Hej!

Eller är det som att fråga hur långt ett snöre är?

Jag frågade en elektriker som sa runt 5000 SEK. När jag kollar på Clas Ohlson mm så kostar de 400 SEK. Min elcentral + undercentral är från -70 och är av gamla typen med porslinssäkringar.

Någon som vet vad jag kan vänta mig i kostnad? Kan man använda Clas Ohlson-grejerna eller är de inte tillräckligt bra? Hur många behöver jag?


MVH
Carl
 
För 5000 får du nog en helt ny central med automatsäkringar och jordfelsbrytare. Om du ska sätta in en jordfelsbrytare (utan att veta vad classe saluför) så är det skillnad på dom dyraste och dom billigaste men mer än en 6-800:- ska du nog inte betala för en bra JFB.
 
OK, tack för svar!

Är det en som gäller eller är det en per central?


MVH
Carl
 
en 25A häger kostar 600 på nätet så även med häftiga påslag från elektrikern så ska den inte kosta mer än 1000 kr. tillkommer gör en kåpa plus jobb, borde fortfarande ligga under 3' tycker jag
 
Om man sätter in en eller flera är väl mest en fråga om "bekvämlighet" har man flera slås inte hela huset ut om det blir ett fel, jag brukar sätt nästan alltid sätta två åtminstonde på centraler med mer än 8-10 grupper
 
Det ska man göra ;)
Har bara en på huvudhuset iom att den installationen är lite äldre. Måttligt kul när man kommer hem med en blöt och slaskig bil, kopplar in motorvärmaren med lite snö/fukt i uttaget och klick, där blev det svart, nu ska vi hitta ytterdörren först, sen låsa upp, ta sig genom huset, slå till brytaren, komma på att man skulle ha dragit ur bilen först, göra om alltihopa.......

Nu för tiden har bilen en egen jfb
 
Material+arbete kostade mig 1900 kr(och inkoppling av golvvärme till badrum).
 
Minst två jordfelsbrytare, en till kyl/frys och en till resten av huset. Ytterligare en till bilvärmaren är självklart ännu bättre.
 
Återigen:NEJ

Sätt INTE kyl och frys på samma, sätter du två brytare så lägger du kylen på den ena och frysen på den andra. varför kvadda all mat?

Bilen bör få en egen, helst en personskyddsautomat dvs ihopbyggd jfb och säkring
 
Eller så skippar du JFB till kyl och frys
 
elmont skrev:
Eller så skippar du JFB till kyl och frys
Varför då?



Hellre förstörd mat i stället för att någon ska få ström genomkroppen.

Hur ofta löser en jordfelsbrytare ut?

 
i pricip alldrig om inte det blir nått fel, dvs. ungefär lika ofta som frysen pajar och säkrinen går. Jag vill bara ha lite mothugg ;)
 
Sätter man in jordfelsbrytare så sätt en egen tvåpolig till kyl/frys, kostar några hundringar extra på elektrikerräkningen.
Själv har jag varsin tvåpolig för kyl/frys och cirkpumparna till värmen, och resten av kåken på en fyrpolig. Garaget har ingen än, men får en när det blir ny el därute.
 
enligt min uppfattning får du inte lämmna kyl/frys utanför överhuvudtaget utan enbart utrustning där det kan uppstå allvarlig fara/skada om utrustningen slås ut dvs typ livshotande. Förlorad mat är inte livshotande på under två veckor åtminstånne.
 
Fotografen skrev:
Sätter man in jordfelsbrytare så sätt en egen tvåpolig till kyl/frys.
Och att den har löst ut märker man när det luktar konstigt ur frysen? ;D

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.