2000 är väl beräknade "mantimmar", eller? Inte ofta man bara har en hantverkare som går och fixar.
 
Det är mantimmar, ja, inte kalendertid.
 
Okej, tack så mkt för alla svar!

/Maza
 
Jag har lagt ner > 4.000 timmar och det är bara halvklart än :)

Ritat/byggt allt själv utom VA+invändig målning:
2007_smal.jpg
 
Hej,

Vill hålla med om att nyckeltalet 10 timmar/kvm är träffsäkert för tiden att "bygga ett lösvirkeshus", dock när arkitektur och konstruktion är närmast idealisk ur ett tidseffektivt perspektiv(rektangulär/kvadratisk form). Det jag tycker är viktigt att förtydliga (igen) är att denna beräkning handlar om ett vindtätt/vattentätt färdigisolerat hus,från fasadpanel till invändig gips,byggt med lösvirke på plats. Allt annat arbete kvarstår för att färdigställa huset, och det tar minst lika lång tid.

Mvh
HELLAS
 
Jag hade fyra MYCKET duktiga och snabba snickare från polen, som snickrade komplett hus på 110kvm inkl. inredning på 2000timmar. Kostnad per tim = 1/3 av ockerpriserna vi har per timme för en svenska hantverkare.
Helt lagligt med firma och garanti. Dom gör allt utom VVS och EL.

Bla kakel o klinkers som av någon konstig anledning alltid är svindyrt i sverige, eller alla sten o murarjobb förresten, gjorde dom för en spottstyver.

Men nu pratar jag riktigt lösvirke, planka för planka, inte någon byggsats. Här har vi sågat allt råvirke själva.
 
fripppe skrev:
Jag hade fyra MYCKET duktiga och snabba snickare från polen, som snickrade komplett hus på 110kvm inkl. inredning på 2000timmar. Kostnad per tim = 1/3 av ockerpriserna vi har per timme för en svenska hantverkare.
Helt lagligt med firma och garanti. Dom gör allt utom VVS och EL.

Bla kakel o klinkers som av någon konstig anledning alltid är svindyrt i sverige, eller alla sten o murarjobb förresten, gjorde dom för en spottstyver.

Men nu pratar jag riktigt lösvirke, planka för planka, inte någon byggsats. Här har vi sågat allt råvirke själva.


Hej
Ja nu ska vi in i den här karusellen.
Vi ska flytta från föräldragård som vi nog inte får så mkt för (trots skog o mark)
och är sugna på ngt helt nytt efter att ha tittat på bef. hus där priserna är fåniga.
Och så har vi ett redigt lager med plank, taktegel o gud vet allt.
Så varför inte använda det tänkte vi.
Intressant att höra vad det kan hamna på prismässigt.
1/3 av timpriset x 2000 timmar, blev det ca 300 000 för fyra man?
Får man fråga vart du vände dig? Blev det som du ville?
Vad tillkommer mer än VVS o EL? (ja förutom ritningar som man står för själv förstår jag)
Vad kostar byggnadställningar att hyra t ex?
Väldigt tacksam för tips!
 
Hej, jag sniker mig in lite i tråden - kanske borde startat en ny....

Varför säger vissa att de inte har råd att bygga ett eget ritat hus, utan tänker gå på ett nyckelfärdigt? Alla som verkar räkna efter säger ju att ett lösvirke blir billigare... (jag har inte räknat efter). Har det något att göra med att man tänkt göra en massa jobb själv? Arkitekt är dyrt eller vad? Kan absolut inte hantverk av något slag, men tänkt anlita en arkitekt för husförslag och sedan få en byggkonsult att rita bygglovs-teckningar och konstruktionsritningarna. Och en elektriker rita in elen och en vvs-montör, vatten och rör. Sedan ta in offert från byggfirma, elektriker och vvs-montör... Tänkte att detta blir en bra lösning. Har jag tänkt rätt?

Tack från en som aldrig gjort detta förr...!!
 
Vill ni ha riktiga siffror?
Fyrkantigt hus. 7,5timmar/kvm, räkna med utvändig area. (1-plans tex) Det är vad snickarna vill ha.
Sen så tittar snickarna på huset och ser hur mycke vinklar och vrår det är och känner lite med tummen och pekfingret och lägger på timamr efter det.
De flesta svenska snickare kostar 350kr + moms.

Killar från andra länder vill också ha 7,5timmar/kvm. Sen att dom kostar mindre/timme är en helt annan sak.

Enplans hus på ca 160Kvm ska vara färdigt på 22veckor. Lösvirke!
 
Ja inte är det konstigt att var och varannan bygger sitt hus själv när man får punga upp med närmare 900000kr bara för arbetskraften... Snacka om lönsamt att ta tjänstledigt ett år.
 
maza skrev:
Jag har funderat på att köpa från www.nexthouse.se. Ni kan gå in där så ser ni vad jag menar. det är huset "small" som jag har funderat på.
Hej!

Jag funderar också på att investera i ett hus från nexthouse, ringde representant från företaget och fick följande uppgifter:

Byggtid för modell XL, ca 300 kvm = 6-8 veckor. Detta är alltså med deras egna byggherre och jag vet inte hur många byggare detta omfattar. Men räkna på att du kan bygga huset själv med några snickarkompisar på 6-12 mån. Väldigt grovt räknat. Detta hus är å andra sidan ca 200 kvm större än det hus ni tänkt bygga.
 
hej
vi byggde 150m2 lösvirke från platta till inflyttning,
det tog 9månader och 1500timmar
lycka till med byggandet!
 
Intressant. Vi diskuterade just detta idag. Hur i H*lvete kan det vara så dyrt att bygga ett hus?!
Med risk för att bli mordhotad. Men jag har tillsammans med mig bror byggt ett garage helt från grunden. Väggar 190mm isolering, Tak 250mm isolering, oisolerad platta. Fasaden är panel med lock, invändiga väggar är spån+enkelgips.
Plattan är 100kvm, dubbla våningar totalt 155kvm, värmepump osv osv... saken är den att vi gjort allt arbete själva utom el och mark. Inget vatten. Och de har kostat ca 250-300k i lösvirke.

Det tillkommer ju massa med ett hus självklart. Vatten, avlopp, osv osv... men vad är det som kostar nästan 7ggr så mycket?!
 
mona och tommy skrev:
hej
vi byggde 150m2 lösvirke från platta till inflyttning,
det tog 9månader och 1500timmar
lycka till med byggandet!
Vad blev summan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.