Jag kan inte riktigt hålla med om Cylindas kvalitet. Köpte deras dyrast tvättmaskin och torktumlare för drygt två år sedan. Visserligen fungerar de inte men jag har stött på två fabrikationsfel och båda har de haft mage och förneka och velat att jag skulle stå för reparationskostnaden. Trodde oxo i min enfald att Cylinda var vettiga grejor... Nästa gång blir det Miele!
 
Hmm du säger att du råkade ut för två fabrikationsfel som dessutom förnekades av cylinda?

Jag är som sagt mycket nyfiken på vad du råkat ut för och hur det hanterades?

Miele säger du..jag har några mieleprodukter och dessa har motsvarat mina krav mer än väl men som sagt så vill man med min och din erfarenhet av tvättmaskiner se en konstruktionskiss med specifikationer på motorer och lager innan man törs handla.

Bonusdirektörernas ersättningar måste ju genereras på något sätt och tydligen genom bedrägerier eftersom det finns risk för att vanliga tvättmaskiner kommer att få livslängder som orsakar kostnader för den vanliga familjer för tvättmaskin >1000skr per år beroende på onormalt kort livslängd!

Konstruktionsproblemen i tvättmaskiner kan inte vara annat än kostnadsdrivet...
Konsumenterna är oerhört priskänsliga eftersom man inte kan bedöma skillnader i kvalitet.
Vi måste få till oberoende information kring 1.tvättresultat 2.energi 3.kvalitet 4.olika funktionalitet

Risken finns att fabrikanterna skapar livslängden genom att designa in svagheter!
Detta är enligt min mening bedrägeri om man inte är medveten om hur en samlad konstruktion uppträder tex motor 10 år lager 10 år etc för då får man en totalkonstruktion som håller kanske sex år!

Hmm en tanke att fabrikanterna tvingas ange en mängd tvättar som maskinen ska klara i normal användning och om den inte gör det så får tillverkaren plikta samt att energin för tillverkning och transport läggs till i energiprestandan per tvätt.
 
I torktumlaren handlade det om att luckan inte är symetrisk så om man hänger om dörren tar gummilisten som tätar luckan i lite grann när man stänger luckan. Listen korvar sig, blir större och problemet blir värre. Fick ut Cylinda-kille som, hör och häpnade, FILADE till luckan. Fet plast så det såg för jävligt ut. Tyvärr bara frugan som var hemma när de gjorde det. Ringde och skällde ut folket och fick ut en ny reparatör som bytte luckan till en ny samt drog och slet lite i den så att gummilisten inte skulle ta i. Funkar nu men den nya luckan är fortfarande osymetrisk.

Fick en faktura för andra bytet, men den ströks efter lite rabalder. Ringde till slut runt lite och hamnade på konstruktionsavdelningen som låg bakom luckan. Killen jag pratade med medgav att de hade missat att göra luckan symetrisk. Man kan ju undra om de ens testat att hänga om den...

Tvättmaskinen? Jo, efter dryga året hände det några gånger att tvätten avbröts och felkod indikerade att luckan öppnats. Måttligt kul om den flyger upp med trumman full med vatten. Hände ett par gånger till sedan ringde jag Cylinda. Gubbe kommer ut, konstaterar att snöret för "nödöppningen" är för spänt så att vibrationer kunde leda till att luckan öppnades. Sedan ger han mig ett papper där jag ska signera kostnaden för justeringen av snörlängden.

WTF!? Jag har inte pillat på snöret, det har ju varit så från fabrik. Signar pappret och börjar ringa uppåt i kedjan hos Cylinda. Tre-fyra nivåer upp lyckas jag efter mycket käbbel stryka fakturan. De hävdar att det INTE är fabrikationsfel men att de stryker fakturan av "goodwill" och avslutar samtalet med att "de normalt inte gör så". Mmmm, mycket smidigt när han just återvunnit ett uns förtroende...

Passade även på att försöka rekvirera en krympkurva för snöret till nödöppningen. En sådant måste ju finnas då Cylinda själva hävdade att det inte hade varit för spänt på fabrik. Nötter!
 
phl skrev:
Passade även på att försöka rekvirera en krympkurva för snöret till nödöppningen. En sådant måste ju finnas då Cylinda själva hävdade att det inte hade varit för spänt på fabrik. Nötter!
Hehe det var ingen dum begäran :D

Har en LG sen många år visst den fungerar klanderfritt men fan så snål med vattnet den är, särskilt vid tvätten :( Tvättar man handdukar är de knappt de blir blöta. Energispar i all ära det skiter jag verkligen fullständigt i om inte tvätten blir ren.

Vi extrafyller vid varenda tvätt med slang som vi har rätt bredvid (spar in elen genom att ta varmvatten). 7 kilos är det.
 
När jag var yngre så skämdes jag alltid när mina polare gick på muggen, för dom kommentera alltid den där "orange:ea http://images.google.se/imgres?imgu...&prev=/images?q=Kenwood+kenny&hl=sv&sa=N&um=1

Det köptes 1980 för att tvätta barnkläder i det behövdes med en vild 2åring, den var inte stor men dög att stödtvätta i.

2 åringen har nu blivit 30 och har flyttat ut för länge sedan men där står den i badrummet varje gång jag kommer hem till föräldrahemmet och den tvättar fortfarande kläder och värmer vattnet.

Man hör tydligt att det är en kullagrad axel, gud vete hur många varv den snurrat, det enda service som den fått är en damsugning från damm och en ny luckpackning, kostnad 250kr. som inhandlades av en reparatör.
Det började även rinna vatten från rensventilen längst ner, ringde servicekillen för 5 år sedan, nej tyvär den modellen är för gammal har inga såna små packningarkonstrucktionen har ändrats.
Men lägg den i en kastrull med vatten och koka den, är han inte klock karln?
Gjorde så och den var lite tjockare och mjuk som gummi skall vara skruvade dit och den tätade fint (fungerar om det är riktigt gummi).

Det var 5 år sedan och den har gått sedan dess.

Den har ingen elektronik att tala om den har temperatur program 1-2-3-4 centrifugering.

Detta kallar jag kvalite.
 
Hej håller med att symetrisk lucka ska man ju få för den peng man betalar och plastslöjd på nya saker är en fabrikssak och resultaten är ingen goodwill utan ska bara vara så...

Snörproblemet är ju en tråkig barnsjukdom som inte heller ligger i konstruktionen utan i taskig tillverkning men också om snöret krymper så kan det ju bli ett framtida problem..

Jag ska deffinitivt följa upp ditt ärende och höra med marknadsavdelningen i sollentuna hur dom motiverar det du upplevde för ingen kund ska bli behandlad som "går det så går det folket vill..."

Dom är fräcka och ska veta hut!

Jag har provat kompisars maskin Cylinda och upplever att tvätten blir riktigt ren men att maskinen låter lite högt när den fyller..men det kanske bara är kompisens rör?

Den förklaring till hur cylinda lyckades få bästa resultat i råd och röns sköljtest som gavs av marknadsavdelningen är att man när man tvättar med mjukt vatten så leder mellancentrifugeringar till att man får tvättmedelsrester djupare in i plaggen medans cylinda sköljer ur utan mellancentrifugering..

Jag tror fortfarande på cylinda men jag ska försöka kolla upp kvalliten på sammansättningen.
 
Själva tvätt/tork-resultaten är med våra Cylindamaskiner mycket väl godkända. Åtminstone säger frugan det, får inte tvätta efter att jag spräckt glaset i tvättmaskinsluckan när jag tvättade arbetsbyxorna med ett kvarglömt bitsset ;)
 
Låter som du är något så när nöjd jag tror faktiskt att miele har modeller som mellancentrifugerar och sköljer mindre nogrant än cylinda.

Jag vet inte om du vet det att tvättmedelsrester är ganska otäcka miljöbovar så varför maskintillverkarna inte har hittat på ett sätt att minimera tvättmedelsmängden genom att dosera med teknik det fattar jag inte.

tvättmedel består bl.a av ämnen med fettlösliga delar och vattenlösliga för att avlägsna smuts men blir det rester så angriper ämnena huden och kroppen så renheten avgörs inte bara av hur lite smuts som är kvar utan hur lite tvättmedel som är kvar.
 
Att Cylinda mest har skräp kan nog dom flesta fd Cylindaägare hålla med om. Själv fick jag efter 6 reparationer på 3 olika Cylindor för drygt 10 år sedan både formell ursäkt från Cylindas VD samt ett kompensationspaket...

Vi tittar själva på en större maskin just nu och vad jag kommit fram till enligt en massa tester runt om i Europa så verkar Bosch WAS32xxxxx serie vara hetast på marknaden just nu.
Är fortfarande skeptisk till Koreansk mekanik, elektroniken är helt ok dock.

Det absolut sista jag skulle välja av sk märkesprodukter är såklart Cylinda.
 
Varför är det ingen som nämner UPO ett märke som snurraat i våran finska släkt hur fint som hest.

Även där min mors gamla toppmatade tvättmaskin 15 år gammal snurrar fortfarande, en dag gav den upp dock öppnade och drivremmen låg på golvet en ny från mekonomen och det var fixat.

Det som måste bytas ut nu är avloppsslangen som torkat.

Jag och min flickvän skall skaffa en mindre hem till lägenheten, och jag tittar på onoff elgiganten etc och slås av känslan när man tar i grejerna det är tunnt det är plast och bräckligt, jag måste nästan säga utan att veta att det finns inte en chans chans att det håller i 5år.

Jag tycker faktiskt att en maskin för över 5000 kr skall hålla mer än 5 år.
 
Andy78 skrev:
Varför är det ingen som nämner UPO ett märke som snurraat i våran finska släkt hur fint som hest.

Jag och min flickvän skall skaffa en mindre hem till lägenheten, och jag tittar på onoff elgiganten etc och slås av känslan när man tar i grejerna det är tunnt det är plast och bräckligt, jag måste nästan säga utan att veta att det finns inte en chans chans att det håller i 5år.

Jag tycker faktiskt att en maskin för över 5000 kr skall hålla mer än 5 år.
Hade en UPO kondenstumlare i sommarstugan, den "brann upp" efter 4 år.
 
Då skulle jag säga att det splear ingen roll vad man väljer det kommer alltid vara någon som skriver att dom hade en maskin av märket x som det hände något med.

Sen är det så att bara för att ett märke gör tvättmaskiner så betyder det inte att dom gör bra kylskåp för att samma märke står på skåpet.

Så det är svårt välja.
 
Om man tänker efter så är inte valet så svårt:

Om mekaniken är den känsliga biten
(Tvättmaskin, Tumlare, Diskmaskin)
väljer man naturligtvis Tyska produkter.
Bosch/Siemens eller Miele

Har man inga rörliga delar samt låg skaderisk
(kyl/frys)
så kan man med fördel välja koreanskt
(LG/Samsung)

Kommer vi in på högrisk produkter
(Spis/Ugn)
Så väljer man med fördel en Europeiskt utvecklad produkt (SE, DE, IT)
från E-Lux, Whirlpool eller Bosch.

Med dessa enkal tumregler så kommer man låååångt.

Ps: för att komma ihåg detta när ni står o velar på Elgiganten, tänk BIL och poletten faller på plats direkt. (Tyvärr har vi inga Japanska Vitvaroror på Svenska marknaden)
 
Hur tar man reda på allt det där i butiken?
 
Andy78 skrev:
Hur tar man reda på allt det där i butiken?
Tar reda på vad?

kan inte vara så svårgt att kpmma ihåg:

BMW/Merca.. OK mekanik.... Kiat mm brrrrrrrrrrrrrrr

Samsung TV...OK Elektronik.... Fransk elektronik....brrrrrrrrr

Volvo/Fiat/Opel... Tryggt o präktigt....Koreanskt eller Amerikanskt brrrrrr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.