Elu köptes av DeWalt för några år sen som i sin tur köptes av Black & Decker.
Eller var det B&D som köpte DW först och sedan köpte de in Elu också?
Hursomhelst så var Elu en seriös tillverkare och det priset avses nog objekt i fint skick i begagnade marknaden. Finns alltså inte att köpa i butiker längre.

Det finns minst en tråd om PCM8S och kortfattat kan man säga att de flesta ansåg att man borde lägga några hundra till och köpa GCM8S istället. P= gröna serien (GDS) och G= Blåa serien (Maskiner för proffssegmentet)

Utan att ha känt på Besttools kap&gersåg vågar jag påstå att GCM8S är i realiteten mer prisvärd trots att den kostar 2-3 gånger mer.
 
Har en best tool och den fungerar utmärkt till mina projekt, kapar och gerar utan problem.
Soldäck 38m2, vedbod 9m2, Enkel carport plus diverse lister.
Visst står ju inte och gap flabbar när jag sågar, men penning skillnaden gjorde mig nöjd. :)
 
För några år sen, innan jag började samla på egna verktyg fick jag låna grannens Best Tool cirkelsåg och sticksåg. Och trots att att jag på den tiden inte hade något annat att jämföra än några enstaka gröna bosch och aeg så hade jag det klart för mig att de var sämsta verktyg jag någonsin hållit i händerna. Kap & gersågen kanske är undantaget när det gäller Best Tools?
 
Rund_skruvad skrev:
Visst står ju inte och gap flabbar när jag sågar, men penning skillnaden gjorde mig nöjd. :)
Jag röstar för att lägga lite extra på sågen, jag gapflabbar nästan när jag använder min blåa bosch och det är fasiken 5 år sedan jag köpte den. Skippa det billiga, det är tråkigt även om det till nöds fungerar.

Idag gapflabbade jag faktiskt när jag sågade med en billig såg. Fast det var mera "åt" än "med" sågen. Det var en "Power 2000". 210mm klinga och så korkat konstruerad att jag var tvungen att kapa två gånger i gersågen och avsluta det hela med sticksågen för att kapa av en 45x170. Skulle dock säkert funka till fönsterfoder om det kniper....
 
Handla dyrt brukar bara vara dyrt en gång medans billigt är och förblir billigt för all framtid. ;)
 
Tack för era synpunkter !
Jag brukar säga att dyrt och mycket pengar är långt ifrån samma sak. Därav önskan att hitta det prisvärda, även om det innebär att slanta upp en lite större summa till att börja med.
Efter att ha läst de senaste inläggen kommer jag att sikta in mig på en blå Bosch. Tips på kampanjer och erbjudanden tas tacksamt emot. Troligtvis kommer jag ju bara att köpa en gersåg i livet och då är det ju lika bra att köpa en bra (och rolig) på en gång.
Någon däremot ?

Ps. När jag köpte en borrhammare (också Bosch) för ett antal år sedan föreslog expediten på Silvan en pjäs, eller borde kanske kalla den för metallklump - för så kändes det, när jag tog ta i en noname-500-kronorskoloss som påstods "göra jobbet" om man bara ska fixa ett par hål per år. Ångrar mig inte en sekund att jag betalade betydligt mer för ett "riktigt" verktyg. Fortfarande lika kul att jobba med varje gång det ska borras. Ds.
 
Ja faktum är att det för stunden kanske stämmer att man inte använder verktygen så ofta så att det motiverar priset. Men när man väl köpt en maskin som man har roligt med så använder man den oftare än vad man trodde sig skulle göra vid köptillfället.
 
Rookien skrev:
Tack för era synpunkter !
Jag brukar säga att dyrt och mycket pengar är långt ifrån samma sak. Därav önskan att hitta det prisvärda, även om det innebär att slanta upp en lite större summa till att börja med.
.
Sant, dyrt är de när man betalat för mycket för en vara/tjänst, men som du säger mycket pengar behöver inte innebära desamma. :)
 
Rookien skrev:
Best Tools SMS 255DWL - borde jag välja då den antagligen svarar mot mina krav. Funderar dock på hur kul den är att använda. Pris ca 1300 kr, borde betyda mycket prisvärd om omdömena jag läst stämmer.
Har en sån och kan varmt rekommendera den, mycket såg för pengarna. Har bl.a. använt den till att regla upp och tilläggsisolera hela huset och reglat upp för nya rum (helt ny planlösning i nästan hela huset). Än så länge har den inte svikit mig och jag litar på den under det kommande trädäcks-projektet också.

Givetvis så lär blå Bosch, Makita, Festool och andra svindyra maskiner vara ännu bättre, men det betyder inte att den här sågen är skräp, för det är den långt ifrån.
 
Då var det inhandlat och klart - en GCM8 står och väntar på att bli "un-boxad".
Det landade på 3295 kr på Woody i Huddinge, som har en kampanj just nu (vet tyvärr inte hur länge).

Kollade med Hornbach och Bauhaus, som båda har lägsta-pris-garantier, om de hade GCM8, men de hade enbart PCM8.
För PCM8 tar de 2495 kr på Hornbach och 2489 kr på Bauhaus.
Med Hornbachs prisgaranti betyder det att jag kan komma över PCM8:an för 2240 kr hos dem. (De går ned 10% under konkurrentens pris om konkurrenten är billigare.)

Tycker ni att den blåa GCM8 fortfarande är ett bättre köp för 3295 kr än den gröna PCM8 för 2240 kr ?
 
Rookien skrev:
...Tycker ni att den blåa GCM8 fortfarande är ett bättre köp för 3295 kr än den gröna PCM8 för 2240 kr ?
Absolut. Jag hade en PCM8 som jag betalade knappt 2.300:- för. Jag lämnade tillbaks den och köpte en GCM8S för ca 4.000:- (http://www.byggahus.se/forum/608289-post69.html). Än idag ångrar jag mig inte en sekund - du kan alltså sova gott i natt ;)
 
P
Dog denna tråd?
Jag vill fortfarande ta ner DW707 till semipro.
Den kapar INTE en helt vanlig 95mm regel på höjden när man har den längst in på bordet. Det tycker jag en pro såg ska klara av.
Kände på en DW717XPS idag.... Hmmm Ja tack.
Visst större men jag ska inte flytta på den så ofta...
 
Jag kapade all panel och reglar till alla innerväggar till min villa med en ETC...
Jag kräver att den flyttas upp. I princip till toppen.:)
 
Var för skrivs det så lite om Metabos gesågar? Metabo har ju alltid gjort bra maskiner och kapgersågarna från Metabo borde väll inte vara ett undantag. Ta bra KGS 254 som i dag säljs för 3037:- måste ju kunna vara med och slåss på listan.
 
Har precis köpt en KGS254 som ersättare till den nuvarande, efter altanbygge i princip havererade "Power Super" (sprucken plast där man ställer bordsvinkeln, slumpvis vinkel på både bordsvinkel och klinglutning, havererad dammutsugsstos,...)

Har inte kört något ännu, men verkar i klass med blåa bosch efter att ha ryckt i båda - robust konstruktion, stabil i vinkelinställning osv. Den har en fiffig detalj i att man kan flytta materialtvingen så att den antingen pressar plankan mot bordet eller mot anhållet när man kapar tunnare grejor.
Såg dessutom att det finns klingor för att såga metall och trä - likt den där sågen de har på Beijer.

Om jag kommer ihåg så postar jag ett första intryck efter första snitten. Än så länge känner jag mig nöjd - 3kSEK känns som ett fynd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.