josa1161 skrev:
Blixten (åskan alltså) ligger på ca 200 A. Visserligen finns det korta strömpulser på 20 kA i blixten vilka orsakar åskmullret.
Åskan ligger på ca 100kA, 200 A fräser nog bara

Protte
 
prototypen skrev:
Åskan ligger på ca 100kA, 200 A fräser nog bara

Protte
Det var ju det jag skrev, om strömpulserna alltså. De mätningar jag känner till säger dock 20 kA vilka iofs är för blixtar som träffar flygplan (jag gjorde ett exjobb om det). Jag ser att wiki skriver runt 100 kA, antagligen är det skillnad på "moln-mark blixtar" och "moln-moln blixtar"
 
Dessutom får man nog bygga ett kärnkraftverk till, om man tänker 1 miljon bilar som börjar laddas kl. 17, när folk kommer hem från jobbet, samtidigt
Det kommer intelligenta funktioner så att man kan ladda när priset på Nordpool är som lägst,
 
Hur alstrar en elbil värme på vintern? Med full värme och helljuset tänt blir nog inte räckvidde nå vidare.
 
M
Rikard Ågren skrev:
Hur alstrar en elbil värme på vintern? Med full värme och helljuset tänt blir nog inte räckvidde nå vidare.
Inga problem längre, med nya typer av batterier å laddteknik. Problemet är helt klart tillverkningskostnaden av bilarna inkl all ny teknik som t.ex tunnfilmssolceller som täcker hela bilen m.m. Det kommer såklart, men räkna inte med en nån färdig lösning än på kanske 10-20 år. Hybrider lär bli ett mellansteg, innan den helt eldrivna bilen tar över..

Men som jag länkade till tidigare, det här är vad vi har att vänta i "Svensson bilar": http://t360.idg.se/2.8229/1.215893/koenigsegg-laddar-med-elbil-i-geneve

magentis
 
Rikard Ågren skrev:
Hur alstrar en elbil värme på vintern? Med full värme och helljuset tänt blir nog inte räckvidde nå vidare.
och för att inte tala om hur man ska lösa det med AC-kompressorn, som ju kommer dra en del ström..
 
M
electrocuted skrev:
och för att inte tala om hur man ska lösa det med AC-kompressorn, som ju kommer dra en del ström..

Inga problem! Kan man plocka ur mer än 500 hp i 50mil, så inte är det några problem med en ynka AC/ACC :)

magentis
 
magentis skrev:
Inga problem! Kan man plocka ur mer än 500 hp i 50mil, så inte är det några problem med en ynka AC/ACC :)

magentis
Det där var nog lite optimistiskt :).

En uppskattning ger 500 hk under 50 mil (2 timmar :cool:) ger 730 kWh. eller ca 1000 st fulladdade vanliga bilbatterier (0.73 kWh/st). Även om det finns bra batterier så är dom inte bra.

För värmen får vi nog tänka oss bättre isolerade bilar, dock förhoppningsvis inte 50 cm stenull i taket :D, och/eller en Eberspächer för att hålla värmen.

A/C är lite lättare då verkningsgraden är ca 300%.
 
M
mycke_nu skrev:
Det där var nog lite optimistiskt :).

En uppskattning ger 500 hk under 50 mil (2 timmar :cool:) ger 730 kWh. eller ca 1000 st fulladdade vanliga bilbatterier (0.73 kWh/st). Även om det finns bra batterier så är dom inte bra.

För värmen får vi nog tänka oss bättre isolerade bilar, dock förhoppningsvis inte 50 cm stenull i taket :D, och/eller en Eberspächer för att hålla värmen.

A/C är lite lättare då verkningsgraden är ca 300%.
Så du har heller inte hört tals om de nya typer av batterier som finns? Kanske inte heller kollat in länken jag lagt upp ett per ggr tidigare? Det är förresten inte bara Koenigsegg som tänker använda tekniken, utan först ut var nåt av dom stora japanska märkena, vilket minns jag inte nu.
Å får man bara fart på tillverkningen av tunnfilmssolceller till rimligt pris, så är mycket vunnit där... Men som jag åxå skrev, det är inget som kommer att finnas inom dom närmaste åren, där kommer hybrid-modellerna att härska. Men inom 10-20 år så är det till stora delar ett faktum.., tekniken finns som sagt redan.. :)
Däremot så lär vi få så massvis med tunnfilms-solceller i alla tänkbara å otänkbara lösningar inom en snar framtid.
Hustak i valfritt utförande, som kan försörja hela kåken med el, är såklart nåt som kommer att bli en självklarhet.... Bäva månde elbolagen inför framtiden :D

Sen måste jag rätta mig själv, för den tokiga formuleringen. Det ska såklart vara en räckvidd på 50 mil, inte ett uttag på 500 hk under alla 50 mil..

magentis
 
Redigerat:
Självklart är el, och då menar jag direktverkande el framtiden för såväl uppvärmning av fastigheter såsom framdrivning av fordon.

Att som idag, pumpa en svart stinkande sörja ur jorden, för att sedan frakta den samma runt jordklotet och slutligen förbränna den med 20 % verkningsgrad och resulterande förödande utsläpp är givetvis ett gigantiskt hål i huvudet och en uppenbar historisk parantes som framtida generationer kommer att skriva åtskilliga vetenskapliga avhandlingar om..
 
M
mycke_nu skrev:
Självklart är el, och då menar jag direktverkande el framtiden för såväl uppvärmning av fastigheter såsom framdrivning av fordon.

Att som idag, pumpa en svart stinkande sörja ur jorden, för att sedan frakta den samma runt jordklotet och slutligen förbränna den med 20 % verkningsgrad och resulterande förödande utsläpp är givetvis ett gigantiskt hål i huvudet och en uppenbar historisk parantes som framtida generationer kommer att skriva åtskilliga vetenskapliga avhandlingar om..
Klart det blir direktverkande-el , allt annat är ren idioti. Att gå omvägen via el, till t.ex vätgas eller liknande är ju så bakvänt det bara kan bli. Finns garanterat inget annat område som vi bär oss så dumt åt inom. Så satsa enbart på att ta hand om energin som finns i obegränsad mängd från Solen, å låt inte en enda skattekrona gå till diverse dödsdömda projekt. Såna projekt kan gott finansieras av det privata, läs oljebolagen.

magentis
 
nu får ni sluta att måla upp skräckscenarion... finns ju ingen elbil som slår ljudet av en V8, och ingen toyota prius eller likn. kommer överleva en cadillac -59 tillexempel.
 
M
electrocuted skrev:
nu får ni sluta att måla upp skräckscenarion... finns ju ingen elbil som slår ljudet av en V8, och ingen toyota prius eller likn. kommer överleva en cadillac -59 tillexempel.
Det kommer att finnas som tillbehör i de flesta modeller, en "nostalgiknapp" med div tidigare motorljud, som kan spelas upp i THX kvalite. I lyxutförande kan den även leverera naturtrogen lukt :D

magentis

PS. Har ni missat elbilen som kör ifrån Nascar bilarna, så det står härliga till? Brukar visas på Discovery lite då å då. DS
 
Att ha en elbil med 500hk är ju bara fånigt och helt onödigt. Men för normalt användande så kommer nog elbilen att vara suverän! Tex för pendlande till/från jobb i en stad kommer de nog att funka bra! Även här i kalla Sverige. Fortfarande tror jag dock att det är nödvändigt med någon form av kombination el/bensin tex. för att få värme och som reserv om man ska köra längre sträckor.
 
Jag tycker nog denna skapelse är lite rolig ändå...
http://www.youtube.com/watch?v=BrHXdM9f13k
Verkar inte behöva vara så dyr heller.

Apropå verkningsgrad på förbränningsmotorn, så tror jag de nya Cumminsdieslarna ligger på 70 %..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.