Skall byta trallgolv på min balkong och har köpt impregnerat virke. På firman där jag köpte trallen (XL Bygg) sa dom att jag skulle lägga trallen utan mellanrum och att det kommer bli lagom avstånd när virket torkat. Stämmer detta? Lägger man inte alltid trall med lite mellanrum?
 
Dom har rätt ..men vill du ha lite mer ta en tumstocks tjocklek..;)

Mvh
 
Dom har både rätt och fel. Är trallen "färsk" och fuktig så kan du mycket väl slå ihop den helt. Är trallen väldigt torr så skulle inte jag slå ihop den då den inte har någon plats att röra sig på. Har en bekant som gjorde det med snustorr trall. Inte bra...
 
  • Gilla
matgai
  • Laddar…
Gör ett test, såga av två bitar av trallen ca 0,5cm och lägg en bit i en burk helt full med vatten sätt på ett lock och låt stå ett dygn jämför nu bitarna och se hur mycket som har svällt.
 
Hur lång tid tar det ungefär för tex 28x120 trall att torka helt? Var och köpte idag, blöta och tunga som bara den.
 
  • Gilla
Viktor34 och 1 till
  • Laddar…
Jag flyttade nyligen mitt trädäck från en del av trädgården till ett annat..
Jag la trallarna klos till klos..
Nu ca 2 veckor senare är det mellanrum
 
wanegardh skrev:
Jag flyttade nyligen mitt trädäck från en del av trädgården till ett annat..
Jag la trallarna klos till klos..
Nu ca 2 veckor senare är det mellanrum
Hur stort mellanrum är det nu då?
 
Vi har lagt några trallgolv genom åren. Första gången gjorde vi misstaget att lägga med mellanrum. Det försvann ett och annat mellan springorna ska jag säga ... igen hit precis. Sedan dess har vi lagt utan mellanrum och det har blivit precis lagom efter ett tag.
 
Leaff skrev:
Hur stort mellanrum är det nu då?
ca 2-3mm
 
slå ihop trallen.
den e våt när du köper den.
e den ej våt så lämna tbx den, fått en gammal stuv.
men vid denna årstiden får du färska trall men köper man efter sommaren då alla byggt klart får du slattarna.
som sagt ihop med trallen.

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Jc-kansjälv
  • Laddar…
Vi la vårt altangolv i början på augusti 2008, utan något mellanrum. Det är fortfarande inget mellanrum,hur länge ska man vänta tills det blir ett?
När vi köpte trallen sa de att vi skulle lägga det tätt. Det dröjde två veckor innan vi fick det på plats, kan det ha hunnit torka så mycket på den tiden?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Själv har jag impregnerat trall 120 bred. Den har legat 2 vintrar och skall äntligen anvämndas. Förmodar att den är relativt torr...

Hur skall detta handskas? Skall jag lägga dem dikt eller skall jag lägga mellanrum, hur stort?
 
  • Gilla
Cjfb
  • Laddar…
en tumstock

mvh
 
estwing skrev:
slå ihop trallen.
den e våt när du köper den.
e den ej våt så lämna tbx den, fått en gammal stuv.
men vid denna årstiden får du färska trall men köper man efter sommaren då alla byggt klart får du slattarna.
som sagt ihop med trallen.

mvh
snickar estwing
Njae, du får nödvändigtvis inga slattar efter sommaren. Jag sysslar med försäljning av virke och det tas fram impregnerat virke hela året.
 
  • Gilla
masterjompa
  • Laddar…
Detta är en ständig fråga ock lite beroende på var man bor. Jag rekommenderar alltid 2-3 mm springa, säg en tumstocks tjocklek eller ett knivblad och jag skall förklara varför.

Sågar du igenom impregnerat trä så märker du att den är våt rakt igenom. Alltså är plankan våt och skall vara det.

Vad händer om du ställer ut ett glas vatten på vintern när det är minus ute? Jo glaset spricker. Varför det? För att vatten expanderar när det fryser och likaså kommer trallen göra på bredden. Den kan expandera upp till 4 mm tillockmed.

Lägger du ihop trallen riskerar du att däcket kan blir förstört eller väldigt ojämnt längs plankorna när det fryser på och i vissa fall kan det spricka. Onödigt att behöva byta de plankorna och sedan behöva skruva upp alltihop för att få lite mellanrum.

Glöm heller inte att alltid lägga trallen med kärnträet uppåt. Kan kännas konstigt för ibland är trallen skålformad åt det hållet men tro mig. Den kommer böja sig rätt med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.