Nu kommer det lite nya bilder på det som snart är mitt hus, skriver kontrakt i slutet på veckan:)

Det är samma dosa på bild två och tre, ser det inte ur att ha varit varmt på vänstersidan?
Eller är det något annat?

I elcentralen har de skarvat en gammal kulo med en kabelskoskarv (läste i forumet att det skulle vara ok) och på ett annat ställe är skarven (röd till grön/gul) tejpad med eltejp, vet ej hur den är skarvar under tejpen.
Är det ok, eller skulle det varit röd hela vägen till jordskenan?

Den vänstra (16A) gruppen är matning till källarcentralen, vad jag kunde se var det 4st ledare, area okänd. Den matar allt i källaren + att det går vidare 1,5mm² till spisen på BV.
Skaplig kringelkrok för att komma till spisen:D
Resterande 4st 10A är till resten av huset.

I källarcentralen är inkommade trådar gula, såg ut som alla fyra var gula. Sen är det massa mer gula kablar i centralen också (ser ut att kunna vara påträdd slang).
Man måste ju dra en ny matning om man ska kunna nyttja en JFB.

Körde man enbart med fas-fas-fas-jord förr, varför blir inte jorden strömförande då?
Säkert av samma anledning som inte jorden blir strömförande i ett 5-ledar system som har jord och nolla ihopkopplade i centralen :D
Borde inte nollan bli stömförande när man har en belastning inkopplad, borde inte det gå ut i jorden då?

Åter till den "nya" installationen i huset, den med grön/gul mellantråd till trappbrytarna...
Jag såg att grön/gul är kopplad i 2st dosor, men sen är den i.a.f. klippt i båda ändarna.
Har installatören haft mössan nerdragen över ögonen tro.

Nu väntar jag bara på överlåtelsebesiktnignen (onsdag) och sotaren (fredag):)
 
  • DSC01432.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01433.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01441.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
-PC- skrev:
Det är samma dosa på bild två och tre, ser det inte ur att ha varit varmt på vänstersidan?
Eller är det något annat?
Det ser faktiskt ut som att det har varit lite varmt där. Det ser ut som att ytterisoleringen har smält lite och ledarisoleringen ser förkolnad ut, tycker jag i alla fall.

-PC- skrev:
I källarcentralen är inkommade trådar gula, såg ut som alla fyra var gula. Sen är det massa mer gula kablar i centralen också (ser ut att kunna vara påträdd slang).
Man måste ju dra en ny matning om man ska kunna nyttja en JFB.

Körde man enbart med fas-fas-fas-jord förr, varför blir inte jorden strömförande då?
Säkert av samma anledning som inte jorden blir strömförande i ett 5-ledar system som har jord och nolla ihopkopplade i centralen :D
Borde inte nollan bli stömförande när man har en belastning inkopplad, borde inte det gå ut i jorden då?
Du har TN-C (fyrledarsystem), det innebär att neutralledaren och skyddsjord är samma ledare som går in på jordskenan i centralen. Alltså tre faser och PEN.
Man måste inte dra en ny matning för att använda JFB, utan man delar "bara" på PEN-ledaren.

Ett femledarsystem, TN-S, har inte neutralledare och skyddsjord ihopkopplad i centralen.

//Patrik
 
Redigerat:
Kulon med dom tygomspunna gummiisolerade ledarna måste du vara mycket försiktig med, gummit brukar rasa så fort man rör i det och då har du ingen isolering kvar. Kulon med pvc runt ledarna brukar vara bra. Hettan kommer helt säkert från en dåligt dragen kopplingsplint, Tyvärr är den typen av kulodosor ingen höjdare
 
Vad är det för vit smal kabel som är häftad i mot väggen på första bilden?

Den gamla kulon skulle jag inte vilja ha i mitt hus iallafall.
 
Ser ut som en vanlig telekabel
 
Patrik_Hed skrev:
Du har TN-C (fyrledarsystem), det innebär att neutralledaren och skyddsjord är samma ledare som går in på jordskenan i centralen. Alltså tre faser och PEN.
Man måste inte dra en ny matning för att använda JFB, utan man delar "bara" på PEN-ledaren.

Ett femledarsystem, TN-S, har inte neutralledare och skyddsjord ihopkopplad i centralen.

//Patrik
Jo, det har jag koll på, men sätter man in en JFB så blir det ju TN-S i huvudcentralen. Ska man sen dra kabel till källarcentralen så måste det väl vara en 5-ledare, man får väl inte gå från TN-S till TN-C?

Rickard Ågren:
Den lilla kabeln är till ringklockan.

elmont:
Japp, det blir nog utbyte av allt :)
 
-PC- skrev:
Jo, det har jag koll på, men sätter man in en JFB så blir det ju TN-S i huvudcentralen. Ska man sen dra kabel till källarcentralen så måste det väl vara en 5-ledare, man får väl inte gå från TN-S till TN-C?
Aha, då fattar jag. Då gav det inte så mycket det jag sa. :D
Nej, precis. Inte TN-S till TN-C.

//Patrik
 
-PC- skrev:
Jo, det har jag koll på, men sätter man in en JFB så blir det ju TN-S i huvudcentralen. Ska man sen dra kabel till källarcentralen så måste det väl vara en 5-ledare, man får väl inte gå från TN-S till TN-C?

Rickard Ågren:
Den lilla kabeln är till ringklockan.

elmont:
Japp, det blir nog utbyte av allt :)
Jodå, det går bra att gå vidare med TN-C eftersom din central matas med TN-C, men då måste du ju givetvis använda en grupp som inte skyddas av JFB eller helt enkelt bara parallellkoppla stigaren med inkommande, men kom ihåg att PEN-ledare måste vara minst 10mm².
 
Jo precis, men eftersom nuvarande kabeln är ca 2,5-4mm² så blir väl det enklaste att dra en ny 5-ledare, då PEN inte är 10mm².
 
Igår skrev jag på kontraktet, så snart flyttar man in :)
Har ju inte ens letat hus i 10år :D Men några budgivningar har det blivit, men så har det varit andra som vill betala överpriser...

Tillbaka till ämnet nu :cool:

Funderar på om man ska ta och sätta in en ny central på ovanvåningen, och flytta bef. till källaren? Eller ska det vara en annan kapslingsklass i källaren? I så fall blir det 2 st nya centraler.
Den nuvarande diazedcentralen blir nog lite liten i framöver.
Hade tänkt mig 3x16A matning till källarcentralen, 3x16A till spis (inte som det är nu att den går från ovanvåningen ner till källarcentralen, säkras av på 3x10A, runt murstocken och upp till köket). Då blir det bara 3st platser kvar till resten av huset.

Vad tror ni om det?
 
Grattis till huset!!

Fundera ett par veckor innan du går lös på elinstallationen, det brukar dyka upp nya coola idéer efter ett tag. :cool:
 
Jo precis :)
Självklart så ska det in JFB också, men ska man ha en för hela huset eller ska man ha en separat till källaren med värmesystemet, så man slipper stå utan värme om t.e.x. kylen ballar ur när man inte är hemma...
 
-PC- skrev:
Jo precis :)
Självklart så ska det in JFB också, men ska man ha en för hela huset eller ska man ha en separat till källaren med värmesystemet, så man slipper stå utan värme om t.e.x. kylen ballar ur när man inte är hemma...
Det ultimata är att ha flera JFB. Det finns två anledningar till det. 1. Alla saker har lite krypströmmar och har man bara en JFB och många grejor så kan man komma upp i 30 mA, om man har otur. 2. Om man har två JFB så slocknar inte hela huset om en liten grupp ger jordfel, utan t.ex. bara halva.

//Patrik
 
Det blir inga direkta ombyggnationer på en gång, utan man får "bo in sig" lite först (som mycke_nu skrev). Man kommer nog på nya ställen man vill ha VU på, å andra sidan så är det ju tämligen lätt att utöka då allt är utanpåliggande.
Undantaget en JFB, det kan man ju kosta på sig :)

Men bolla idéer kan man ju göra.
Hur får man ner en ny matning (5x2,5mm²) till källarcentralen, kan man nyttja bef. metallrör? Kan man dra i en EKK-light 5G2,5 tro? Det är lite böjar på vägen.
Eller är det tillåtet med FK i metallrör, Ø ca 20mm.
 
Sökte runt i massa gamla trådar och kom fram till att man får dra FK i metallrör, men EKK-light känns ju säkrare, om det går att få i det.
Såg att Ericsson's EKK-light 5G2,5 var 12mm utv,

Om man kör FK, finns det grövre än 2,5mm²? Det får ju plats och minskar värmeutveckling och spänningsfall.
Det mest effektkrävande källarcentralen kommer att mata är ett CEE 416 uttag + 6Kw elpatron till pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.