Farzan skrev:
Nu är det väl så att inte ens de kommunala energirådgivarna brukar rekommendera tilläggsisolering av väggar? Lönar sig bara om man ändå måste byta fasad av andra skäl och kan passa på att tilläggsisolera samtidigt, brukar det heta.
Men det beror väl på vad de räknar med att utgångsläget är - deras typfall är kanske inte hus som är så gamla att de är helt oisolerade.

Det är i alla fall inget jag skulle ge mig på om jag inte kände att jag måste efter att ha sett över tak, runt fönster etc + dragtätat väggar + väntat och känt efter ett tag.

Utvändig tilläggsisolering förfular. Det här såg en gång ut som ett tjugotalshus:
Vi ska ju oavsett vad riva bort både den gamla panelen och den isolering som sitter där idag samt ta bort betongpannorna och de överdimensionerade takutsprången så för den sakens skull kan vi ju lika gärna göra en tilläggsisolering oxå. Men som sagt det förfular huset... det vet jag bättre än många tror jag med tanke på vad som hänt med vårt hus :D Så vi vill ju inte tilläggsisolera utvändigt...därför blev vi oxå besvikna när det visade sig vara ett skiftesverkshus istället för timmer.

Detta var en gång ett torp... ;)
 
  • huset liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frolsson: Dina inlägg är mycket intressanta. Jag har dock inte hunnit läsa igenom länkarna ännu. Även om allas åsikter är bra och tänkvärda så känns dina extra relevanta med tanke på att ert hus är uppbyggt som vårt och ligger bara några mil från vårt.
 
frolsson skrev:
Intressant i sammanhanget. Som finns att läsa på länkarna så är ren lera i sig inte isolerande men däremot om man blandar upp den. (ungefär det som diskuterats ovan)
Ett förslag i en artikeln är att klina och sen sätta panel på utsidan.
[länk]
[länk]
Jag har heller inte kikat på länkarna, men något jag tycker är extremt intressant att man inte lerklinade hela väggar i våra två nordligaste län, och om man gjorde det, klinade man bara såten (i vårt hus är inte ens såten klinad. De har istället täljt kilar som fyller ut såten). Om lerklining är så isolerande som det ibland sägs, varför gjorde man det inte i större utsträckning här uppe där det kan bli så oerhört kallt? Kan det ha med luftegenskaperna att göra? Vi har ju så oerhört torr luft, ffa på vintern, kanske lerkliningen med sin fuktbalanserande egenskap utjämnar diffusionstransporten utifrån och in?
 
Hur är den naturliga tillgången på lera i Norrbotten och Lappland?
 
frolsson skrev:
Är det en känsla du baserar det på? Skulle gärna vilja ha det lite mer utlagt - det är en värdefull åsikt du har som jag är jäkligt nyfiken på :)
Man brukar säga att ca 10% av energiförluster går genom väggen - låt säga att du får bort 5% av dem med "min" lösning. Då har man en förlust på 5% - är det verkligen för klent eller menar du att man inte får bort något av de 10%:en?
En känsla baserat på historierna om hur kalla dessa torp var förr på vintrarna. Är det is på insidan (ryggen) av ett klädskåp så bör det ju via väggen kylan kommer. Men visst är vindpappen det allra viktigaste.

Att lerklining skulle isolera är nys. Även Gudmunsson har fått krypa till korset i den frågan. Jag ser inte hur den rätt lilla mängd ballast man blandar upp den med skulle göra så stor skillnad. I övrigt är lerklining utmärkt på alla vis. Inte minst mot vind och möss. :)

Och visst rekommenderas tilläggsiolering av ytterväggar av energirådgivarna om huset är helt oisolerat. Å andra sidan rekommenderar de att byta ut fönster också, så det säger väl mindre...
 
www.energiberakning.se kan man enkelt räkna vad olika väggkonstruktioner kostar att driva. Ex. 75mm trävägg har U-värde 1,36. Som ett hyffsat fönster. 75mm trä + 45mm glasull har U-värde på 0,57.

Så här mycket sparar man på 45mm isolering med 150m2 väggarea:

Med 140000 gradtimmar (norrbotten) sparar man ca. 16500KWh/år
Med 90000 gradtimmar (södra sverige) sparar man ca. 10500KWh/år

Hur många kilo CO2 det blir låter jag nån annan att beräkna.

Det står förstås inget om hur varmt man har inne då, men jag antar runt 20-22gr. Väljer man yllekläder och 15grader inne så sparar man 5% per sänkt grad.
 
gafsan: Där vi grävde brunn bestod marken bara av blålera (dessvärre). Och det finns ett par hus i byn som har skorstenar murade av hemgjort lertegel! ;) Nej men, vi har samma typ av jordart här som i större delen av landet - morän. VId kusten silt och lera, liksom i älvdalarna under högsta kust-linjen. Jag förmodar att den naturliga tillgången på lera här i Västerbotten och södra Lappland är ungefär som i större delen av landet.
 
Hmm, intressant. Som jag trodde, men konstigt att man inte lerklinade för blåst, den kyler ju som attan! Det är ju ändå så utbrett i landet att klina. Kan det ha med kort byggsäsong att göra?
 
gafsan skrev:
Hmm, intressant. Som jag trodde, men konstigt att man inte lerklinade för blåst, den kyler ju som attan! Det är ju ändå så utbrett i landet att klina. Kan det ha med kort byggsäsong att göra?
.
Tidningspapper, tapeter och allt som gick att spika upp med nubb är ganska vanligt. :)
 
Jotack! hittar en hel del sånt under tretexen där man lappat lerkliningen på 40-talet!
 
Hej det bästa sättet är att lerklina väggarna inomhus ca 2- 3 cm tjockt lager men se till att dreva med husmossa eller liknande matrial där det är glipor och springor så att det blir tätt. Sen sikar du på tunna läkt diagonalt på väggen så att leran har något att bita i. 3cm tjock lera motsvarar 10 cm isolering. fördelen med leran är att den torkar istället för att härdan på det sättet så suger den åt sig fukten i huset utan att den tränger igenom väggen. och sedan så släpper den ifrån sig fukten
 
pslilleman skrev:
3cm tjock lera motsvarar 10 cm isolering.
Fast det här är inte sant.

I övrigt håller jag med om att leran är guld! :)
 
TorpSara skrev:
Och visst rekommenderas tilläggsiolering av ytterväggar av energirådgivarna om huset är helt oisolerat. Å andra sidan rekommenderar de att byta ut fönster också, så det säger väl mindre...
Hör och häpna, men vi har precis haft kontakt med en energirådgivare som, efter jag hade sagt att vi inte skulle byta ut våra originalfönster, sa 'nej, det hoppas jag verkligen inte'. Så det kanske finns hopp ;). Det som är så konstigt med de som automatiskt hävdar att man måste slänga ut gamla fönster är att de inte verkar bry sig ett smack om vilka resurser som krävs för att bygga nya fönster och att det genenerar en hel del skräp. Ska man verkligen ta hänsyn till helheten måste man ju se till en produkts hela livslängd. Speciellt som vissa nyare fönster är murkna efter 20 år, vilket några kompisar till oss råkat ut för. Hur miljövänliga var de treglasen?
 
Om nyproducerade fönster ruttnar på tjugo är är de antingen -
a. felaktigt tillverkade,
b. felaktigt installerade,
c. felaktigt underhållna eller
d. en kombination av a, b och/ eller c.

Om man ändå måste renovera (byta) panel ska man absolut lägga åtminstone vindtätt skikt heltäckande framför både bjälklag och fasadytor. Om man dessutom kan lägger någon centimeter isolering utvändigt (givetvis helst utan att förvanska byggnadens karaktär) bör man hellre välja detta än att isolera invändigt.
 
pslilleman skrev:
Hej det bästa sättet är att lerklina väggarna inomhus ca 2- 3 cm tjockt lager men se till att dreva med husmossa eller liknande matrial där det är glipor och springor så att det blir tätt. Sen sikar du på tunna läkt diagonalt på väggen så att leran har något att bita i. 3cm tjock lera motsvarar 10 cm isolering. fördelen med leran är att den torkar istället för att härdan på det sättet så suger den åt sig fukten i huset utan att den tränger igenom väggen. och sedan så släpper den ifrån sig fukten

Finns en sak till som är intressant med lera. Den suger fukt och drar ut fukt från träplankorna som finns under. Det har med porstorlekarna att göra och deras naturliga fuktkvot. Eftersom leran vill ha mer än träet så suger den bort fukt därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.