Har uppfattat att ni är grymma med information på det här bygget (höhö)

Jag är ännu en ung tjej, men har stora drömmar;
Jag vill nämligen köpa mark och bygga hus. Gärna ett jag ritat själv (har inga utsvävande idéer dock).

Jag är däremot lite nyfiken..
Är det möjligt att få lån på 2,5-3 miljoner på en ensam person (om man sparat så att man slipper topplån)?

Tänk om man inte har hittat sin kärlek när man vill leva ut sin största dröm i livet som är att bygga hus??
Min faster sade nämligen att det är OERHÖRT svårt att få lån ensam..

Jag bor på Gotland, har hittat min drömtomt ca 1 mil utanför Visby, en gammal åkerplätt på, ja, jag vet inte riktigt (storlek). Jag vet bara att den måste styckas av med ägarens hustomt..
Jag har noll koll på priserna på Gotland, men det finns troligtvis inte V/A osv.

Är det möjligt att köpa mark och bygga hus (stenhus, "typiskt gotländskt") på en ensam person som har ett fast jobb?

Någon med erfarenheter?
 
Redigerat:
Du måste ha en rejäl inkomst, antar jag. Säg 40.000:-/månad som ett minimum skulle jag tro.
 
Och det lär ju aldrig hända här på lilla Gotland.

Så man måste ha en partner för att kunna bygga hus? (I mitt fall är ju Gotland det enda stället jag kan tänka mig det)
Det är ju skittråkigt om man inte har en dubbel lön ensam.
 
Redigerat:
Nej, men man måste ha pengar... ;)
Kan man inte bygga det själv måste man anlita någon som kan och dessa hantverkare vill också köpa/bygga sitt drömhus och jobbar ogärna gratis. Byggmaterial kostar pengar. Har man inte pengarna men ändå vill köpa ett hus får man låna. Men banken är beroende av aktieägare som också vill köpa sina drömhus och ogärna ger bort pengar gratis. Därför är det viktigt för banken att du lyckas betala räntan varje månad. Och därför gör de en kalkyl över hur mycket du får låna! De flesta banker lägger nog liten vikt vid om man har en partner eller inte, bara man har betalningsförmågan!

/Pontus
 
På vilket sätt anser du det sjukt?

Det var du själv som nämnde summor på 2.5-3Mkr.

Men jag förstår att det kan kännas trist.
 
Men hjälp, vad ni tog åt er.

Jag har ingen aning om vad bygga hus kostar, så jag drog till med 2,5-3 milj. och frågade folk som, möjligtvis, har mer koll än jag på hur möjligheterna ser ut. Och vart har jag antagit att folk skulle bygga hus åt mig gratis?
I sådana fall hade jag inte skrivit ut 2,5-3 miljoner.

Men ok, tack för hjälpen.
 
Ursäkta om du tog illa upp!
Tyvärr går det nog inte att bygga ett hus själv om man inte har en mycket hög lön. Men det beror inte direkt på bankernas motvilja mot singlar, utan på att ett hus kostar en hel del (tyvärr är det svårt att komma under de siffror nu nämner i slutändan, det billigaste är nog 1,5 miljoner för huset och då tillkommer tomt). Men fortsätt drömma! Varför inte köpa en billig sommarstuga/gammalt torp, lära dig allt om renovering och skapa ditt singeldrömboende på egen hand! Allt går!

/Pontus
 
Mikael_L
En del människor har t.ex. snälla föräldrar med hyggligt avamorterat hus, som ställer upp med sitt hus som säkerhet eller lånar upp lite extra att låna ut till sitt barn att använda som extra kontantinsats.

För så är det, banken tittar dels på betalningsförmåga (även vid kommande bistrare tider) samt säkerhetens värde. Och det senare blir bra mycket säkrare ifall man kan pytsa in några hundra tusen mer i kontantinsats.
Så det kan vara vägen in.

Men passa dig för äventyret ifall du inte kommer klara 5-7% räntor i framtiden. Då kanske du och dina släktingar (vänner) förlorar allt.
 
tokvante skrev:
Men hjälp, vad ni tog åt er.

Jag har ingen aning om vad bygga hus kostar, så jag drog till med 2,5-3 milj. och frågade folk som, möjligtvis, har mer koll än jag på hur möjligheterna ser ut. Och vart har jag antagit att folk skulle bygga hus åt mig gratis?
I sådana fall hade jag inte skrivit ut 2,5-3 miljoner.

Men ok, tack för hjälpen.
En fördel om du lyckas ekonomiskt och bygger själv är ju att det är just ditt hus. Att bygga tillsammans med någon är ju väldigt trevligt men går ni skilda vägar en dag så kanske båda måste flytta av ekonomiska skäl.

Kan du inte sikta lite lägre och köpa något mindre hus som behöver renoveras?
Ta lite i taget vart efter budget tillåter.

Sen en dag när du säljer detta hus gör du en hacka och kan bygga ditt drömhus.
 
Det skulle man kanske kunna göra, börja med något litet och lära sig på vägen och sedan sälja. Aldrig tänkt på det. Även om det kanske skulle ta längre tid än vad jag vill ;)

Men om man leker lite med tanken, tror ni en ensam person får ta lån på kanske 1,5 miljon själv?
Har på kul räknat lite, och jag skulle inte ha några problem att kunna lägga undan 7000 kronor i månaden som det ser ut idag.
Om ingenting händer (blir av med jobbet) eller dyl. så lägger jag undan 7000 kronor i månaden, och på tio år har jag totalt 840 000 kronor (inte räknat med någon ränta), hur skulle bankerna se på ett sådant scenario idag tror ni (kanske inte ser likadant ut om 10 år)?
Jag kommer in, med 840 000 på banken i dagsläget och vill ha ett lån på 1,5 miljoner.
 
Det skulle inte vara några som helst problem. Du skulle nog kunna få lån på 1,5 miljoner själv med en mindre kontantinstas än så, kanske 150000-300000kr. Sen tillkommer kostnad för pantbrev och lagfart, googla på dessa ord!

Bor man själv behöver man ju ingen herrgård, utan man kan köpa ett litet hus i ett läge man trivs med. Sedan renoverar man i lagom takt och tar in hantverkare när det behövs. Så småningom kommer du att ha ett kanonfint litet hus. Skulle du en dag ha behov av mer utrymme kan du sälja huset med fin vinst, eller bygga ut huset med en ny del. Tror det är viktigt för nattsömnen att man inte tar på sig enorma lån själv utan borgenär eller medlåntagare.

/Pontus
 
om du har en ekonomi som tillåter dig att betala ditt boende idag och ändå spara 7000 per månad, då har du ju en ganska bra buffert. Bara de 7000 per månad skulle ju betala nettoräntan på ett lån på två miljoner om räntan var 6%.

Om du lägger 5000 idag på boende och den typen av omkostnader och är beredd att gå upp till 12.000 själv så tror jag nog du skulle kunna få låna ganska mycket. En variant skulle ju kunna vara att rita på ett hus som är lätt att bygga till med lite smarta lösningar. Jag vet inte vad en tomt en mil från Visby kostar, men om du bygger ett hus på kanske 65-70 kvm, som består av badrum, ett sovrum och en "storstuga" med kök/vardagsrum med hygglig standard men inte några superdyra tillval, så skulle du nog kunna bygga ett sådant hus för kanske en bit under 10.000 per kvadratmeter. Om man bygger för att kunna bygga till en vinkel med kanske ett till badrum, ytterligare ett par sovrum osv, så är det kanske ett alternativ.

1,5 miljon totalt borde kanske kunna räcka till det, och då har du en bra möjlighet att bygga ut till ditt drömboende framöver...
 
Mikael_L
tokvante skrev:
...Om ingenting händer (blir av med jobbet) eller dyl. så lägger jag undan 7000 kronor i månaden, och på tio år har jag totalt 840 000 kronor (inte räknat med någon ränta), ...
Drar mig till minnes vad en berättade för mig, med ett visst sting av bitterhet ... ;)

Det var omkring 2003-2005 nåt, hon hade runt år 2000 tyckt att syrran och hennes man hade varit alldeles tokiga, lånat sååååå mycket pengar för att köpa ett hus.

Dom själva skulle minsann spara ihop mer pengar innan dom skaffade hus, för att inte behöva låna så förb... mycket.
Nu hade det gått några år, och allt sparande dom gjort var förgäves, för huspriserna hade stigit myyycket mer än kapitalet dom sparat ihop. Så skulle dom köpa nu, skulle dom bli tvingade till ännu högre lån än då ... :surprised:

Så, beroende på husprisutveckling, är det ibland omöjligt att spara sig till en bättre sits.
(Men inte som det verkar de närmsta åren, däremot)
 
Vem vet?
Reallönerna ökar, ränta är låg, om arbetslösheten kan hållas tillbaka finns det nog möjlighet till fortsatt bostadsprisrally. Därför kan det nog vara bra att bo i sitt hus, som man under tiden renoverar, än att sitta i en lägenhet och spara. Men utan att riskera personlig konkurs såklart.
 
Håller helt med, mina vänner tyckte jag var knäpp som köpte en lägenhet när jag började plugga... När jag sålde den efter att ha pluggat färdigt kunde jag räkna ut den äkta boendekostnaden. Jag hävdar nämligen att det är omöjligt att räkna ut boendekostnaden innan man sålt sitt boende...

Lägenheten hade, inklusive el, avgift och ränta kostat mig -1350 kr/månad... Med en initial kontantisats på ca 10.000 kr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.