Status
Tråden går ej att kommentera.
snickarboden skrev:
*funderar smått på om elinstallatören är genererad av en dator..*
Hade jag jobbat som programmerare så hade irl test på ett forum varit perfekt och eftersom svaren upprepas in absurdum så börjar jag faktiskt undra en hel del.

Kul att alla andra skall avslöja var de hört det, vem som sa det men noll respons från andra hållet.

Kort sagt, kan man inte bara strunta i puckot? Jag vet att det är irriterande men vi kan driva denna diskusen i all evighet med nån som aldrig ger sig.

/Kent
Hahaha... Helt enig med dig..
 
E
mats:

det är intressant att om min försäkring skall täcka via firman, saker jag gjort hemma så måste det -rent juridiskt finnas en faktura- jag måste alltså fakturera mig själv för att kunna bevisa jag gjort jobbet hemmmavid
så tycker jurister/advokaterna
sen om mitt jobb är pågående är det en annan sak....*;)
 
E
beppo:

det bästa jag skulle rekomendera Dig å göra om Du är osäker på hur din anläggning är. Att du tar dit en som besiktigar elfirma/konsult men att du får papper på vad som är bristfällit, besktinings protokol. Återställer det -naturligtvis- med behörig å papper på åtgärderna- å sover lugnt
då har du gjort det du kan å har möjlighet att göra
 
E
snickraeboden:

Du kan göra som Du vill
men jagtycker iaf attdet här skall tas fram för de som har hus
sen får de själva bedömma vad de tror å vad de vågar göra..........
skulle inte du lämna den här tråden sa du :)
 
E
mycke_nu:

det har som fastna det med kvitton
men jag menar att det bästa man har i det här läget är en faktura, på det jobb det gjort å vad det innefattar
britsfällig installation är det om det utförs av obehörig -enligt lag/föreskrifter

försbolaget kan nog inte visa nått på en nedbrunnen kåk hur dålit det befaras vara
men har man papper på att en behörig utfört installationen väger det mkt tyngre än om man har en bra polare som är helduktig -men saknar papper, eler vad tror du?

Står nån för installationen som har papper på att han har behörighet så tar försbol. att det är rätt utfört å högre ersättning

(måste formulera mig upprepande iblan då det slås ned åp missförstånd ibland med ;))
 
Elinstallatören skrev:
britsfällig installation är det om det utförs av obehörig -enligt lag/föreskrifter
Bristfälligt är det om det inte är fackmannamässigt gjort.

Elinstallatören skrev:
försbolaget kan nog inte visa nått på en nedbrunnen kåk hur dålit det befaras vara
men har man papper på att en behörig utfört installationen väger det mkt tyngre än om man har en bra polare som är helduktig -men saknar papper, eler vad tror du?
Kan inte försäkringsbolaget visa något så spelar det knappast nån roll om man har papper, det är lika för bägge då.
 
E
enligt lage/förskrifter som Ej är uppfyllda=bristfälligt

men vist är det även en brist om det är dåligt utfört
 
Elinstallatören skrev:
enligt lage/förskrifter som Ej är uppfyllda=bristfälligt
Förvisso, men så länge det är fackmannamässigt gjort så är försäkringsbolagen nöjda.
 
E
lindgren:

inte enligt de jag talat med
för det kan vara mkt svårt å se på en kolhög..............
 
Elinstallatören skrev:
lindgren:

inte enligt de jag talat med
för det kan vara mkt svårt å se på en kolhög..............
Ja och det är INTE omvänd bevisföring. Kan de inte se att något är fel så kan de inte neka. När ska du förstå det?
 
Elinstallatören skrev:
nä då jag prata med dem så har jag det inte inspelat........
men de har samma ktav oavsett hur eller vem jag frågar `se avtalet´
de vill man ska bestyrka att man haft behörig, annars högre nedsättning
det räckte med namnet på elfirman bara för då går de vidare med dem

Lindgren: ok så de sa at det var ok å at de ersatte utan problem eller nedsättning?
Men här har du väl den springande punkten, de hänvisar till avtalet. DU säger sedan att man därför måste kunna styrka att man haft behörig (ex. genom kvitton).

MEN det STÅR ju ingeting i avtalet om att man måste kunna styrka detta! Eller har jag missat något totalt här?
 
P
Enligt mitt försäkringbolag finns inga krav på några papper eller liknande. Dom nästan skrattade när jag frågade, och undrade om jag hade alla papper i brandsäkert förvar...
Sen fick jag en lång förklaring om hur en skadereglering går till, vilka kriterier dom går efter, åldersavdrag m.m
 
Elinstallatören skrev:
mats:

det är intressant att om min försäkring skall täcka via firman, saker jag gjort hemma så måste det -rent juridiskt finnas en faktura- jag måste alltså fakturera mig själv för att kunna bevisa jag gjort jobbet hemmmavid
så tycker jurister/advokaterna
sen om mitt jobb är pågående är det en annan sak....*;)
Ännu mer ntressant: Du missar fortfarande poängen. Antingen den behöriges försäkring täcker ett ansvar eller ej, eller du måste fakturerar dig själv för att kunna bevisa att du gjort ett jobb åt dig själv, så ä avsaknad av kvitto är inte samma sak som att det finns ett jobb gjort utan kvitto, eller att det finns en olaglig installation, eller att det finns en icke fackmannamässig installation, eller en installation som inte gjorts av en behörig.

Eftersom det enda du gör är att spekulera i vad du tror att kanske försäkringsbolagen kommer att driva i en framtid baserat på vad du hört, samt dina egna inte alltid så välgrundade tolkningar av hur regler fungerar, vore det inte bättre att låta dem själva driva frågan? Om de istället för en pseudonym i ett forum gick ut och berättade vad de har för planer på framtiden, och hur de tänker se till att de kan få lagligt/avtalsmässigt stöd för att driva detta, så vore det något officiellt, och något konkret och något med trovärdighet.

Så länge en pseudonym på internet, med aldrig så mång ainlägg per minut, driver frågan, så är det inte ett officiellt ställningstagande från försäkringsbolagens sida, och så länge tankarna är så lite kopplade till hur det skulle kunna fås att fungera i verkligheten, är det heller inget som det finns någon mening för gemene man att agera på.

--- Mats ---
 
E
proppen:

hur sa de angående behörighets kravet de har då?
att dte inte behövs visas nånting eller ens nmamnges?
du får gärna berätta vilket försäkrinsbol. du pratat med......
 
E
lindgren:

o mett hus är helt uppbrunnet
hur menar du de gör då?
tar reda på värdet å ersätter?
du kan ju heller inte visa det är fackmannamässit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.