Hej
Vi har tänkt sätta in IKEA-kök, men jag har förstått att de inte har ngn "riktig" skärbräda som man drar ut separat. Den skärbräda som finns (om jag förstått rätt) läggs ovanpå en låda och om man då vill komma åt det i lådan måste skärbrädan flyttas undan.
Hur funkar det i praktiken?
 
Tänk, jag hör till dem som INTE vill ha en sådan skärbräda! Känns onödig och svår att rengöra. Smulorna trillar dessutom ned på golvet...

:D
 
Är nog lite av en vanesak...vi har ett stort "block" liggandes på bänken, och det är inte alls i vägen, skulle man behöva hea bänkutrymmet till ågot annat än matlagning (där man ju i 99% av fallen behöver en skärbräda) så går den ju lätt att lyfta bort.

Det sista jag skulle vilja ha är en skärbräda på en låda....kan ju bara fundera på vad alla smulor tar vägen..... ::)
 
O sen är de ju inte så peciellt hygieniskt med skärbrädor av trä från första början... Där vi bodde innan så tog de bort alla de skärbrädorna just pga hygienskäl...
 
Ni har nog rätt - det är en förmodligen en vanesak.

När jag tänker efter så använder vi nog skärbrädorna i huvudsak som tillfällig (kort) avställningsyta ex. när flera saker ska göras samtidigt (en kastrull flyttas undan, samtidigt som ugnen är klar osv).

Men, till bröd/matskärning används de aldrig, just för hygienen/smulor osv.

Det nya planerade köket kommer ha mer avställningsytor så det löser sig nog i allafall. Jag ska testa att plocka undan de skärbrädor vi har idag för att se hur det känns att ha ett kök utan skärbräda.
 
Jag har TVÅ utdragbara skärbrädor och jag använder dem aldrig. Smulorna ramlar ner på golvet eller hamnar i lådorna. En lös skärbräda är så mkt enklare att diska.
 
Jag har aldrig i hela mitt liv använt en sådan skärbräda..urk :-X
så när vi bytte vårt kök så åkte den ut så långt det gick i hop med högskåpen och den traditionella lådhurtsen ;D
För mkt bakterier för min smak ;)
 
optimum
Hittade en artikel om snusk från Expressen

"Så snuskig är din skärbräda
Kalla den snuskbrädan.
Skärbrädan hemma i köket kan göra dig sjuk.
Samtliga skärbrädor i Expressens test var så äckliga att livsmedelsinspektören dömer ut dem fullständigt."

Hela artikeln

http://expressen.se/index.jsp?a=495018

Kan nog vara bra att rengöra enklare och byta till en ny ibland.
De som sitter i köksskåpen är svårare att rengöra.

IKEA:s som sitter i en låda verkar kass då det är risk att man skär i lådfronten samt massa smulor i lådan samt blir då sällan rengjord.

När vi skär kött, kyckling mm så använder vi plastversionen och kör i diskmaskinen efter varje användning.
I gamla köket hade vi två "snuskbrädor" som på senare år aldrig användes pga svårt att hålla riktigt rena. I nya köket är det lös skiva ovanpå bänken och plastvarianten fortfarande för kött och annat kladdigt.

Gissningsvis har IKEA tagit bort den modellen som förr satt i köksskåpen då de insett hur ohyggieniskt det är samt köken säljs internationellt och kanske är skärbräda i köksskåpen något svenskt påfund.

mvh Roland

 
I mindre kök är den utdragbara skärbrädan en tillfällig och användbar avlastninsgyta! Jag har ett större kök med 80 cm bred skärbräda som aldrig används till att skära på, men är ovärderlig när jag bakar och bullar och kakor bara väller överallt... Svårt på en 26 cm Ikea-variant... ;)
 
  • Gilla
Tulipanaros
  • Laddar…
Föredrar separata skärbrädor.

En i plast för kött och en bastant kokskärbräda i äkta trä för bröd, frukt mm
Lätt att skölja rent och så känns det stabilare om man "tar i" än att skärbrädan "svävar" i luften ;D
Att dra ut den för att lägga den på bänken känns idiotiskt, då kan man lika gärna ha en separat på en gång.

Ser dessutom inte snyggt ut om man följer bänkskivan och ser ett avbrott i trä, speciellt om resten går i vitt.
Är lite estet och ogillar sånt man irriterar sig på.
Sån är jag ;)
 
Hittade en artikel om snusk från Expressen

"Så snuskig är din skärbräda
Kalla den snuskbrädan.
Skärbrädan hemma i köket kan göra dig sjuk.
Samtliga skärbrädor i Expressens test var så äckliga att livsmedelsinspektören dömer ut dem fullständigt."
Ooops, tänk att vi fortfarande lever, alla i vår familj! Jag tar Expressen och liknade sensationsblaskor med ett par kilo salt och har faktiskt inte ens fått minsta lilla släng av fågelinfluensan ännu :D.

För övrigt skär vi kött på en glasskärbräda, vilket väl får Knivarnas Vänner att gå i taket... Men hygieniskt är det ;).
 
Det finns nog en anledning till att allergier sprider sig i rekordfart i västvärlden...
Jag har aldrig blivit matförgiftad, varken i sverige eller utomlands, och jag är inte ett dugg petig med vad jag äter!

Det är ganska lustigt egentligen - många lägger papper på toaringen för att inte sitta direkt på den på offentliga toaletter. Sen tvättar man händerna och låser upp dörren... Hur många har inte tafsat på handtaget och låset med otvättade händer?!!! Men rumpan har ju iaf inte nuddat några äckliga bakterier... ::) ;D

Vi gjorde ett test när jag gick på gymnasiet, där vi mätte bakteriehalten på toaringen, spolknappen och dörrhandtaget på våra toaletter - ingenstans var det så rent som på toaringen... :surprised:

Förlåt, det var en rejäl utsvävning, som inte hade så mycket med skärbrädor att göra...
 
koko skrev:
Vi gjorde ett test när jag gick på gymnasiet, där vi mätte bakteriehalten på toaringen, spolknappen och dörrhandtaget på våra toaletter - ingenstans var det så rent som på toaringen...  :surprised:
Och de som sedan låter de där lufttorkarna blåsa på händerna....
Fy fasen så vidrigt.....
 
Ingen träskärbräda i det nya köket men däremot 2 i "plast" som har sin plats i brickskåpet. Dom är så billiga att man kan köpa nya när dom blivit slitna. Dom åker in i diskmaskinen med jämna mellanrum.
 
Till vårt nya kök fanns det inga utdragbara skärbrädor, så det blev följande lösning.
Plastskärbrädor till allting som är blött och kladdigt och dom står i brickskåpet. Två stycken passar också över diskbänkshoarna.
För bröd tänkte vi oss en med uppsamling av smulor och som lätt kan läggas i en låda när den är i vägen. Letade en tid efter en sådan. Fina gatan tog över 400 kronor, men hos Biltema kostade den bara 40 kronor. Det blev Biltemas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.