Mnja...smörja kedjan kommer nog inte att bota febern. Det måste kosta, och kosta mycket!
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ACME skrev:
Mnja...smörja kedjan kommer nog inte att bota febern. Det måste kosta, och kosta mycket!
Detta är en intressant kommentar tycker jag.

Jag vet att vi är ett helt gäng som har köpt ett antal maskiner från festool. Många av oss (naturligtvis inte alla, framförallt proffsen räknar jag inte in här) hade klarat sig fint med något lite billigare proffsmärke. Fast vi betalar lite extra för att få festool. Vissa av os betalar extra för att göra jobbet snabbare, andra för "känslan" eller precisionen osv.

Men hur återspeglas detta på andra områden i våra liv? Är de amatörer som köper festool oftare än andra också involverade i andras hobbies som är:

A - väldigt dyra dyra

alternativt

B - är egentligen inte så dyra, men på grund av att jag alltid köper motsvarigheten till festool så blir de väldigt dyra.


För min egen del så är snickeri/verktygande den enda hobby jag har där jag köper de dyraste prylarna (tänker då på festool, inte på felder). I övriga hobbies och inköp är jag förnuftig, prismedveten och intresserad av att få ut mycket nytta eller eventuellt nöje per krona. Inte de billigaste prylarna, utan snarare något som motsvarare AEG typ - bra kvalitet som räcker för de flesta amatörer.

Hur är ni andra festool-freaks? Jag har förstått att riktigt dyra cyklar är populärt? I övrigt?
 
Det finns två saker jag tänker på om jag skall köpa ny maskin vibrationer och dammupptagningsförmåga(skriver man så). Det kanske finns andra märken som har det ena eller det andra NÄÄ .....möjligtvis mindre vibrationer i vissa maskiner men inte i kombination av båda så heja FESTOOL.

Bättre maskiner än felder finns det definitivt men det blir svår slaget om man ser till vad det kostar

Mvh Pär H
 
Jag ramlar definitivt in på kategori B.
Jag köper aldrig snik och väljer sällan det förnuftigaste alternativet. Alltför många gånger har jag valt det förnuftiga alternativet och genast drabbats av uppgraderingssjukan. Då blir plötsligt det förnuftiga dyrt.

Man får alltid vad man betalar för, och köper man top-of-the-line så vet man att det iaf inte hänger på utrustningen om det går åt pipan...

Prylar är min hobby.
 
Redigerat:
Områden jag prioriterar får kosta, snickerisaker t.ex. men tror inte att jag är nån extrem märkesfascist på alla områden. Ibland köper jag nåt skräp men det verkar mer fungera som en påminnelse till mig själv om att det är dåligt med skräp.

Man har ju bara så mycket pengar (eller så lite) de ska ju bres ut över smörgåsen. Nåt eller några område får man alltså prioritera, i mitt fall verktyg/maskiner och ett par områden till, men maskinerna står nog för åtminstone 90% av utläggen på områdena.
 
För min del är känslan att äga kvalitativa saker avgörande, inte priset eller märket. Men med mycket få undantag finns det en korrelationen mellan pris och kvalitet, oavsett område. Sen brukar det även finns en koppling mellan det man betalar och vilken livslängd prylen har.

Istället för att översvämmas med slit o släng är min filosofi att köpa betydligt färre men bättre saker och behålla dem betydligt längre. 1 riktigt bra Festool-bits isf 10 Wera, 1 par Crockett & Jones isf 3 Lloyds, 1 Corneliani isf 2 Boss, 1 BMW isf 2 Volvo(?) osv.

Visst, man få leva med sakerna en längre tid, men det tycker jag är tjusningen, att få ta hand om och sköta det man lagt mycket pengar på för att få ut en total kvalitetsupplevelse när man nyttjar dem.

Oj, vad materialistiskt budskap det blev. Få väl tillägga att jag gärna sköter om min härliga familj också. ;)
 
Är helt inne på fedex spår... Att ha färre men BRA saker är mitt motto. Har aldrig förstått mig på folk som går och köper skit efter skit och skaffar sig en hel arsenal med liknande saker.

Oftast skiter jag i priset, vill helst ha det bästa som går att köpa. Ibland blir det faktiskt billigare än det dyraste alternativet, men det händer naturligtvis inte så ofta. Bra saker kostar.

Och om priset inte passar mig men inte är alltför långt bort från min budget väntar jag hellre ett tag tills jag har råd med det istället för att köpa nåt som passar min budget direkt. Exempel: Jag vill ha en Carrera GT som går loss på 3,6 miljoner, jag går inte runt och väntar på att ha råd med det en dag utan får nöja mig med t.ex. BMW. Det då blir den bästa bilen jag kan ha råd med inom min toleransgräns.

Vissa områden är högprioriterad, såsom cyklar, verktyg, tekniskt utrustning (t.ex. kamera, bildskärm, bärbardatorer o.s.v.)
Dessa prylar brukar kosta mycket men är fortfarande inom rimlig gräns, väntar man så har man råd med det man vill ha.
 
Alla dessa val och allt detta vägande för och emot det ställer till det
Jag tillbringar massor med tid med att bläddra i kataloger söka på
nätet jämföra maskiner, priser och dyl.:confused:
När jag nästan bestämt mig och går ut för att uppsöka en handlare
ser jag att gräset under mina funderingar vuxit sig väldigt högt:eek:
bäst att klippa det innan jag sticker.
Vad kan man göra när man klipper gräs?? jo fundera, då börjar allt
om igen måste in och kolla allt man funderat på under klippningen:mad:
Men ibland regnar det ju så då kan det ju bli ett köp och ett lugn infinner sig
men ack så kortvarigt;)
 
Familj, jobb å ett radhus där allt skall renoveras - och gärna 'Custom'-byggas = ont om tid!

Festool leverar hög kvalité på resulatatet utan att det tar evigheter plus att det är relativt dammfritt = ett måste om byggarbetsplatsen är hemma. Visst kan jag åstadkomma nästan vad som helst med "Skitverktyg" oxå men det betalar jag i tid, meck, jiggar och misslyckanden på vägen.

Ang. Daniels fråga om fler intressen - Kvalitets Hifi...
 
Tråden har tagit en intressant vändning. I mitt fall handlar det om två saker, dels glädjen att använda bra verktyg och maskiner, dels själva jakten och samlandet. Det är kul att läsa på och lära sig om olika leverantörer och modeller. Det är kul att leta efter var man kan få tag på prylarna till vettiga priser osv. Det är också kul att ha en välutrustad och välordnad verkstad som ett mål i sig självt.
Sen finns ju den lätt oroande tanken att hyvlarna från Lie-Nielsen inte längre duger, utan måste bytas mot något bättre till exempel : http://www.holteyplanes.com/
/B
 
ACME skrev:
Jag ramlar definitivt in på kategori B.
Jag köper aldrig snik och väljer sällan det förnuftigaste alternativet. Alltför många gånger har jag valt det förnuftiga alternativet och genast drabbats av uppgraderingssjukan. Då blir plötsligt det förnuftiga dyrt.

Man får alltid vad man betalar för, och köper man top-of-the-line så vet man att det iaf inte hänger på utrustningen om det går åt pipan...

Prylar är min hobby.
+1 på det. Det såg ut som En Kona Jake the snake? Har precis beställt en Bianchi CX Scandium/Carbon. Den skall hämtas nästa tisdag och jag har redan börjat fundera på att uppgradera de slummiga Aksiumhjulen till handbyggda med Mavicfälgar, DT Swiss-nav, DT Swiss ekrar osv jada, jada...

Det gäller bara att hitta något intressant, så öppnar sig en helt ny värld av värdelöst vetande om alla grejer som behövs.

Dykning ,check!
Klippklättring, check!
Långfärdsskridsko, check!
Husbyggning och snickeri, check!
Fotografi, check!
Cykling, check!
Jakt, -inte ännu!
Golf, glöm det , aldrig i h-e!
 
Instämmer i ACMEs 'köper man top of the line....' så kan/behöver man inte skylla på utrustningen när resultatet av inte blir som man tänkt sig. :)
Hellre en gång och dyrt än 2ggr och billigt.
Ofta har man igen det även om man skulle vilja/måsta sälja saken man köpt.

Dock äger ja ingen Festoolprodukt, än.. ;)
 
Är festool så mycket bättre än Bosch/Makita? Kör ju som sagt med Makita idag på allt :) Är Festool mycket dyrare? Är prisskillnaden motiverad? Kör med ett combokit idag (har tyvär inte benämningen på dom här) Om jag ska byta till Festool vilken slagskruvdragare och vilken skruvdragare rekommenderar ni?
 
Jag skulle vilja säga att Festools skruvdragare inte är den första produkt du ska byta till. Visst, de är fina men vissa av deras andra verktyg utmärker sig mer mot Bosch/Makita än just skruvdragarna. Är du fortfarande inne på skruvdragarspåret så tycker jag du ska kolla på T12+3. Festool har ingen slagskruvdragare.
 
Festool har ingen slagskruvdragare, din Makita är nog bland de bästa som finns. De är tillsammans med Hitachi och Panasonic bäst på det anser jag. Gäller vanliga skruvdragare också. Däremot har Festool vanlig skruvdragare med utbytbara chuck och oändligt många tillbehörer men ergonomin på sjävla maskinen är inget att hänga i julgranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.