Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Polisanmälan osv. kommer inte att leda till något. I allra bästa fall så kommer någon och förhör grannen (vilket kanske skulle vara en sådan chock att de flyttar), men mer än så blir det aldrig. Risken är bara att man som drabbad får en "rättshaveriststämpel".
 
Att ge igen med samma mynt som några föreslår är inte aktuellt. Försök förstå att vi här talar om gamla och inte fullt friska människor som inte förstår och tolkar saker på samma sätt som vi andra. Som jag skrev - att polisen skulle komma dit skulle inte föra saken framåt. De är redan ganska väl kända bland myndigheterna, i synnerhet som de har ett mycket ovanligt namn.
Visst kan det vara skönt för stunden att "ge igen" genom att trava in på deras tomt, men det löser ingenting. Dessutom har ju jag då burit mig precis lika illa åt. TAck, men sådana förslag är jag inte intresserad av. Tyvärr....

Det där med vattenspridaren eller en liknande lösning skulle ju kunna vara något. Jag har även redan idag en elektronisk schäfer inne i huset kopplat till en rörelsesensor på husfasaden som vetter mot skogen (för att förebygga att andra skummisar än mina grannar intresserar sig för huset), så den kanske skulle få en kompis ?
Vattenspridaren är ett språk som de nog skulle förstå: oförargligt men otrevligt. Och framförallt något jag har min fulla rätt att göra. Den lär ju skrämma bort rådjuren som käkar upp tulpanerna också.

Tacksam för fler liknande idéer !
 
Redigerat:
Bergling skrev:
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut kring häcken och så, men jag fick en tanke på att sätta upp/placera något som gör det antingen betydligt svårare att komma åt, alternativt placera något som är "försåtsminerat", i detta fallet något som går sönder så fort man i princip petar på det.

Exakt vad man skall ställa dit vet jag inte, kanske en säck Leca-kulor som är uppskuren i botten, men om man gör så och fångar det på film, så har man ju ett starkare case för en polisanmälan om skadegörelse.
Min son hade varit nära tomtgränsen för några veckor sedan, byggt och lekt med lite byggmaterial och gjort en ganska avancerad gungbräda som stod i absolut balans. De hade mycket noga gått runt denna, men det fick mig faktiskt att fundera på samma sak.....

Sedan är det helt riktigt att vi egentligen inte skulle haft något emot att de skötte sin häck inifrån oss, bara de hade inställningen att fråga först och att vår trädgård faktiskt - även om den inte är lika fin som deras - ändå är något man är rädd om.
 
Om man nu skall göra något så är vattenspridare en möjlig väg. Det mesta andra som föreslagits är garanterat återvändsgränder där man bara trappar upp konflikten. Till sist har man anmält varandra för allt som går att anmäla, och det enda man har åstadkommit är att ha ägnat tid och pengar för att uppnå status quo. Framför allt är det en ohygglig massa tid som går åt om grannen börjar anmäla och skicka skrivelser till höger och vänster. (Min granne hittade på en rövarhistoria och anmälde för socialen att vi inte kunde ta hand om vårt barn. Då är det garanterat 100 timmar kvalitativ fritid som byts ut mot trassel).

Kanske är vägen att gå att man tar bort kameror och skyltar, och när häcken ser ut att behöva en tuktning så kan man ringa på och fråga om de behöver lite hjälp med den. Även om inte vänligheten besvaras så kan man i alla fall fylla sin dag med lite glädje och vänlighet istället för att ständigt irriteras på dem. Det är ju uppenbarligen bara de som tycks vinna i alla fall.

Som någon hade som signatur här på forumet, fritt tolkat ur minnet: "Man skall inte diskutera med idioter så att de förstår, för sänker man sig till den nivån kommer de att vinna eftersom man inte är van vid att diskutera så".
 
Swetrot skrev:
Om man nu skall göra något så är vattenspridare en möjlig väg. Det mesta andra som föreslagits är garanterat återvändsgränder där man bara trappar upp konflikten. Till sist har man anmält varandra för allt som går att anmäla, och det enda man har åstadkommit är att ha ägnat tid och pengar för att uppnå status quo. Framför allt är det en ohygglig massa tid som går åt om grannen börjar anmäla och skicka skrivelser till höger och vänster. (Min granne hittade på en rövarhistoria och anmälde för socialen att vi inte kunde ta hand om vårt barn. Då är det garanterat 100 timmar kvalitativ fritid som byts ut mot trassel).

Kanske är vägen att gå att man tar bort kameror och skyltar, och när häcken ser ut att behöva en tuktning så kan man ringa på och fråga om de behöver lite hjälp med den. Även om inte vänligheten besvaras så kan man i alla fall fylla sin dag med lite glädje och vänlighet istället för att ständigt irriteras på dem. Det är ju uppenbarligen bara de som tycks vinna i alla fall.
Jo, att skriva skrivelser (eller rättare sagt få dem skrivna av yngre medarbetare) är huvudet på spik. Jag har ägnat alltför mycket tid redan genom åren att besvara allsköns fantasier och dumheter. Minsta lilla frö kan strax resultera i de mest märkliga saker.
Ett exempel: Nyligen köpte jag lite marksten som skulle läggas utmed grunden för att slippa gräs precis intill. Det resulterade i att mina grannar plötsligt kom och skällde ut mig efter noter för att jag grävt upp en bit häck och skulle lägga plattor i tomtgränsen.
Jag fattade ingenting. På platsen som åsyftades (längst bort i ett hörn av tomten) hade det aldrig stått någon häck. Men det hade de tydligen glömt. Och vad plattorna skulle fylla för funktion där kan inte ens jag i min livligaste fantasi komma på.

Gemensam skötsel har jag försökt med under många år utan resultat. Helt uteslutet att vi ens får kröka ett grässtrå på sådant som är deras egendom. Att ens få kontakt är inte lätt. Ringer man på går de ut på balkongen för att kunna "se ner" på den de talar med. Resulterar dessutom alltid i en ändlös monolog om hur vi bar oss åt i samband med det där bygglovet.

Förresten har vi talat ut (eller rättare sagt - jag har låtit dem tala ut) om den där inbillade händelsen för 8 år sedan. Jag lät dem få vräka ur sig det de ville, vilket resulterade i att vi skildes som kompisar och jag och gubben klappade om varandra (tanten tror jag dock inte var lika försonad). Jag var visserligen inte människa på flera dagar efter den psykiska avhyvlingen, men i min enfald trodde jag det var värt det för att få saken ur världen. Efter en vecka slutade dock hejandet och nästa gång de hade synpunkter på oss kom samma historia ältande igen.

Dialog och ensidig trevlighet o.s.v. ÄR alltså uteslutet. Jag vet. Jag har försökt intill dumdristighet.
 
Redigerat:
Tusan vad jag mår dåligt varenda gång jag läser om dina grannar... :(
Jag har ju läst en hel del av dina inlägg men jag minns inte om du använt dig av den klassiska metoden: en rejäl utskällning.
Jag minns inte heller om du är lagd åt det hållet att kunna/vilja genomföra en sådan (?) Men det kan funka/lindra.
Ju mer jag funderar på vattenspridarmetoden så gillar jag den bättre och bättre.
Oskyldig, oförarglig, lätt att motivera (rådjur, skylla på timer etc.) och grannarna måste göra nån sorts åtgärd på din egendom för att stoppa den.
Och vid konfrontation så hade du ju kunnat stänga av den före deras besök, "bara-du-fått-veta-i-förväg".
 
Jag gillar också spridarmetoden och hoppas vi får se filmen vid premiären. :D
 
Jo, visst var vattenspridare den roligaste lösningen. Det finns ju en bevattningstimer co Clas i sjön som säkert går att bygga om till rörelsesensor- drift. Det måste jag testa i helgen!
Ang. ockerränta så tror jag inte att en ränta på 17.5% är ockerränta (jämför alla telefonlån, kreditkortsräntor etc). Dock är påminnelseavgiften max 50kr
 
Här kommer jag med ytterligare ett förslag på gränsen till seriöst: Bevaka tomtgränsen med en webbkamera. Lägg ut på nätet.
 
tio_Pepe skrev:
Här kommer jag med ytterligare ett förslag på gränsen till seriöst: Bevaka tomtgränsen med en webbkamera. Lägg ut på nätet.
Jag HAR ju redan kamera. Men jag tänker inte lägga ut på nätet i realtid. Förstår att det skulle vara roligt för andra, men för min egen del har jag faktiskt passerat det roliga stadiet.....
 
Vattenspridaren var mkt bra

Jag funderade på en IR-detektor kopplad till en stark strålkastare.

Nu är väl det inte så effektivt mitt på dagen, men två 500w strålkastare som går på borde väl iaf få en person att inse att man är inne på ett område som är övervakat !?

Den digitala schäfern kanske ni annars kan ersätta med en riktig dito !
Sätt upp ett hundstängsel runt gården, köp en trevlig och rolig hund för barnen och låt den vara ute på dagarna ;)

/K
 
Ja, jag undrar om inte nästa försök är att ge tillbaka lite av det som dom själva använt sig av. En rejäl utskällning om att man inte går in på andras tomter utan att fråga först tex..

Vattenspridartricket tror jag inte alls är så dumt btw..
 
imported_Anders_S skrev:
Ja, jag undrar om inte nästa försök är att ge tillbaka lite av det som dom själva använt sig av. En rejäl utskällning om att man inte går in på andras tomter utan att fråga först tex..

Vattenspridartricket tror jag inte alls är så dumt btw..
Utskällning var det kanske inte, men häromveckan teg jag faktiskt inte som jag brukar när jag såg allt häckklipp. Jag hojtade på gubben när han gick förbi och talade om ett och annat för honom. När han började mala sin monolog avbryt jag honom och vände sedan på klacken så han inte fick någon att tala med.
Det hade dock ingen som helst effekt. Häromdagen hade de varit inne för att rensa under sin häck, från vår tomt. De förstår som sagt inte det vi andra tycker är självklart här i livet.

Så den metoden är som sagt testad den också. Men visst mår jag bättre efter att ha markerat att man inte gör hur som helst, även om de inte förstår.

Funderar just nu på detektorbiten, perforerade kopparrör och en högtryckspump till bil med behållare på garagevinden. Vill inte ha trädgårdsvattnet på jämnt....;-).
 
Redigerat:
Angående vattenspridaren så varför uppfinna hjulet igen :)
Vi använder denna måt kanadagäss som vill upp på våran tomt.

Skjuter en salva vatten vid rörelse och den fungerar förvånansvärt bra
http://motavack.se/art-1.asp?id=19&iPageID=12
 
Tjacko skrev:
Angående vattenspridaren så varför uppfinna hjulet igen :)
Vi använder denna måt kanadagäss som vill upp på våran tomt.

Skjuter en salva vatten vid rörelse och den fungerar förvånansvärt bra
[länk]
Funkar kanske inte på människor. Ett par krav uppstår ju på en sån här vattenskrämma:

  • Man ska inte kunna nå vattenspridaren från marken så att man kan oskadliggöra den.
  • Man måste kunna slå av och på den inifrån huset eller med fjärrstyrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.