Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är det inte annars jävligt roligt att ha ett elstängsel runt tomten ?
Man kan ju alltid hävda att man vill hålla rådjuren ute.

Liite jobbigare att kringå ett elstängsel än en sprinkler
 
WAR skrev:
Är det inte annars jävligt roligt att ha ett elstängsel runt tomten ?
Man kan ju alltid hävda att man vill hålla rådjuren ute.

Liite jobbigare att kringå ett elstängsel än en sprinkler
Läs tråden... Barn+elstängsel=dålig kombination. Dessutom - inte vill man väl behöva bygga sig ett fort för att freda sig mot grannarna?
 
Vilket väderstreck ligger din sida åt? Har ni inte funderat på hur fint det vore att ha spaljerade björnbär? Det finns många sorter och barnen skulle nog tycka om dom. Nackdelen är förstås de stora taggarna...
Jo, jag känner till en familj som planterade björnbär på sin sida för att slippa grannen. Det funkade finfint. Och som sagt, det blir goda bär :)
 
Handlar ju inte om att ha elen på när man är hemma, det är ju inte då grannarna är problemet.
Sätt ett elstängsel med en fin fjärr till så säkrar ni hemmet mot tjuvar och grannar när ni INTE är hemma.
 
Det är knappast möjligt för oss att göra något annat än att ha kvar den spireahäck som är i tomtgränsen sedan långt före deras tid, och som vi sköter (den häck grannen sköter inifrån oss är ju deras egna, som står parallellt och dikt an mot tomtgränshäcken). Dels gillar vi spireahäcken, men framförallt bevakar grannen även denna - fast de inte ser den sedan många år. De har t.o.m. för sig att det är deras egendom. Att röra denna och sätta något annat är alltså uteslutet av båda dessa skäl. Vårt sätt att sköta den vållar redan idag en hel del "föreläsningar"....

Vanligt elstängsel är jag inte intresserad av. Vi bor faktiskt här och vill inte ha något fängelseliknande.
Däremot finns viss risk att det hamnar 4-5m perforerat kopparrör utefter en garagevägg, som fyndigt nog ligger dryga metern från en viss tomtgräns och parallellt med densamma (och häckarna). Det springer ju en hel del katter här, som vi tänkte ge lite dusch ibland ;-).
 
Redigerat:
Sätt upp en "Hesa Fredrik" på garagetaket och koppla den till en rörelsevakt. Det i kombination med vattendusch kan bli intressant.
 
JanneL skrev:
Sätt upp en "Hesa Fredrik" på garagetaket och koppla den till en rörelsevakt. Det i kombination med vattendusch kan bli intressant.
Ja, intressant för oss. När alla i grannskapet tröttnat på den där tutan som drar igång för varje katt, varje rådjur och mitt i natten. Det räcker att vi bara har en granne som inte gillar oss, alla övriga som vi trivs med vill vi fortsätta trivas med.

Nej, det enda som kan komma på tal är åtgärder som bara drabbar den som är olovligen inne på vår tomt, en åtgärd som inte stör någon utanför. Som dessutom inte skämmer och samtidigt är så harmlöst att det bara är otrevligt men aldrig farligt. Åtgärder med finess. Annars är jag ju lika stor kålsupare själv.
 
Redigerat:
Ingper skrev:
De är högre stående än alla andra mänskliga arter .....Ganska snart efter inflyttandet fick de för sig att vi var dumma. En anledning var nog att de skulle göra en utbyggnad för länge sedan, som ingen hade med att göra. Först började de t.o.m. bygga utan bygglov. Men kommunen tyckte annorlunda, och eftersom det låg nära tomtgräns borde grannen höra med oss. Då denne inte gjorde det tog kommunen kontakt med oss, och vi godkände bygget (trots att vi såg att de inte följde ritningarna).
Ringde ni byggnadsnämnden eller kom dom utan anmälan?


Ingper skrev:
Eftersom våra grannar inte befattar sig med lägre stående arter och samhällsklasser var det dock uteslutet att göra något tillsammans med oss. Exakt halva spireahäcken tillintetgjordes, och upp kom en lång blomlåda med tujahäck, några dm in på deras tomt.
Långt senare kom också en fortsättning på denna häck upp, till att börja med planterad inte i tomtgräns, utan lite inne på vår tomt. Inte ens när kommunen varit där och sagt till dem flyttades häcken frivilligt...........

Strax innan avskärmningen grävdes också prydnadsbuskarna i tomtgränsen upp och flyttades in till dem, och en del av våra marktäckare (upp till en meter in på vår tomt) hämtades också, med avslöjande hål i marken som följd.
Det här känns ju uppenbart olagligt, men ni har upptäckt att ni inget har att sätta emot. Endast tingsträtt återstår i så fall. (tror jag).

Ingper skrev:
Bl.a. häckarna är så placerade att de inte kan skötas inifrån deras tomt. .....................
Grannen anser sig ha rätt att utnyttja min tomt för att vårda sina häckar. Givetvis utan att fråga. För några veckor sedan var de inne med stegar och ansade sin höga häck. Dels har jag kameraövervakning, dels finns det andra grannar som iakttar och rapporterar. Dessutom var det tydliga spår på gräsmattan efter stege och klipp. Nu häromdagen hade de även rensat häcken på hälleberget med mer nedrasad jord som följd. Vi är ju på jobbet på dagarna, och det är då de huserar fritt.
Tänk efter. Är detta ett problem egentligen? Att grannen trampar lite på er tomt. Nej, problemet är häckens placering, dvs för nära tomtgränsen. Därför har jag en principfråga till forumet: Hur nära får grannen placera sin högväxande häck? Troligen borde du göra en anmälan till byggnadsnämnden ang placering för nära tomtgräns?


Det här med kamera övervakning avslöjar dig som rättshaverist. Ta bort den omgående!

Ingper skrev:
Men jag ger aldrig upp.....
För den som inte redan förstått det så är dialogalternativet uttömt. Jag har försökt prata med några som inte lyssnar i snart 10 år. Förslag åt det mer radikala hållet som round-up i deras trädgård en mörk natt eller dynamit är jag heller inte betjänt av :p.

Börja med att gå inspektionsrundor runt grannens tomt. Helst med bar överkropp och ett bollträ i näven.:) Det kommer att göra susen. Men väg in i sammanhanget att någon av gamlingarna troligen har en sjukdom. Då blir man precis så elak som dom verkar vara.

Jag rekomenderar också att du svärtar ner deras anseende genom skvaller, för det sysslar alltid människor av den kalibern med själva. Berätta alltså om problemet för alla grannar som önskar lyssna. Vinkla problemet maximalt ensidigt, men det kanske jag inte behöver säga. Det har du redan gjort fast du är omedveten om det. Den här rekommendationen fodrar en viss läggning. Själv skulle jag dock inte kunna förmå mig till skvaller.
Det här med round upp svara jag inte på. Du kan tänka ut svaret själv.

Ta av dig på överkroppen och kör hårt. Glöm inte spänna musklerna. Gör alltid fysiska arbeten med hög anspänning. Alltså alltid en show för att visa hur maskulin du är. :DDet funkar faktiskt fortfarande i vår civiliserade tidsålder.

Grannarna är säker rubbade och asociala, men jag tycker du också spårat ur en aning.

mvh
Carpe Diem
 
Redigerat:
Mikael_L
Rapid skrev:
... Det här med kamera övervakning avslöjar dig som rättshaverist. Ta bort den omgående! ...
Ja det där är ju intressant ...

Du är inte den första som antyder detta, i den här tråden.
Jag förstår också precis vad du och andra menar, jag förstår att detta ger rättshaveristvibbar.

Samtidigt kan jag tycka det är märkligt, med tanke på den enormt snabba utbyggnad av kameraövervakning som sker i samhället, att så fort en privatperson vill sätta upp en kamera är han en kuf?!
Däremot önskar säkert polis, justitieminister och diverse företag att varenda kvm av vårt land blev kameraövervakat ...

... bara en betraktelse ... ;)
 
Rapid skrev:
Tänk efter. Är detta ett problem egentligen? Att grannen trampar lite på er tomt. Nej, problemet är häckens placering, dvs för nära tomtgränsen. Därför har jag en principfråga till forumet: Hur nära får grannen placera sin högväxande häck? Troligen borde du göra en anmälan till byggnadsnämnden ang placering för nära tomtgräns?

Det här med kamera övervakning avslöjar dig som rättshaverist. Ta bort den omgående!
Skojar du Rapid? Frågar du om det är ett problem? Vad tror du själv, med tanke på vad trådskaparen har givit för uppgifter om upplevelserna kring grannens beteende.

Vad folk gör på sin tomt är deras problem, vad folk gör på min tomt blir mitt problem. Vem som ska visa respekt är väl ganska solklart i det här fallet.

Eller har respekt blivit detsamma som att acceptera andra människors överträdelser?
 
Hemmakatten
Jag tycker du ska ta kontakt med socialtjänsten. För mig låter det ganska klart att det äldre paret, en eller båda, har någon form av sjukdom. Demenssjukdomar, t.ex. alzheimer, yttrar sig ofta som personlighetsförändringar. Man blir ofta aggressiv i tal och tanke, envis på ett för andra obehagligt sätt, man får ofta väldigt konstiga uppfattningar, kan uttrycka rasistiska åsikter, har svårt att se lösningar, blir asocial, elak mm. Ofta kan man också bli lätt psykotisk, t.ex. utveckla förföljelsemani, tvångstankar mm.

Alla dessa åtgärder som beskrivs här ovan kommer i så fall inte att hjälpa alls. Tvärtom så kan problemen accelerera. Vanliga argument biter inte eftersom de inte förstår.

Ett samtal med socialtjänsten där du uttrycker din oro och även berättar lite kort om hur de agerar kan ge bättre resultat. Förhoppningsvis gör de då ett hembesök. En del kommuner gör alltid så och erbjuder hemhjälp till personer över 80 år. Förmodligen tackar väl dina grannar nej till hjälp, men det är en början och kommunen har då redan en anmälan och kommer att hålla kontakten med jämna mellanrum.

Att vara elak mot grannarna tycker jag INTE. Möjligtvis att vattenspridaren kan vara en god och harmlös idé att prova.
 
Kameraövervakning = Rättshaverist?

Rapid, jag hoppas för ditt eget välbefinnandes skull att du ekonomiskt nollställd och aldrig behöver uppleva det obehag som infinner sig, när någon okänd hälsat på i ditt boende!

Ett antal inbrott, som kostat några hundra tusen, affektionsvärdet oräknat, motiverar kameraövervakning både utanför och inne i boendet pga. av dagens samhälsklimat.

Rättssystemet bryr sig inte (lågprioriterat) och försäkringstagarebedragarna vill bara att du betalar premien! Du tvingas godta småsmulor i ersättning för stulet gods och vandaliserat boende. Det egna besväret att ta hand om efterbörden kan få vem som helst, utom Rapid, att bli rättshaverist.

En fungerande kameraövervakning kan också resultera i att du, i bästa fall, kan utesluta dina grannar som gärningsmän.
 
A
Jag fick inte riktigt klarhet i om du Ingper polisanmält intrången eller inte? Du säger att det inte spelar någon roll för polisen kommer inte bry sig. Det är säkert inte fel att ha polisanmält några gånger för att få grannarnas beteende officiellt dokumenterat. Jag tror att i det långa loppet kan det faktiskt spela roll.

För att uttrycka mig lite svepande: Du vill ju inte att någon tjänsteman någonstans i framtiden uttrycker "varför har vi inte fått veta detta tidigare, hade vi fått information hade vi naturligtvis gjort något åt detta för flera år sedan"

Jag tycker du ska jobba både på lång sikt med anmälningar och fakturor, och på kort sikt med t.ex. vattenspridaren.
 
Redigerat av moderator:
Rapid: Att jag har kameraövervakning beror inte enbart på grannarna, även om det tack vare den inte behöver finnas några tvivel och "tyckande" om vad som händer på den fronten. Jag bor också i ett område och har ett bilmärke som är föremål för de s.k. airbagtjuvarna. Sedan ligger tomten med en sida mot skogen, och det har förekommit inbrottsförsök. Utöver detta är jag ett obotligt teknikfreak. Långa perioder är vi inte hemma, och det är inte dumt att kunna göra en check av huset "på fjärr". Är detta vad du kallar rättshaverist ?
Utöver detta får jag ofta paketleveranser dagtid när jag inte är hemma där kontakten sköts via porttelefon. Att kunna se personen och att paketet verkligen lämnats är ett krav om jag skall kunna reklamera. Fortfarande rättshaverist ?

Även om jag anar ironi i hela ditt inlägg så tar jag inte åt mig. Jag är inte personen som polisanmäler eller ger igen med samma mynt. För det är ju just som konflikter trappas upp och man blir rättshaverist. Men det innebär inte att man är mesig, det finns gränser.

Hur häckar skall placeras finns rekommendationer om. Dra inte över tråden till det, det går att läsa på kommunernas hemsidor. Och har du inte förstått det redan genom att läsa tråden så kan man väl säga att både kommunen och högre instanser har lärt sig hitta hit, även helt utan inblandning av oss.

Dessutom tror jag du missade ett ganska väsentligt "inte" i slutet av mitt inlägg du citerar ovan (..."inte betjänt av").

bra-byggare, Hemmakatten: Nej, jag har inte anmält någonstans (mer än dialog ibland med kommunen, då vi tillsammans med dem försökt rida ut stormar smidigt). Kanske egentligen mest för att det handlar om kränkning mer än konkreta saker som blivit skadade o.s.v. Men framförallt för att jag vet att en (formell) anmälan kommer innebära oändligt mycket skrivelser och sömnlösa nätter för mig och inte alls få önskad effekt. Tråden är lång, men detta antydde jag egentligen redan i första inlägget. Dessutom har jag respekt för vad det kan trigga igång för moteld, som också antytts tidigare i tråden. Det är det inte värt.
Ja, det finns sjukdom med i bilden. Både åldersrelaterat och en annan form. Och det vet myndigheterna och kommunen också. Men ingen myndighet kan/får ingripa så länge personen inte är en fara för sitt eget eller annans liv och hälsa. En anmälan kommer också av dessa skäl att trigga helt fel och inte tolkas av dem på samma sätt som om du och jag fick en mot oss.

Kanske är det p.g.a. min vetskap om sjukdom som jag lättare kan ha överseende med deras beteende och leva med det. Vem vet hur vi själva blir när vi blir gamla ? Men ibland rinner det över, som när jag startade den här tråden. Jag tycker mest synd om dem egentligen, och av den anledningen så hoppas jag forumet (ursäkta tjatandet) kan respektera min önskan att sålla bort extrema idéer om bollträ, bar överkropp, elstängsel och annat som saknar finess och bara är plumpt. Gränsen går ungefär vid vattenspridaren. Enkel och oförarglig, nästan lite med glimten i ögat.

Mitt problem är som sagt seriöst, men ytterst komplicerat och mångbottnat. Jag funderar vidare och tackar för bollplanket hittills !
 
Redigerat:
Ingper skrev:
Rapid: Att jag har kameraövervakning beror inte enbart på grannarna, även om det tack vare den inte behöver finnas några tvivel och "tyckande" om vad som händer på den fronten. .................... Utöver detta är jag ett obotligt teknikfreak.
Anade ett teknikfreak- syndrom. Erikänner att jag troligen tillhör den kategorin själv, och är tilltalad av alla fiffiga apparater som man bara måste ha.:) Se bara till att du inte börjar tända strålkastare och sirener mitt i nätterna om någon beträder din gräsmatta. Där någonstans går gränsen för rättshaveristens eller rentav egoistens beteende (anser jag). Rättshaveristen inbillar sig också alltid att han går lagligt tillväga, och har naturligtvis alltid (!) rätt i sakfrågan (oavsett om han har fel).

Tycker fortfarande att intrånget på tomten för att klippa häcken inte är det egentliga problemet. Deras asociala, eller troligen översociala beteende är nog mer störande än att dom trampat runt på tomtgränsen en stund. Dessvärre så har 100.000 tals svenskar samma situation och dagliga stridigheter om träd, tomtgränser, buskar, etc, etc, som förekommer varje dag. De flesta problem konstruerade!

Jag förstår att du är trött på att både tjafsa med grannarna och dessutom att skriva här om händelserna. Tänk på att någon av dom troligen är sjuk och trillar av pinn innom kort. Dom har dig chack matt med andra ord! Du kan bara ta emot deras skit och inte slå tillbaka på något sätt. Varken lagligt eller olagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.