Status
Tråden går ej att kommentera.
Vad händer i ärendet. tyst väldigt länge nu.
 
thomasark skrev:
Det kan vara på sin plats att säga att Konsumenttjänstlagen gäller tjänster. För köp av produkter gäller Köplagen.
Tja snarare konsumentköplagen om det gäller affär mellan näringsidkare och privatperson.
 
Nu börjar jag verkligen bli nyfiken......... VAD HÄNDER????????
 
Inte mycke just nu, med tanke på:

Per_Kylsten skrev:
Jag kan rapportera att vi nu har en ny tid i tinget. Den 14 april.
 
Thomas59
Byggherre skrev:
Såg att Hedareds lagt ut sin version av denna historia på sin hemsida.

[länk]
Otroligt märkligt agerande av ett företag att lägga ut denna typ av text på sin hemsida. Förstår inte vad om tror att dom kan vinna på detta? Inte sympati i alla fall, oavsett om dom ha rätt eller fel vilket jag inte kan avgöra.
 
Thomas59 skrev:
Otroligt märkligt agerande av ett företag att lägga ut denna typ av text på sin hemsida. Förstår inte vad om tror att dom kan vinna på detta? Inte sympati i alla fall, oavsett om dom ha rätt eller fel vilket jag inte kan avgöra.
Det e väl inte så jättemärkligt att dom vill visa sin sida av saken. Dom har ju fått en hel negativ publicitet och det är väl då naturligt att lägga fram sin sak sett från doms sida.

Min "gissning" är att Per kommer få stora problem att vinna denna saken.
 
Det märkligaste är väl dock deras tävling, som avslutar sidan. :eek:

Vad ska man motivera och vad kan man vinna? :rolleyes:
 
Thomas59
Smile.75 skrev:
Det e väl inte så jättemärkligt att dom vill visa sin sida av saken. Dom har ju fått en hel negativ publicitet och det är väl då naturligt att lägga fram sin sak sett från doms sida.

Min "gissning" är att Per kommer få stora problem att vinna denna saken.
Nej, det är kanske inte märkligt i sig att företaget vill ge sin syn på saken. Företaget kan ju faktiskt vara helt utan skuld till Pers problem. Vad vet jag.

Vad jag reagerade på var sättet som företaget använde. En lång, enormt detaljrik partsinlaga på den egna webben, i ett enskilt fall, som mest ger intrycket att företaget har dåligt på fötterna eller har lite panik. Ett magplask ur kommunikationssynpunkt.

Utgår från att det är någon frustrerad person i ledningen som visar dåligt omdöme, för det kan ju inte ha varit bolagets kommunikations/PR-byrå som gav rådet att gå ut på detta sätt?

HELT HUVUDLÖST KORKAT AGERANDE AV FÖRETAGET är min åsikt.

Huruvida Per kommer att vinna eller ej är svårt att sia om. Även om han HAR rätt tror jag att han kommer att ha svårt att FÅ rätt. Han kan ju ha helt fel också.

Ja, tävlingen är ett MYSTERIUM. Missen visar väl att publiceringen av texten om "fallet" var en panikåtgärd.
 
Redigerat:
Immobil skrev:
Det märkligaste är väl dock deras tävling, som avslutar sidan. :eek:

Vad ska man motivera och vad kan man vinna? :rolleyes:
Tävlingen gäller något annat, se nedan länk:
Tävlingstexten verkar även ha hängt med till sidan där de skriver om Pers bygge.

http://www.sandobetong.se/default.asp?show=17&lid=15
 
Förmodligen så är det någon i ledningen som är lätt irriterad och skrev detta sent en kväll. Det skall bli kul att se hur länge infon ligger ute....
Hur som helst känns det väldigt desperat (eller bara korkat) att lägga ut info om detta på en hemsida.
 
I
I motsats till flera av er ser jag inte tillverkarens länk som något magplask ur kommunikationssynpunkt. Tvärtom. Det är i högsta grad saklig info de har all rätt att sammanställa och redovisa. Enda osäkerheten är att ingen av oss kan bedöma om innehållet som redovisats till punkt och pricka är överensstämmande med vad som verkligen skett, men jämför man vad Per K. själv skrivet och vad som står i länken, så hittar jag inga skillnader.

Det är alltid enkelt i projekteringsstadiet att bygga rätt om man tänker rätt och räknar rätt. Börjar man under byggtiden att ändra på saker och ting ska/får man vara medveten om att det inte bara kan påverka den detaljen, utan även påverka annat som man kanske inte har i tankarna just då. Och är det så att man flagrant bryter mot vad som föreskrivs i BKR m.fl bestämmelser, så brukar det straffa sig i slutänden. Dessa bestämmelser är inte tillkomna av en slump hos Boverket. De är väl underbyggda m.h.a. mångårig erfarenhet om husbyggande i Sverige från dess föregångare på normskrivning (Byggnadsstyrelsen, Statens Planverk).

Att sen en del bestämmelser kan verka rent tokiga (p.g.a. EU-reglerna) innebär inte att det som står i dem är fel. Bara att de inte är anpassade till våra svenska förhållande.
_________________
Byggaren
 
Det korkade i det hela är att gå i svaromål över huvud taget. Hade man inte gjort detta så hade inte denna tråd varit 8 sidor...
 
Hur hittar man till denna information på deras hemsida utan att gå via direktlänken som klistrades in här?
 
Snailman
Ja det är säkert korrekt att man måste följa boverkets regler, men det ser ju inte lika trevligt ut om det gick till på detta sätt:

Per hade en huskonstruktion färdig, denna visade han för heda, de sa varför använder du inte våra väggar istället, de är väldigt energieffektiva (vad de glömde nämna var att deras väggar isolerade sämre än de befintliga och att han då borde byta ut taket och grunden oxå, eftersom hedas element har mycket kraftigare köldbryggor mot andra byggelement än vad de befintliga väggarna hade)

än har jag inte läst något som motsäger min teori...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.