Jag håller på att rita på en konstruktion som kommer kräva limträbalkar med hygglig spännvidd, men min fråga är hur man konstruerar "hörnorna"?

Det ska isoleras och då är man ju ganska tacksam om det är hyggligt jämnt på både in- och utsidan och att det inte finns alltför mycket köldbryggor.

Det handlar alltså inte om dimensionering, det får en konstruktör titta på, utan hur man korsar och tvärsar reglar/balkar/stolpar mm.

Limträbalken (A) är en av fem stycken.
Regeln (B) är stående och meningen är att det ska isoleras på den sidan.

I den övre varianten med en stående regel (C) blir ju delen mellan C och D konstig, och hur isolerar man mellan B och D?

I den undre varianten ser det ju trevligare ut mellan E och F, men jag är ganska övertygad om att det krävs en stående (C) av hygglig dimension för att bära upp limträbalkarna. Det blir CC 120 på limträlkarna och avståndet mellan de stående reglarna som håller upp C resp E kommer att vara ungefär en meter (det ska vara fönster där och därmed går det inte att sätta dem tätare.

Jag vore väldigt tacksam om någon kunde förklara lite för mig hur man bygger... Konstruktören kommer säkert att tala om för mig exakt, men jag vill gärna vara väl förberedd.

Tack på förhand
 
  • corner1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan tipsa om detta?
 
Nu är jag bilmekaniker och "snickrar" helst i stål, så lägg inte för stor vikt i det jag säger.
Men:
I det övre exemplet, om du låter D gå hela vägen upp till A och jackar ur i den för C blir det lite vettigare.
Det undre exemplet skulle ju funka om du kan regla F c/c60 och växla av för fönstren. Då får du en regel under varje balk.

Det stabilaste varianten är en kombination, C infälld i D och en E över. Då kan du nog klara dig utan regel under varje balk.
Sen känns det som du behöver ett hammarband (som E) på B-väggen med.
 
Tack! Det var fina idéer, jag är IT-konsult, så jag tänker lyssna jättemycket på en bilmekaniker :)

Säkerligen bör man ha ett hammarband under B också, det hade jag inte funderat på. Jag ska försöka träffa konstruktören nästa vecka, så blir det lite mer kött på benen. Är det fler som har tips mottages de gärna.
 
Jag har ett nybyggt hus med stor spännvidd på takstolarna och det är exakt den konstruktionen som Spakx föreslår. Enda skillnaden är att C är mot insidan av huset i stället..
 
Ok, det låter ju bra, då ska jag försöka rita lite på det då.

Har du ett liggande hammarband ovanför den stående balken, eller är det bara en infälld?
 
A ska ligga ner på platten om du har cc60 på B. A och E kan man jacka i varandra i hörnen. Då isolerar man på utsidan hörnet, eller så låter man D gå ända ut jäms med B på utsidan vilket jag tror är vanligast.
Gick detta att förstå. Det finns många ritningar på nätet hur man bygger ytterväggar.
/CC
 
Hej!

Kolla här så ser du hur man gör ett hörn.
http://www.swedisol.se/sw1010.asp
Det man skall tänka på när man gör hörnet är att ytterväggen skall ha nått o fästas i och att även inner väggen har det. nu tycker jag ifs. att det som beskrivs här inte ger ett tillräckligt stabilt hörn utan man riskerar att hörnet glipar..
men det kan man lösa genom att lägga en vinkel regel i metall bakom skivmaterialet i hörnan och skruva rakt igenom skivmaterialet/metallregeln in i träregeln. Nu tänker jag först på den som är märkt F3 den andra F2 där bör man nog göra på ett litet annat sätt också..
vad man mer skall tänka på är att man lätt får flera reglar som drar in köld i hörnan..

Ja sen naturligtvis ett hammarband över allt som beskrivs tidigare i tråden..
 
Redigerat:
Tack för bra länk och bra tips. Jag vill påpeka att A inte är ett hammarband utan en limträbalk (takstol). Men då ska man alltså ha ett hammarband under den. Jag tror nog på den där varianten som någon skrev "C infälld i D med en E över"
 
Jo en C behövs där man har fönster.. annars så ställer man ju väggreglar där
balken kommer. men E är väl hammarband och den skall vara på båda väggarna..
Har du stora fönster och det kommer flera balkar uppe på en C utan att kraften tas upp av väggreglar så behöver C vara lite extra stabil (måste dimmenssoneras rätt).

Sen beror det lite på hur balken kommer se ut om man inte också lägger en C
Uppe på hammarbandet. Men är det taksolar så sticker dom oftast ut och då kan det vara smart att lägga en C under.. Men tänk... överallt där man ersätter isolering med trä får man sämre issolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.