från masonitskivorna än att skära till och försöka passa in någon enstaka cm isoleringskiva.
edit: + OSB-skivorna kommer inte räcka mellan varje regel.
Glöm inte heller att OSB-skivor ska sättas med några mm mellanrum, så väggen inte buktar sig om (när) luftfuktigheten ökar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.