Mikael_L
Ska man nu uppföra ett modernt stort och mäktigt "skrythus" för kommande generationer att beundra så kan väl dagens arkitektur vara värd att använda ....

image8.jpg

image15.jpg
 
Vadå "skrythus"?

Jag vill ha ett *välbyggt* hus med utrymmen med plats för *kontor* och i övrigt generösa utrymmen. Och *vackert*! Sa jag *välbyggt*?

Jag vill INTE ha ett "kolla på mig vad fräck jag är"-hus. Vill ju inte att alla prefabhusägare skall bli avundsjuka, fär sådana starka krafter vågar man inte släppa loss! :)

(Säger jag, som sitter i källaren på ett "prefab" Gullringshus från 1937)

Och när jag säger "vill ha" så menar jag "drömmer om". Ingen i familjen vill nog flytta nu, men om tio år kanske.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Vadå "skrythus"?

Jag vill ha ett *välbyggt* hus med utrymmen med plats för *kontor* och i övrigt generösa utrymmen. Och *vackert*! Sa jag *välbyggt*?

Jag vill INTE ha ett "kolla på mig vad fräck jag är"-hus. Vill ju inte att alla prefabhusägare skall bli avundsjuka, fär sådana starka krafter vågar man inte släppa loss! :)

(Säger jag, som sitter i källaren på ett "prefab" Gullringshus från 1937)

Och när jag säger "vill ha" så menar jag "drömmer om". Ingen i familjen vill nog flytta nu, men om tio år kanske.
Men absolut inget i ditt sista inlägg säger att huset måste se ut att höra till förförra seklet eller ännu avlägsnare sekler.
Vackra och välbyggda vill väl vi alla att alla hus är, eller hur. ;)

Huset på på bilderna jag bifogade förra inlägget tycker jag själv är relativt vackert, men långt ifrån perfekt.
Tjejen min tycker inte alls om det. :rolleyes:
 
Allergisk mot rundade tak, tyvärr. :)

Jag tror att hus som tydligt bygger på äldre stilar som är lite 'moderniserade' har större chasn att stå sig än Wingårdska nyskapande. Vilken stil är det som bygger rundade tak nu igen?

Okej, en kupol vore något. :)

Efersom jag är ingejör vill jag ha symmetri. Blindfönster är coola!
 
Eftersom jag är bäver vill jag ha balans och harmoni. Och gärna kunna spegla mig i en nyfördämd vattenyta. ;)

För övrigt är det ingen slump att alla på denna tråd relaterade hus har EN sak gemensam: De ligger inramade i vackra landskap. Och landskap är summan av naturen och människans besittning därav. Ju mer medvetet man närmar sig detta (ställets historia, topografi, klimat, tradition, flora och fauna) när man placerar nya byggnader i landskapet, dess bättre blir resultatet.

Just om Villa Eke utanför Stockholm har arkitekten skrivit en liten bok. Beställarens kravspec förändrades under resans gång när familjen insåg att en symmetrisk herrgårdsvilla med strikt park passar väldigt illa på en brant sluttande bergstomt. (Man hade sneglat på grannvillan, Fagerdala herrgård, som förresten just nu råkar vara till salu - http://www.realtid.se/ArticlePages/..._Realtid414/20050627122604_Realtid414.dbp.asp )
 
Nu tycker jag att vi håller oss till att ge MH tips om snygga herrgårdar i den här tråden. Jag raderar de två sista inläggen som inte har så trevlig ton ...
 
jag vill bara ge credit till MH för tanken! Det är tyvärr alltför få idag som vågar ta ut svängarna och bygga något liknande som MH tänker sig. Jag personligen tycker det är ett av de vackraste som finns med en herrgårdsliknande byggnad med alle' och annat, men det finns inte många av dem och det är få som vågar/har råd att ge sig på att bygga nya.
Så kör på MH och jag hoppas innerligt att du hittar en bra inspiration och även får möjlighet att tillverka denna herrgård :) Det är inte skreyt, det är inte överdåd som många tycks vilja få det till
 
Tack, jag väntar fortfarande på mer tips. Som sagt, jag tror inte det är omöjligt att bygga vackra hus med god kvalitet nu för tiden.
 
Hade på känn att tanken på att bygga stort och fint inte skulle falla i god jord, här i Svedala. ;)
Nyklassicism får anses tillhöra pretentiös arkitektur, men det var också avsikten, på den tiden. Jämför man den med Wingårdhs skapelser, som står i bjärt kontrast till allt annat mänskligheten sett genom århundranden, gissar jag att kommande generation kommer att ha samma förhållande till Wingårdh som vi har till 60-talels arkitektur (Kulturhuset i Stockholm osv.)

Konkreta förslag:

Ett storstilat projekt om 49 villor i ordets egentliga betydelse (ca 500 m2), belägna vid Gdansk-bukten på ett 37 hektar stort område med tillhörande park i engelsk stil. Hela området är inhägnat och bildar ett sk 'gated community' med tjänsteutbud som tvätt och trädgårdsskötsel.

http://www.ivoryresidences.com/index_english.html
http://www.ivoryresidences.com/english/Tesoro Ivory Residences.pdf
 
Redigerat:
Mikael_L
Här är huset som jag kom att tänka på som inspiration till dig. Tycker själv att det är väldigt fint.
Visst skulle det passa med en allé fram till det här huset?

 
Här har du en annan inspriationsbild. Det är ett hus som byggdes för att vara sommarhus. Ovanligt för att det är så spetsigt tak på detta stora hus.

 
Ett stort helt nybyggt hus i gammal stil, dock inte symmetriskt.

 
En faluröd herrgård kanske? (bild från WIlla Nordic)

A1277-1585.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.