P
när jag tittar på dessa bilder så tycker jag inte de ser så himla farliga ut :D
nu såg jag inte denna bild tidigare så jag poppar upp den!

vet ej vilket land som har denna standard men lite farligt måste det vara :D
 
  • kopplingt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marcus Lindberg
  • Laddar…
Det finns tydligen värre problem än om det ska vara EKK eller EKLK.
 
Jag kan ju lugna er för jag är till 99,9% säker på att det är en svagströmsanläggning, och då är det helt ok och normalt enligt vissa.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
ja det ser ut som telefon av nåt slag, men inte ser det roligt ut för det, stackars jäkel som ska felsöka där...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Inte värsta elkopplingen men lite lustigt kopplat hos mig som jag upptäckte när jag gjorde lite nya gruppförteckningar.

Har en elcentral som sitter utomhus med 2 stigare i, ena går till en central i källaren och den andra till övervåningen.
Det finns ett utbygge i huset(ett stort rum) som är gjort -91, hittade en säkring i centralen i källaren som satt endast för belysningen där och den stämde, men sen satt säkringen för alla eluttag i utbygget i centralen på övervåningen.
Tog en stund innan jag listade ut det.
 
Jag har inte orkat läsa alla inlägg i tråden så jag vet inte vad ni alla har skrivit.
Men en händelse som min bror berättade om sin sons nyköpta villa var att färgerna inte stämde i ändarna. Måste alltså vara skarvdosa någonsatans, så upp på vinden och leta....
Tydligen hade en vägg rivits ner en gång i tiden, för under isoleringen ligger löst en strömbrytare kopplad med FK i ett nystan........

En annan sak jag själv var med och hittade på 70-talet i en äldre villa. Stående plankvägg som snyggt och fint var urhugget en ränna i för en kabel som var skarvad med kronkoppling (sockerbit). Det var även urhugget ett fint fyrkantigt hål för kronkopplingen. Snyggt arbete, tyckte man nog. Allt var sedan döljt med fastspikad masonit.

Bland det sämsta i hempuleri jag varit med och sanerat var de som hade dragit FK i rören först och sedan bockat dem med någon form av värme, kanske en gasolbrännare. Rören böjda i 90 graders vinklar och brända.... Inte en tråd gick att dra ut. Det blev en nästan helt omgjord installation. Ganska dyrt i slutändan för husägaren.
Ett annat hus hade dosor i oändlighet och allt kopplat med regnbågens färger...gul-grön till fas och tändtrådar bl.a. huller om buller....
 
En kompis ringde mig en kväll för några år sen, han hade bytt cirkulationspump ovanför vedspisen, alldeles brevid elkasetten och döm om hans förvåning när han skulle lyssna om den gick och fick sig en blå blixt i örat, 2 ggr dessutom! Han hävdade i sten att han hade återinkopplat den nya som den gamla, med svart och vit till lindningarna, GRÖN till jord och den röda, den hade han bara vikit åt sidan för det var det ju en som var för mycket!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Men hans sambo fick sig ett fasligt gott skratt åt honom iallafall!
 
Aural galvanism. Hehe.
 
mr.Ola
blev han bättre i skallen efter blixtarna?:)
men var det verkligen blåa blixtar, det borde ju varit gröna eftersom han anslutit grön till jord?
föresten, kan han se med sina öron åxå?;)
 
Redigerat:
M
Det värsta jag sett, var när nån hade dragit vanlig 2-ledare anslutningskabel, av den gamla platta typen.., antar det var 0.75 m², direkt ifrån elcentralen. Inte ens över säkringarna, utan direkt på inkommande matning.
Från centralen hängde kablarna löst, å dragna genom borrhål i väggen, till lämpligt ställe. Ibland kopplade till nåt vägguttag, ibland med nåt skarvuttag hjälpligt fastsatt i änden..
Det var inte utan att det var med viss nervositet jag sov över där några nätter, inte helt obefogat skulle det visa sig.
För bara nån månad senare, mitt i smällkalla vintern, så brann kåken ner.. Som tur var fanns ingen i kåken när det brann, så ingen behövde sätta livet till iaf..
Å kåken var väl heller ingen större förlust, det var ändå bara ett renoveringsobjekt i bedrövligt skick...

magentis
 
mrfrenzy skrev:
En dusch som jag hittade på nätet, okänt vilket land.
I vissa länder förkommer det att det är en glödtråd i duschmunstycket som värmer kallvattnet till mindre kallt vatten. Det gäller att vrida på vattnet innan man slår på strömmen till glödtråden. Gör man tvärs om får man sig en kyss av kranen. Hur som helst är det ett vansinnigt ineffektivt sätt att värma vatten.
 
Möjligtvis i västmanLAND
 
Patrik_Hed skrev:
Är du säker på att det var/är 400 V mellan kablarna? Kanske att elradiatorn var kopplad 1 fas och att den som kopplade inte brydde sig om färger...

//Patrik
Jajemän, det är jag säker på! Färgerna vågar inte jag lita på, så jag mäter alltid!

Min mor säljer nya hus, och hon råkade ut för något lite konstigt en gång. Det plingade på dörren när hon släckte lyset i toaletten...Hmm, felkoppling?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
jag kopplade in elpatroner i ett hus, precis när jag slog igång dom så blev det svart i hela byn! jag sade åt frun i huset som tittade på att: oj då, nu har jag nog kopplat fel för hela byn slocknade:) efter att jag förklarat att det inte var mitt fel så slutade hon att vara orolig:)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.