Går detta "Undermedel" att blanda i fasadfärg för att slippa påväxt måntro?
Någon som testat ?
 
Andreas_Hansson skrev:
Har sprutat på taken.
Har det funkat?
 
Ja jag tycker det har blivit bättre.
Har en kamrat som jobbar med sånt här och dom tvättar alltid taket först med en högtryckstvätt.Sen sprutar dom på.
Så skall man nog göra tror jag
 
Jag köpte från fraktfritt förra året, fungerade fint. Sprutade i samma veva på fasad (åt norr) och hälften av den del av taket som vetter mot norr. Jag har bara problem med alger på tak och svarta prickar på vägg. Så här ett år senare så verkar det fungera i alla fall. Det gröna på taket har försvunnit och svart möglet håller sig borta.
Återstår att se hur länge effekten sitter i.
Jag blandade i enlighet med rekommendation på någon av hemsidorna ovan, tror det var http://www.bensalkonklorid.com
 
Till divemazter och andra som undrar om seriositeten hos Gert;

Han har många websidor.....Googla på Absinthe, Dog Security, Bensaltensid, Hembränning mm så hittar ni många hundra olika sajter. Inget konstigt med det, han är bara rätt aktiv på några områden på nätet.

Telefonnr på en JPG är inte särskilt konstigt, antispam.

Med så många sajter och så mycket försäljning går det inte att vara lätt tillgänglig i telefon. Då måste man ha ett helt callcenter till hands. Gert är ett enmansband med ett litet företag, det är nödvändigt att sköta saker via epost och helst automatiskt också.

Har just fått hem en dunk med dundermedlet och lagt på ett tak. Få se hur lång tid det tar att verka....

Seriös - Ja. Om man beställer av Gert får man prylarna och det är aldrig något krångel. Han har sålt på nätet i snart 10 år, går inte att hålla sig kvar så länge i samma branscher om man inte är seriös.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det känns verkligen kanonbra att höra att han är seriös och att det inte är någon fara att beställa. Jag ska köpa 5 liter. Verkar vara ett riktigt bra medel. Bara borsta bort lös mossa, sedan spruta på och luta sig tillbaka :D.

Någon som vet om det missfärgar/förstör skiffertak?
Jag kommer att prova på ett par skifferplattor och sedan vänta till nästa år innan jag chansar. Skiffertaket är inte direkt billigt att byta ut...

Någon som kan verifiera att det funkar bra att blanda i färg, och att det inte har några bieffekter som gör att man ska låta bli?
 
Jag är oxå nyfiken på om någon fått bra resultat vid iblandning i färg.
Jag ska köpa mig en liter och blanda enligt rekommendationen i täcklasyren till mitt nybygge, jag tycker det är värt några hundralappar att testa.
 
Consensus skrev:
Ett annat sätt att få bort mossa på tak är att spänna upp en koppartråd nock-till-nock på bägge sidor. Då fälls det ut tillräckligt med koppar när det regnar som sedan tar kål på mossa och annat skumt som växer på taket.
Dummaste påhittet någonsin. Som plåtslagare har jag sett detta på många tak helt utan något resultat. Även tak som har stora skorstenar i koppar har mossa bara några centimeter ifrån kopparn.
 
  • Gilla
Perplexed och 4 till
  • Laddar…
Annars funkar ju också sopborste, om man inte är rädd för att ta i lite då förståss.
 
Hej,
kan säga att jag fick mina prylar helt utan problem från Gerts Strand. Kan säga att en ryggspruta är ett absolut måste för den som ska spruta ett helt tak. Det är också ekonomiskt att sopa/skrapa bort stora klumpar av mossa innan man sprutar på kemikalierna. Jag märkte en markant minskad åtgång på de delar av taket som jag gjort rent först. Jag har redan efter en vecka märkt att mossa ändrat färg, och lite gräs mellan plattorna på uppfarten har också dött (där jag gjorde slut på lite Bensaltensid jag fick över i sprutan). Verkar med andra ord lovande. Jag har inte blandat något i färg än, men ska testa det om ett par veckor. Helt klart nöjd so far!
 
Har köpt ett par dunkar av honom helt utan problem!

OCH medlet funkar mycket bra.

Har testat lagårdstaket (plåt) och jordkällaren (tegel) samt blandat i färg, samtliga fungerar med väldigt bra resultat.
Vi tvättar även växthuset varje vår med perfekt resultat.
 
Bor invid en sjö vilket gör att måsar ofta sitter på nocken och tömmer sig. Kanonnäring till all sorts påväxt på taket som för övrigt är Zanda panna lagd 1991. Att skrapa och sopa är inte att tänka på, alldeles för jobbigt och tidskrävande och dessutom riskfyllt utan utrustning för taksäkerhet.

Fick tips om medlet Grön-Fri som säljs i färghandeln. Behandlade taket med detta och efter ca 1 år så var det helt rent och är det fortfarande trots 5 år sedan behandlingen.

För ytterligare info kolla länkarna http://www.jape.se och http://www.takvård.se

Lycka till alla som kämpar mot mossan!
 
Jag handlade 1 liter. Snabb leverans och änså länge ser det bra ut. Ett år sedan. Min bror köpte också en liter veckan efter. Lika snabb leverans där. Betydligt billigare än grönfri.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
TorpAnders:
Vilken koncentration hade du när du blandade ämnet i färgen, Hur mycket medel till hur mycket färg? Bensaltensid eller fulstopp?

Mats
 
  • Gilla
merikss
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.