gravis99 skrev:
JAg håller på med Villa 2009 men kommer att modifiera det en del, bla byta många fönster och sen sätta ett stort skjutparti på baksidan samt göra om planlösningen för att få en öppnare sådan. Titta på den lilla jag!
Det ser ju bra ut. Men jag trodde inte att man fick ändra planlösningen.
 
Han har rätt till viss del. Det han glömde nämna är att väggkonstruktionen spelar ännu större roll. LB-hus har korslagda reglar och isolering i 2 skikt som gör att du får en termoseffekt på huset. Det är överlägset en vägg som bara har en tjock isolerskiva hela vägen.

Man måste kolla på hela väggens U-värde vilket är det som mäter hur mycket värme som släpps igenom.

flindra skrev:
Enligt svärfar som jobbat med isolering i 40 år så är det inte bara tjockleken som spelar roll, utan även VAD för slags isolering det är. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken isolering som var bäst... Jag får fråga honom nästa gång vi ses! Han tyckte i alla fall att LB-hus isolering var helt OK och tyckte att om det var en cm hit eller dit inte spelade så stor roll.

Vissa företag bygger med två lager isolering, som de lägger åt olika håll. Det ska tydligen vara det allra bästa enligt honom, för då om isoleringen krymper med tiden eller ramlar bort lite, så finns det ett lager till som skyddar. Men de husföretagen som kör med den varianten verkar ju kosta multum...
 
Jag har gjort såhär , huset som SMV levererar är standard sen blir det besiktat så, efter det så gör samma byggföretag som satte upp huset alla min ändringar. Vi bygger om köket bla och sätter dit en ö och inreder övervåningen samtidigt. För mig känns det som ett väldigt bra val om man jämför med vad alla andra betalar för sina "budgethus" !
 
Skulle aldrig vara ett hinder för mig personligen att bygga ett "lågbudgethus" oavsett hur grannkåkarna ser ut så länge de inte handlar om ett Älvsbyhus (inget ont om just dessa) insprängt bland 20 patriciervillor anno 1880-1920. Nej, se det som en god investering istället i vårt "lägesfixerade" samhälle; ni kan dessutom rida på vågen som Imported_Anders är inne på utifall att ni en dag vill sälja.
 
Just nu är vi nog inne på ett förlängt classic 135 med dubbelgarage. Fast jag vet inte om dessa två går att bygga ihop. Helst hade vi velat ha det så att vi hade kunnat ha fjärrvärmemodulen i garaget. Men annars kan man kanske bygga något litet förråd på utsidan istället där den kan vara. Enda minuset med det huset blir då att vi inte får en toalett vid det bortre sovrummet.

Sedan är ju frågan igen vad som ingår i byggsatsen. Jag fattar inte riktigt leveransdeklarationen jag fick. Verkar till exempel inte som att takpannor och lister invändigt ingår. Får nog bestämma ett möte med dem.
 
Jag förstår precis vad du menar med lågbudget bland "lyxkåkarna"!!
Jag skulle ha tänkt så här:
1. Välj ett hus som har en snygg design. Smaken är ju naturligtvis olika men en "vanlig röd skokartong med vita knutar" kan ju ofta se billigare ut än vad den är... satsa på ett hus med kul design. det behöver inte alltid vara speciellt mycket dyrare! Husleverantörerna kan göra mycket utöver det som visas i katalogerna. Kom med egna förslag!
2. Tänk framåt. Placera huset så att man eventuellt kan göra smarta utbyggnader i framtiden. kanske en lyxig terass/uteplats? Sånt höjer ju också "statusen".

Lycka till!
mvh
David
 
LB-hus kör Elite Extreme fönster som standard vilket jag inte sett någon annan som gör! Det tror jag väger upp isoleringen. Elite extreme har u-värde 0,9 (lägst på marknaden), aluminium (inget underhåll) och är sjävrengörande. Vi byggde inte med LB och kostnaden för att uppgradera till dessa fönster var ca 60.000kr. Nåt att tänka på!
 
Hàr de även dessa fönster på Ugglan-serien? Har för mig att det bara var på deras övriga hus ur katalogen....
 
kungkokos skrev:
Hàr de även dessa fönster på Ugglan-serien? Har för mig att det bara var på deras övriga hus ur katalogen....
Ugglan har haft dessa fönster i åtminstone ett år vad jag vet. Men Ugglan-serien finns inte längre utan heter Classic nu. Det är dock nästan samma hus som förut.
 
Det står iaf att de använder ett fönster med u-värde på 0,9.
 
Lilla jag skrev:
Det står iaf att de använder ett fönster med u-värde på 0,9.
Vad har du för budget på huset och vad kostar tomten !?

/A
 
Lilla jag skrev:
Sedan är ju frågan igen vad som ingår i byggsatsen. Jag fattar inte riktigt leveransdeklarationen jag fick. Verkar till exempel inte som att takpannor och lister invändigt ingår. Får nog bestämma ett möte med dem.
Är det LB-hus du menar? Deras katalog kan ju inte vara enklare! Har du fått samma katalog som man laddar ner på nätet? Klart att takpannor och lister ingår! På sidan 5 ser du t.ex. att du kan välja mellan 10 olika färger på takpannor som standard. Vill du ha något annat så blir det tillvalskostnad... Det enda som inte ingår för att huset ska vara helt färdigt är väl utvändig målning men det är det väl bara smålandsvillan och Älvsbyhus som erbjuder som standard vad jag vet....
 
Bygga billigare på dyr gata...
Några kvarter bort från oss vid en sjö finns en gata där det byggs dyra kåkar, Willa Nordic m.m. Men där finns även Hjältevadshus, Modulenthus av enklare snitt med kanske 5-6 år på nacken, och de husen har gått för väldigt mkt pengar, P.g.a sin adress.
Om ni bygger ett enklare hus där kommer det i alla fall vara en bra investering. Tycker det ser sympatiskt och stilfullt ut när "enklare" hus bryter av mot det vräkiga och alla jeepar.
Så sover man bättre på natten om man inte förköper sig.
 
Marypytting skrev:
Är det LB-hus du menar? Deras katalog kan ju inte vara enklare! Har du fått samma katalog som man laddar ner på nätet? Klart att takpannor och lister ingår! På sidan 5 ser du t.ex. att du kan välja mellan 10 olika färger på takpannor som standard. Vill du ha något annat så blir det tillvalskostnad... Det enda som inte ingår för att huset ska vara helt färdigt är väl utvändig målning men det är det väl bara smålandsvillan och Älvsbyhus som erbjuder som standard vad jag vet....
Det är ju deras standardkatalog. Jag har fått en leveransdeklaration via mailen och där står vad som ingår vi SM, NNF och NF. Men exakt vad som ingår om vi bara tar byggsats och inte ens stomrest förstår jag inte. Fast det känns ju självklart som att det borde ingå.
 
gravis99 skrev:
Vad har du för budget på huset och vad kostar tomten !?

/A
Vi har ca 2,9 som max. Tomten kostar 875 000 och avgifter, bygglov, räntor mm beräknar vi kommer hamna på ca 336 000. Sedan ska vi betala byggarna också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.