Status
Tråden går ej att kommentera.
GoForIt skrev:
Ja, men då kanske man skulle utbilda om sig till Skatteinpektör.. :D

En intressant detalj blir ju också i de fall som avdrag begärs, men sedan (långt senare) får avslag. Då måste ju pengar betalas tillbaka. Slantar som kanske inte finns..
Ja, pengarna skall betalas tillbaka och dessutom med ränta Därtill kan det bli tal om skattetillägg på 20 eller 40%. Inget nytt i sig, utan det gäller alla som fifflar med skatten att det kan komma surt efter. Handlar det om sådana här pengar så riskerar man dessutom att det inte stannar vid en fläskig restskatt, utan att det dessutom går vidare till åtal för skattebrott.

Det är definitivt värt att tänka över vad man gör innan man tror att man är smartare än staten.
 
Kreativ bokföring blir nu kreativ fakturering där kunden begär "rätt text" på fakturan för att han/hon skall kunna göra sina avdrag.

Med risk för att låta tjatig, vad är det man vill komma åt när man exempelvis vill begränsa avdragsrätten till att bara gälla tillbyggnad av inomhuspool men inte utomhuspool?
 
GoForIt skrev:
Och om man begär avdrag för ett garage (det står ju uppförande av garage på fakturan) och garaget råkar ligga 20 cm från huset, hur har Skatteverket tänkt kontrollera det? Framtidsyrke = Skatteinspektör?
Ja eller så sätter man en regel mellan hus och garage... som man sedan kan ta bort, eller? Finns det några regler för vad ett sammanbyggt garage är?
 
Efter den 1:a Juli är det byggaren som står för nöjet att kräva beställaren på pengar, då det är meningen att de 50% skattereduktion man får göra låter byggaren bli att debitera, för att istället kvitta det mot sina skattebetalningar till staten. Jag tror att få byggare kommer tycka att det är OK.

Man kan ha många åsikter om det hela, men innan man heldissar det skall man kanske låta det vara igång ett tag och sedan kan man säkert justera efterhand om det visar sig vara några svårbegripliga gränsdragningar. Jag ser hellre det här än inget alls.

Det finns regler för vad sammanbyggt garage är. Det är framför allt byggloven och detaljplanerna som sätter käppar i hjulet för många att bygga som de vill. Det kommer bli stor press på kommunerna att tillåta lite större avvikelser än tidigare.
 
Undrar hur det går i ett fall där husägaren visar sig vara okvalificerad för ROT-avdrag?

Exvis: Jobbet görs i januari, byggaren debiterar SKV 50%, får detta utbetalt, och sedan visar det sig i maj påföljande år att kunden inte hade någon inkomst att dra avdraget från. Kräver då SKV tillbaka pengarna från byggaren som sedan får debitera kunden, eller blir det en rejäl restskatt för kunden? Med åtföljande straffavgifter?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Det är naturligtvis kunden som åker på restskatt, något annat är inte möjligt. kan tänka mig att det kommer att bli en blankett som både kunden och byggaren skriver under och som sedan skickas till skatteverket.

Men, vad jag läste tidigare så skall detta med att byggaren skickar in till skatteverket vara en möjlighet och något som görs i det fall både kund och byggare är överens. Dvs. detta förfarande blir inte tvingande för någondera parten.

Jag kan förstå att en byggare inte har någon särskild lust till dtta merarbete och dessutom få vänta ett tag på pengarna. Men risken finns ju att den byggaren får färre kunder.
 
Hemmakatten skrev:
Jag kan förstå att en byggare inte har någon särskild lust till dtta merarbete och dessutom få vänta ett tag på pengarna. Men risken finns ju att den byggaren får färre kunder.
Äh hantverkare har väl alltid varit ett bortskämt släkte. På samma sätt att de aldrig går med på ABS05/Hantverkarformulär 09 etc. kommer de nog aldrig att gå med på detta om det blir frivilligt. Dom skiter nog hellre i jobbet om kunden trilskas.

När jag skulle göra grunden till mitt garage hade jag ett par olika hantverkare som erbjöd sig att göra det. Den ena, som jag faktiskt tänkte skulle få jobbet, var helt omöjlig att få tag i och även om jag faktiskt fick en offert och allt så fick jag sedan inte kontakt med honom för att tala om för honom att han hade fått jobbet. Andra försökte med rena fantasiofferter, som de sedan sänkte med 30% när jag påtalade att det var lite väl dyrt jämfört med andra.

När jag nyligen la ut en förfrågan om murning/stensättning för min framsida fick jag napp och jag har haft hela 10 hantverkare som kommit och tittat på jobbet. Jag gjorde t.o.m. en skalenlig ritning för att underlätta bedömningen. Idag 4 veckor senare har jag fått in 1 offert, och det skall väl vara dåliga tider nu, eller?

Hmm... blev lite OT...
 
Dräneringen runt vår källargrund är i princip klar och enligt lista på skatteverkets hemsida så kvalificerar detta sig för ROT-avdrag:
"DRÄNERING
Arbetskostnad för grävning och dränering av grund ger rätt till skattereduktion. Även arbetskostnad för att återställa marken efter det att dräneringsarbetet är utfört ger rätt till skattereduktion. "

Vad innebär återställande av mark? Återställande till så som det var innan vi rev våra altaner och tog bort våra rabatter? Eller avses endast igenfyllnad av jorden mot husgrunden? För det återställande av vår mark som vi tänkt oss är uteplatser med marksten. Sådant arbete medges det ej avdrag för enligt första punkten på listan:
"Anläggning och reparation av trädgård, uppfart, gångar och murar omfattas inte av rätten till skattereduktion." Och vad är en altan? Måste den vara ett trädäck eller kan man ha en altan i sten?

Dessutom undrar jag över definitionen av arbetskostnad. Hittade detta på
http://www.skatteverket.se/rattsinf...639809112.5.69ef368911e1304a625800017271.html

"Vid markarbeten överstiger normalt kostnaden för maskiner t.ex. grävmaskin eller borrmaskin arbetskostnaden. .... Maskinkostnad ingår i större eller mindre omfattning i arbetskostnaden beroende på vilket arbete som utförs. För en likformig och enhetlig tillämpning föreslår Skatteverket därför att även maskinkostnader räknas som arbetskostnad.

Om avsikten är att skattereduktion bara ska medges för kostnad för den som utfört arbetet föreslår Skatteverket att rätten till skattereduktion för markarbeten helt tas bort eftersom kostnaden för dessa arbeten till största del avser andra kostnader än arbetskostnader."

Men nu gäller ROT-avdraget för vissa markarbeten. Vad gäller då för definitionen av arbetskostnaden?

Någon som vet?:confused:
 
Regeringen struntar i vad skatteverket tycker och föreslår riksdagen att maskinkostnaden inte skall vara avdragsgill.

Mark är mark och inte altaner och uteplatser. (Altaner ligger aldrig på marken, om man skall vara petig. );)
 
Hemmakatten skrev:
Jag kan förstå att en byggare inte har någon särskild lust till dtta merarbete och dessutom få vänta ett tag på pengarna. Men risken finns ju att den byggaren får färre kunder.
Ingen byggare som jag har pratat med kommer att sitta och agera bank åt SKV.
Samtliga tänker försöka att debitera kunden fullt och återbetala avdraget när pengarna kommer från SKV, och ta ut en fast avgift för den extra hanteringen.
 
Jag tror att jag fått grepp om det mesta med ROT som går att fatta... men en sak undrar jag väldigt mycket över.. hur länge man får vänta på pengar från SKV ? jag har varit i kontakt med dem men inte ens de kan svara på detta... eller något annat för den delen.

Nån som har nån vetskap eller spekulation om detta?

Ps edit: Ur hantverkarens synvinkel alltså.
 
Normalt får hantverkaren inte alls tillbaka några pengar från Skatteverket, utan betalar väsentligt mindre pengar vid skatteinbetalningarna (moms + arbetsgivaravgift). Det betyder naturligtvis en något försämrad likviditet jämfört med idag, men man får nog ändå anse att det är relativt marginellt.

Hantverkare som skall ha administrativa avgifter och låna stora belopp av sina kunder som sedan skall betalas tillbaka kommer inte rimligen att ha någon konkurrenskraft gentemot privatkunder, utan kommer få pyssla med andra typer av arbeten.
 
Swetrot skrev:
Normalt får hantverkaren inte alls tillbaka några pengar från Skatteverket, utan betalar väsentligt mindre pengar vid skatteinbetalningarna (moms + arbetsgivaravgift). Det betyder naturligtvis en något försämrad likviditet jämfört med idag, men man får nog ändå anse att det är relativt marginellt.

Ja har dom tänkt så så ser jag inga problem, moms och arb.givaravgifter är ju sådant som ändå ska betalas..

Vore kanske det bästa lösningen rent långsiktigt.
 
mycke_nu skrev:
Undrar hur det går i ett fall där husägaren visar sig vara okvalificerad för ROT-avdrag?

Exvis: Jobbet görs i januari, byggaren debiterar SKV 50%, får detta utbetalt, och sedan visar det sig i maj påföljande år att kunden inte hade någon inkomst att dra avdraget från. Kräver då SKV tillbaka pengarna från byggaren som sedan får debitera kunden, eller blir det en rejäl restskatt för kunden? Med åtföljande straffavgifter?
Hemmakatten skrev:
Det är naturligtvis kunden som åker på restskatt, något annat är inte möjligt. kan tänka mig att det kommer att bli en blankett som både kunden och byggaren skriver under och som sedan skickas till skatteverket.

Men, vad jag läste tidigare så skall detta med att byggaren skickar in till skatteverket vara en möjlighet och något som görs i det fall både kund och byggare är överens. Dvs. detta förfarande blir inte tvingande för någondera parten.

Jag kan förstå att en byggare inte har någon särskild lust till dtta merarbete och dessutom få vänta ett tag på pengarna. Men risken finns ju att den byggaren får färre kunder.
Jag har läst förslaget i promemorian ganska grundligt, och enligt regeringens förslag så kommer SKV kräva felaktigt utbetalda avdrag åter från utföraren, som sedan i sin tur får kräva kunden. Detta finns massor av invändnngar mot från alla håll, men regeringen anser att detta skall ingå i utförarens kreditrisk.

Jag tolkar också det som att den nya fakturamodellen är den som kommer att gälla. Skall ROT/HUS-avdrag göras fr.o.m. 2009-07-01 så är det den som gäller.
 
ACME skrev:
Ingen byggare som jag har pratat med kommer att sitta och agera bank åt SKV.
Samtliga tänker försöka att debitera kunden fullt och återbetala avdraget när pengarna kommer från SKV, och ta ut en fast avgift för den extra hanteringen.
Ja, det kommer ju krävas en del ytterligare finstilta rader i avtalen, och säkert kommer det också komma kreativa factoringbolag som köper dessa risker.

Som jag tolkar det skall utbetalningrutinen från SKV vara mycket skyndsam, och ske närmast rutinartat efter en elektronisk begäran.

Din tanke löser ju inte det stora problemet, som blir när skatteverket i samband med taxeringen upptäcker att det är begärt för stora avdrag. Eller ändå värre - felaktiga avdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.