Mats Bengtsson skrev:
...så jag tror det är internetköp som gäller.

--- Mats ---
Någon som lyckats beställa hem oljor och dylikt från utlandet? Jag har bara försökt en gång, och det blev kalla handen - de ansåg att det var farligt gods och ville inte skicka det utanför England i mitt fall...
 
bygga_bo skrev:
Någon som lyckats beställa hem oljor och dylikt från utlandet? Jag har bara försökt en gång, och det blev kalla handen - de ansåg att det var farligt gods och ville inte skicka det utanför England i mitt fall...
Nej till att ha testat importera redan, jag har känt att jag har svårt att komma på vad som är rätt paket. Läst mycket, men inte blivit helt trygg på att jag förstått tillräckligt. Idealet vore en handlare som har de bland kunnig personer på internet kända grejerna (jag är också mycket på Theofils oc har sett deras sortiment).

Skall man jämföra oljor/vaxer med verktyg är det ungefär oms om jag på nätet kunde läsa olika tester av Festool, blå Bosch, Makita, ... Alla som testar dem verkar duktiga och beskriver vad de är bra på och hur de fungerar. Sedan går jag till min lokala handlare. Han har också en såg, eller en fräs, eller vad det nu är jag såg testerna av. Den är av märket Alpha Tools, och asken är 25*25*40 cm, precis som de som testats. Jag kanske borde köpa den, asken är ju ungefär samma storlek och den påstås göra samma sak? När jag frågar honom säger han att de som sysslar med sådant här på riktigt, de köper av en kringfarande lastbil, men eftersom jag inte är proffs är detta vad jag kan hitta att köpa.

Kanske man kan lättare importera från USA? engelsmän har rätt så strikta regler...

--- Mats ---
 
Jag har faktiskt beställt en Osmo hårdvaxolja hos golvaffären hemma på gatan. Dock skulle de inte plocka hem nya prylar på ett par veckor så min plan var att hitta något annat och avboka den beställningen. Tycker Osmo verkade ha mycket intressant när jag kollade runt. De verkar iaf duktiga på oljor för golv, fick uppfattningen att många i branchen tycker att deras hårdvaxoljor för golv är mycket bättre än Timbrex oljor.
 
Tycker det verkar märkligt att de inte vill skicka oljor per post. Osmo är ju tyskt, kanske ska kolla med någon tysk handlare?
 
Har kollat lite mer på Osmos prylar nu. Jag är lite inne på att testa någon av deras dekorvaxer med pigment. Vad jag förstår får man då en skapilgt tålig yta. Vill man ha en ännu tåligare yta lägger man på två vändor av deras hårdvaxolja.

Theofils påstår sig ha dessa produkter. De är dock inte helt gratis, några hundralappar per burk går det lös på. Med andra ord vill iaf jag vara rätt säker på att jag får rätt saker.
 
Fortsätter monologen... Lite mer sansade priser om man bara översiktskollar tyska Ebay. Lämpliga sökord kan vara:

osmo
dekorwachs
3164

Siffrorna 3164 är färgkoden på deras ekfärgade dekorvax.
 
Jag kan rekommendera Osmos dekorvax med hårdvaxolja ovanpå. Har ett sådant furugolv i sommarstugan sedan ett par år och det har hållit sig väldigt fint. De defekter som blivit beror på att furu är mjukt i sig självt och inte kan motstå tex. gruskorn under stolsben.

För allmänna snickerier inomhus tror jag det fungerar kanon. Det är dessutom väldigt drygt (och dyrt) så minsta förpackningarna, 250 ml, räcker nog till för åtskilliga spegelramar.
 
Förhörde mig med ett gäng butiker på Ebay.de om de ville skeppa till Schweden men icke. Eftersom jag är i behov av min olja snart tror jag att jag blåser ut till Theofils och plockar upp en burk.

Det som stör mig lite är att det verkar finnas ett betydligt större utbud av nyanser än vad Osmo visar i sin svenska brochyr samt de svenska butikerna för.
 
Kanske lite OT men kan någon hjälpa mig angående översättning från engelska?

Jag har tittat ganska mycket på www.thewoodwhisperer.com och där rekomenderas en oil/varnish blend.

Olja förstår jag men varnish? Översättningen jag har fått fram är fernissa eller lack? Men jag tror fernissa som vi använder det främst gäller marine varnish, vilket inte ska vara samma sak. Varnish verkar inte heller vara samma som laquer? Båda kan översättas som lack?

Någon vänlig som kan förklara för en förvirrad?
 
patst577 skrev:
Kanske lite OT men kan någon hjälpa mig angående översättning från engelska?

Jag har tittat ganska mycket på www.thewoodwhisperer.com och där rekomenderas en oil/varnish blend.

Olja förstår jag men varnish? Översättningen jag har fått fram är fernissa eller lack? Men jag tror fernissa som vi använder det främst gäller marine varnish, vilket inte ska vara samma sak. Varnish verkar inte heller vara samma som laquer? Båda kan översättas som lack?

Någon vänlig som kan förklara för en förvirrad?
Lider av samma problem, bland annat från samma site. Tror det finns två skäl till att det är så svårt att förstå. Dels att det vi ofta upplever som synonymer är olika ord, med gradvisa skillnader sinsemellan. Dels att de har så hemskt mycket mer finishprodukter än vad vi har, så vi har svårt att hitta något att jämföra med när vi försker förstå stegen.

Det är visst svårt att lyckas importera själv med.

--- Mats ---
 
Vad säger du Mats? Hittat något vettigt att importera? Jag funderar på att pipa ut till Theofils och kolla lite på Osmos prylar. Om det visar sig vara rätt för mitt ändamål går jag nog på en burk därifrån.
 
Jag har fullt upp att lära mig alla olika ytbehandlingar som redan finns här, så behovet av att importera ännu mer känner jag inte av för närvarande...
Sedan blir jag inte riktigt klok på amerikanska "woodworkers". Trots alla olika behandlingar de tydligen har ser en lyckad möbel "alltid" mörk, dyster och svulstig ut. De bygger med samma teknik som mina köksskåp från 50-talet (faceframed) är gjorda med, med sågar som aldrig i hel...e kommer att ha justerbord, hur bra det än kan vara ibland. Kort och gott, rysligt moderna ibland och lite lätt konservativt stenålderssnickrande resten... Men "The woodwhisperer" kanske kan få mig att ändra uppfattning, hans program är riktigt bra!
 
phl skrev:
Vad säger du Mats? Hittat något vettigt att importera? Jag funderar på att pipa ut till Theofils och kolla lite på Osmos prylar. Om det visar sig vara rätt för mitt ändamål går jag nog på en burk därifrån.
Förstår dig, det verkar svårt att komma någon vart med detta, tydligen någon typ av transportregler. Var ute och tittade på grejerna på theofils för några veckor sedan, kan vara bra. Men jag kikade på nätet med, och en del saker jag var intresserad av fanns inte inne.

Så det lutar åt att vi med spänning får vänta på din rapport...

--- Mats ---
 
OK, jag får vara kanin då. Ska finna tid nästa vecka. Störigt med nyanserna som inte finns i Sverige dock...
 
Hmm, rörande vax så kör jag med bivax,kokt linolja och balsamterpentin som man blandar på spisen.
Lär inte vara några problem att blanda pigment i det om man vill. Dessutom så kostar det inte skjortan.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.