jaha, fick slutligen svar från jotun sverige att dom läst mitt mail men tyckte det rörde sig om industrigolv och skulle vidarebefodra förfrågan igen... slö kundtjänst!
jag börjar nästan ändra mig & funderar på helt obehandlat bara försöka få så jämt som möjligt & stålslipa lite.
 
Om du ändå skall slipa, så måla det om än "bara" med Biltemas färg ! Det blir så oändligt mycket mer lättstädat.
Strök ut lite överbliven färg på betonggolvet i mitt båthus i höstas, och det blir att stryka resten också. Bara ett lager och kanske inte så slitstarkt, men redan med ett lager Biltemafärg är det otroligt mycket trevligare än den råa betongen.
 
Det blir ju slätare med färg som fyller porerna. Fick slipa golvet i min bod och sen spacklade jag de värsta groparna (ganska grova tänder på slipen). Sen körde jag med några lager byggmax golvfärg. Visst slits den men när det ser för illa ut tänker jag rugga upp ytan och sen lägga på mer bara
 
När golvläggarna målade golvet på jobbet hälde de sonika ut epoxifärgen och skrapade ut den med en vanlig golvskrapa. kanonenkelt å bra.
 
Lånar tråden lite. Har ett golv i förrådet i huset som är målat sedan tidigare (gissningsvis 70-talet) med flingor i, men tidigare ägare hade en liten olyckshändelse med en färgburk och barfota barn.... Tror ni det går att måla direkt på, eller måste man slipa ner den gamla färgen först?
 
Vi har tidigare rollat golvet med oxanolja. Samma som används i industrilokaler för att få ett mer lättsopat golv. Vi spädde den med vit färg och fick på så vis ett ljusare golv. Ju fler lager ju ljusare. Dessutom lätt att rolla över när det slits, dock ännu inget problem för oss efter flera år.
 
mitt golv är slätt och fint behöver jag rugga upp ytan innan jag målar ? eller räcker det med en syra behandling??
 
Du behöver inte göra något innan.
Inte om du ska använda epoxi.
Blanda i vatten i första stryket. Räcker med 0,5L till en 10L burk.
Dammsug noga innan målning.
Lycka till
 
okej men varför blanda i vatten?
 
för att dryga ut färgen....underlaget suger kraftfullt första varvet man målar..:)...
/
M
 
Okej vad för sorts rulle använder ni till rollern ?
 
hej, jag har inte fått något mer svar från jotun så dom vill väll inte ha några kunder.
lät rätt smidigt om man kan dra ut färgen med golvskrapa, nån som testat detta med t.ex. biltemas färg? det borde ju gå åt extremt lite färg då till första lagret, samt bli väldigt slätt & fint.
kanske räcker med ett lager, eller om man lägger ett till uppepå med skrapa när det torkat, borde ju bli som "spackel" & fylla ut små hålrum så de blir spegelblankt.
 
Jag använde en fin 180mm-rulle av någon billig sort. De är ju bara att slänga sedan ;-). Säkert fungerar golvskrapa också, men det är lättare att få det jämnt med en roller. Visserligen flyter färgen bra, men för att få jämnheten och inga "pölar"/valkar så tror jag rollern är att föredra framför golvskrapan. Men rollertråg är överkurs - jag hällde som sagt ut färgen pölvis, som smetades ut med rollern.

Späda färgen för att dryga ut den (Biltemas) är jag tveksam till. Hellre köpa lite extra.
 
okej gick det åt mycket färg (biltemas) när du målade ? hur stor yta?
 
Något mindre åtgång än vad som stod på burken. Men det beror ju på hur frikostigt man häller.

Jag målade två lager i garaget (c:a 40m²). Minns inte hur mycket jag köpte. I båthuset (75m²) kommer jag bara måla ett, men det räcker för att få ett trevligt och oerhört mer lättstädat golv. Slitaget där är också mycket mindre än i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.