Jag har byggt ett sommarhus, ett lösvirkeshus, ett stenhus(som jag spikat 250kvm råspont på) jag har använt biltemas spikpistol 50-90 och en 2,5hk kompressor för 1995kr, fungerat mycket bra i långa serier. För oss amatörer går det att använda billigare grejer vi behöver inte ha proffsgrejer!!!
 
larsu skrev:
Jag har byggt ett sommarhus, ett lösvirkeshus, ett stenhus(som jag spikat 250kvm råspont på) jag har använt biltemas spikpistol 50-90 och en 2,5hk kompressor för 1995kr, fungerat mycket bra i långa serier. För oss amatörer går det att använda billigare grejer vi behöver inte ha proffsgrejer!!!
Visst går det med budgetverktyg men min erfarenhet säger mig att det går snabbare och är enklare med lite bättre prylar, inte så att man måste ha värsta spikpistolen, men att gå upp ett par klasser i pris så brukar man dessutom bli riktigt nöjd, som glad amatör då alltså. Nu har jag iofs bara lekt med dyktertpistoler men mina budget försök var sannerligen slöseri med tid...
 
Köpte K-rautas budgetpistol GEBE och är helnöjd med den. Spikat en hel övervåning med den utan problem. Har en 2-hästars ABAC-kompressor från Jula (dock med grövre slang än den som följer med) och kör med Gunnebospik. Har aldrig behövt vänta på att kompressorn skall ladda klart.

http://www.k-rauta.se/verktyg_7545.htm

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=200028


Däremot åkte dyckertpistolen märke Power Craft jag köpte från Jula tillaka. Ren skit. Blev en kombinerad spik/klammer från SENCO i stället.
 
Mikael_L
Istället för att skapa en ny spikpistoltråd lyfter jag en av alla gamla för att ställa min fråga i.

Nu har jag börjat spika med min billiga kina-picka, ett paket från beijers med namnet toolmate.

När jag håller pickan ordentligt med båda händerna, en om handtaget och den andra lite lätt ovanpå så den trycks ner ordentligt så funkar det precis som tänkt. En spik prydligt nedslagen.

Men allt som oftast måste jag hålla den andra handen på något annat, och då blir det nästan alltid dubbelslag.
För det mesta ett blindslag extra som "endast" resulterar i ett extra, några mm djupt, märke av slagstiftet i brädan.
Men då och då hinner den även mata fram en ny spik så jag får två st spikar bredvid varandra.

Det känns som att det är rekylen som lyfter upp pickan, och på nervägen har jag fortfarande inte hunnit släppa avtryckaren så den fyrar av igen. Men jag är inte helt säker på vad som händer.

Om jag studsskjuter så funkar det bra, men jag har bara provat några få spikar på detta vis än så länge.

Jag har inte skjutit tusentals spik än, men 100-200 kan det nog vara nu.

Någon som har något att bidra med? Samma problem, någon lösning.
Brukar det vara så här?
 
Redigerat:
Jo det är nog så.

Protte
 
varför inte köpt en gasdriven paslode 34 graders??
slippa oljudet å slangar m.m.

mvh
snickar estwing
 
Mikael_L
Prisfråga, helt enkelt.


Paketet med kompressor, spikpistol 50-90mm, dyckertpistol och tryckluftsslang gav jag 2000:- för ... :surprised:

En kompressor ska jag ha i garaget iframtiden, i vilket fall som helst.
 
ÖB säljer en POWERCRAFT 8-bars 24 literskompressor för 795:-. Frågan är om det räcker för att driva en spikpistol om man kör hårt med den? Dom kräver ju ett visst antal liter per minut:rolleyes:
 
Det beror mycket på i vilken takt du tänkt spika, ett par -4 spik, hämta ny bräda, osv ska inte vara något problem, ska du däremot damma på 50 spik eller mer i följd, så lär den få gå oavbrutet, och behöva väntas in...
Min favoritkompressor på jobbet, har blivit en liten biltema för 995:-, den väger ingenting, vilket uppskattas, och räcker till för att regla upp väggar..
 
monsterbyggare skrev:
ÖB säljer en POWERCRAFT 8-bars 24 literskompressor för 795:-. Frågan är om det räcker för att driva en spikpistol om man kör hårt med den? Dom kräver ju ett visst antal liter per minut:rolleyes:
Det är inte så farligt med luftförbrukningen. En spikpistol drar inte så mycket luft, så det klarar sig med en liten kompressor.
Det jag haft problem med små kompressorer är att det är för stort spel mellan till- och frånslag. Spikpistolen får för lågt tryck och slår bara i halva spikarna innan kompressorn startar igen.
Så man bör helst kunna ställa både till- och frånslagstrycket.
 
Redigerat:
monsterbyggare skrev:
En spikpistol kräver ca 200L/min 1.67L/spik arbetstryck 5.5-8bar.Om det stämmer med realiteten vet jag inget om.

Powercrafts ÖB kompressor klarar 165L/min.

[länk]

Dyckert däremot bord funka med den kompressorn om man inte kör som en galning med dyckertpistolen.
Om vi då kör en matematisk övning med lite grova avrundningar så blir det nåt sånt här: 1,67l/spik avrundar vi till 2, och 200L/min är genomlupen cylindervolym antar jag, för att få mer sanningsenligt så kan vi nog säga 90-100L/min utan att tappa alltför mycket tryck ur en sån kompressor. Man ska alltså ligga på ett tempo över 40 spik/min för att en liten kompressor ska få gå hela tiden, och man ska ju ladda om, plocka upp nya brädor, klia sig på pungen, dricka kaffe, prata med nyfikna grannar, dricka kaffe mm mm så i en normal byggsituation för en normal hobbybyggare så kan nog även en liten enkel 2hk kompressor med 24 liters tank anses räcka långt. Ska man däremot stå och fabricera hopspikade trävaror för att leva på det kan det nog vara skönt med ett mer omfattande tryckluftssystem.
 
Så du menar att den skulle räcka för en Spikpistol? Jag vet inte men tvekar faktiskt:surprised:
 
Mikael_L
Jag tror den räcker för dig.
Jag har också en sån där 2HK-kompressor. Har inte upplevt någon begränsning, inte ens då jag råspontade taket.
Såpass ofta som man såsom amatör måste beundra sitt resultat klarar man sig med en medelmåttig kompressor. :D

andersmc har en poäng. När jag körde 90mm spik så gick de allra sista spikarna innan kompressorn startar igen ofta inte riktigt in, fram med hammaren och dra in sista cm.
 
K
Jag tittade på en 2 hk med 6 L tank på Bauhaus, men jag ska bara panela en bastu (ilugnt mak), en vägg i hallen och pumpa lite däck till crossen så det borde kanske räcka för mina amatörbehov. Tilläggas bör ju att jag har i stort noll utrymme att förvara en kompressor så jag får väl ta att den går ofta. Kommer nog heller inte skjuta i långa serier. Det jag funderar på dock är det med oljesmort eller inte. För- och nackdelar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.