Tack för svaren, en fundering mindre i livet. :)
 
Till thewolf.

Du kan FÅ en B&D sticksåg av mig, då kommer det att vara lättare att komma över "tröskeln" och köpa Festool.

Det finns maskiner och maskiner som fungerar.

Protte
 
Daniel_N skrev:
Har inte sett så mkt roomservice, fast jag antar att han har den långa (typ 150mm) centrotecbitshållaren. Eftersom den sitter i centrotecchucken så är vingligheten obefintlig, även på 150mm. Centrotec-chuck är helt enkelt inte jämförbart med andra typer av bitschuckar.
På en normal skruvdragare har du längst fram en ring att hålla i som inte roterar, för att stabilisera hur din bit roterar. Den är inte till för att chucken eller biten är ojämna, utan bara för att få ett stabilt läge trots att det är handhållet. På en lång bitshållare, finns det verkligen någonstans att hålla längs fram på en Festool? I annat fall blir det med nödvändighet vingligare (15 cm långt fram är 15 centimeter längre fram än noll centimeter). Vingligheten jag pratar om sitter inte i verktyget, utan i användaren. :)

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
På en normal skruvdragare har du längst fram en ring att hålla i som inte roterar, för att stabilisera hur din bit roterar. Den är inte till för att chucken eller biten är ojämna, utan bara för att få ett stabilt läge trots att det är handhållet. På en lång bitshållare, finns det verkligen någonstans att hålla längs fram på en Festool? I annat fall blir det med nödvändighet vingligare (15 cm långt fram är 15 centimeter längre fram än noll centimeter). Vingligheten jag pratar om sitter inte i verktyget, utan i användaren. :)

--- Mats ---
Aha, då missförstod jag dig. Jag pratade egentligen inte om vinglighet då, utan om vobblandet. Och det (vobblandet) finns det i princip inget när man använder centrotec (vilket inte kan sägas om vanliga bitchuckar och 150mm förlängning).

Angående ringen på vanliga bitshållare så brukar jag aldrig hålla i den. Antingen, om skruv och bits passar bra i varandra, sätter jag fast skruven på bitsen och kör med en hand. Om srkuven inte sitter perfekt på bitsen (dåligt bits/billiga torx-skruvar etc) så brukar jag hålla med tumme och pekfinger runt den översta, ogängade, delen av skruver+skruvskallens kant för att kunna styra skruven rätt. Ringen håller jag aldrig i oavsett vilket.

Festools långa 150mm förlängning har ingen ring i framänden (där man sätter bitset), utan bara en magnetisk hylsa. Trots detta, kan man om man vill lätt hålla denna hylsa mellan tex tumme och pekfinger, den är helt slät på utsidan och glider fint.

Jag vet inte riktigt varför och vad den egentliga fördelen är, men sen jag skaffade 150mm förlängningen och festools långa 100mm bits så blir det allt som oftast dem som används. Det är på något sätt bekvämt med en lång bits. Nackdelen är att man inte kan fästa dem på maskinens magnetiska bitsfästen (som för övrigt är så otroligt smidigt..ja det låter dumt, men när man har vant sig så är det gött att alltid ha de vanligast bitsen fastsatta direkt på dragaren).
 
Redigerat:
Alltså, det finns ju rätt många andra bra märken, så på det sättet tillhör jag inte sekten, men å andra sidan hamnar Festool väldigt högt upp på listan. Däremot lär det aldrig bli några cykeleskapader för min del, men man vet aldrig...

Apropå långa bitshållare är det ingen favorit. Bara om det är nödvändigt. Tycker det blir för vingligt. Långa bits, visst, upp till 100mm är ok, men sen tycker jag det blir sämre.
 
Efter att ha hängt på Ligna mässan i Hannover i 2 dagar nu i veckan så har jag faktiskt mycket mindre köpbehov än sist jag var där kanske för att jag vet vad jag får när jag står och jobbar med en Festool produkt i handen och dels för att vi här i Sverige får se så lite av de andra Tyska proffsmärkena (läs protools & mafael) Men som bekant kan man lägga mång 10 000 kronor innan man har allt man vill ha.

Men visst det är något speciellt med Tyska maskiner mina mindre verktygs fixerade kompisar frågade mig fler än en gång varför jag såg så nöjd ut när jag stod sida vid sida med någon lönnfet tyssk i Festool skjorta och plågade deras maskiner svårt.
 
fedex skrev:
Hahaha, nu tror jag vi är sjukdomsförloppet på spåret! Jag började också köpa cyklar efter Festool-manin. Håller precis på att bygger ihop en Cervelo R3 till mig själv.

Så nu vet ni vad som gäller, först Festool sedan cyklar.
Vilken skönhet! Blir det Zipphjul? Brukar du hänga på Happy, förresten?
Cervelo_R32_LG.jpg
 
Bilden i Aftonbladet tyder mest på att Makita är da shit!
 
glesbyggaren skrev:
Bilden i Aftonbladet tyder mest på att Makita är da shit!
Ja det ser ut som en Makita.
Men det framgår inte någonstans om vilket märke som använts. I artikeln verkar det vara Black & Decker. Filmen visar DeWalt och Aftonbladet själva visar Makita.... Hursomhelst så nämner ingen Festool :D
 
Oavsett märke så tycker jag att det viktigaste artikeln visar är att det är en bra ide att hålla sina borr rena och vassa!
 
Undrar vad han använde för borr? Stenborr?, tappborr?(Lätt att plugga igen)etc...
 
mattiasp skrev:
Vilken skönhet! Blir det Zipphjul? Brukar du hänga på Happy, förresten?
...snygg bild...
Nu börjar det bli liiiiiite OT (kör själv Scott Addict, en mycket bra färdig cykel)
 
Jag har funderat en del på att det heter verktyg, maskiner & fordon. Vi kanske kan diskutera cyklar här i så fall...? Hela den är tråden är ju egentligen Off Topic.
 
Daniel_N skrev:
Aha, då missförstod jag dig. Jag pratade egentligen inte om vinglighet då, utan om vobblandet. Och det (vobblandet) finns det i princip inget när man använder centrotec (vilket inte kan sägas om vanliga bitchuckar och 150mm förlängning).

Angående ringen på vanliga bitshållare så brukar jag aldrig hålla i den. Antingen, om skruv och bits passar bra i varandra, sätter jag fast skruven på bitsen och kör med en hand. Om srkuven inte sitter perfekt på bitsen (dåligt bits/billiga torx-skruvar etc) så brukar jag hålla med tumme och pekfinger runt den översta, ogängade, delen av skruver+skruvskallens kant för att kunna styra skruven rätt. Ringen håller jag aldrig i oavsett vilket.

Festools långa 150mm förlängning har ingen ring i framänden (där man sätter bitset), utan bara en magnetisk hylsa. Trots detta, kan man om man vill lätt hålla denna hylsa mellan tex tumme och pekfinger, den är helt slät på utsidan och glider fint.

Jag vet inte riktigt varför och vad den egentliga fördelen är, men sen jag skaffade 150mm förlängningen och festools långa 100mm bits så blir det allt som oftast dem som används. Det är på något sätt bekvämt med en lång bits. Nackdelen är att man inte kan fästa dem på maskinens magnetiska bitsfästen (som för övrigt är så otroligt smidigt..ja det låter dumt, men när man har vant sig så är det gött att alltid ha de vanligast bitsen fastsatta direkt på dragaren).
Ok, då är jag med. Vobblande är jag inte så bekymrad för heller som vinglighet. Har jag handske på håller jag gärna om skruven, men utan handske föredrar jag något som absolut inte har/riskerar ha skärande spån. Trots det, kör även jag oftast med väldigt långa förlängingar och bits, så slipper jag byta, ren lathet.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.