evasch skrev:
*S* jadu....undrar vilken del av hjärnan jag stängde av innan jag ställde den frågan. Får skylla på att jag inte planerar något garage själv, och tvåplan och då blir skillnaden inte lika stor mellan bo och byggarea
det var inte lätt att veta för jag såg sen att biyta stod ju inte med där, var utanför scanningen.

fast du :)

på ett tvåplanshus blir det verkligen skillnad mellan boyta och byggarea :)
 
njäääää...men tvåvånings har oftast inte lika mkt byggyta, då det är mer fördelat på på två plan....HELT korkat e jag inte :p
 
Snailman
imported_Byggaren skrev:
Nej. Det är inte förbjudet. Upphovsmannarätten innebär inte inskränkning i att för eget bruk kopiera ett verk. Inte ens om det blir en exakt kopia. Men kopieras det åt någon annan är det en annan femma. Och skulle det sättas i produktion och byggas flera, så är det anledning till att kolla kassan, för då kan det bli riktigt dyrt.
___________________
Byggaren
ovanstående är tyvärr inte rätt för just byggnadsverk.... (som jag tolkar saken)

http://www.byggahus.se/forum/189428-post5.html
 
Redigerat:
Ok nu pratar vi inte mer om plagiat, ok? :) blir ju orolig när du skriver så, ja har bara sneglat lite ju, plussat på minst 30m2 och inga mått är samma så de så :)

Åter till huset, lägger troligtvis upp någon mer bild i morgon när ja hittat nån bra.
 
I
Snailman skrev:
ovanstående är tyvärr inte rätt för just byggnadsverk.... (som jag tolkar saken)

[länk]

nå det är bara domstolar som kan avgöra var gränsen går, jag har för övrigt sett andra som 'inspirerats' av just detta hus, det är säkert okej bara man ändrat tillräckligt mycket , andra jag sett har typ bara kastat om ett fönster med en dörr...jämfört med orginalet

Länken som du hänvisar till som i sin tur innehåller en annan länk är inte möjlig att leta upp. Jag använder därför istället Notisum som i sin tur hänvisar till Rixlex.

http://www.notisum.se/index2.asp?iP...dleID=285&top=1&sTemplate=/template/index.asp

...och gå till:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Av denna framgår att du till viss del har rätt. Men... endast om den som gjort upphovet till TS-s ritning i sin tur kan visa att det är ett helt nytt och fristående alster, skapat av den som är arkitekt bakom förebilden, och det tror jag att h*n får väldigt svårt för att bevisa eftersom planlösningen ingalunda är unik.

Det är en sak att ta originalritningen och ändra lite grann på den, eller rita ett hus som ser ut ungefär som originalet, även om det är ganska likt. TS har troligen inte haft tillgång till originalritningarna och att med enbart en planskiss och fasadritningar i en huskatalog eller på bild på nätet rita exakt som originalet, är ganska svårt för att inte säga omöjligt. Mitt svar till TS är därför korrekt.
________________
Byggaren
 
Snailman
Jag är inte alls orolig för trådskaparen, men jag tänker på andra som läser oxå, och då ville jag det skulle stå korrekt information om vad det står i lagen...
 
En fråga, är innerväggarna ochså murade eller?
 
bumpaberra skrev:
En fråga, är innerväggarna ochså murade eller?
nej det är de inte, tänkte tanke tanken ibland men hade blivit sånt jobb med putsen överallt då jag inte kände ja ville putsa nåt själv.
 
Hm...påminner om ett Sandhem?? ;-)
Ser riktigt fint ut!!

Är det inbyggnadshögtalare ni har i taket??
I sådana fall, vilket märke och är ni nöjda med dem?

/Kimpo
 
Redigerat:
kimpo skrev:
Hm...påminner om ett Sandhem?? ;-)
Ser riktigt fint ut!!

Är det inbyggnadshögtalare ni har i taket??
I sådana fall, vilket märke och är ni nöjda med dem?

/Kimpo
hehe ja de är lite likt faktiskt men där ser man vad ögat kan lura en, nåja de pratar vi inte om för då börjar de andra igen :) ja skulle aldrig sagt nåt från början :)

inbyggnadshögtalare ja, de är inbyggda i tak i kök, sovrum, badrum, altan och bak till hemmabion. front o center är vägghögtalare där.

köpt på outdoorspeakerdepot som finns mycket i en annan tråd om du söker på de.

ja är mycket nöjd med dem förhållande till priset men det är väl bara o inse det inte är värsta grejerna direkt. däremot till hemmabion är det klockrent då jag har en bra harman kardon sub på golvet oxo, riktigt nice ljud tycker ja iaf. däremot om ja kör högtalare i kökstaket enbart då låter det sådär. det fattas en, ja just det subbas. så med den kombinationen är de toppen.

mvh daniel
 
Vackert hus!Och extremt likt ett Sandhem både in-&utvändigt.
Kanske är därför jag gillar det så starkt...haha..bor ju i ett sånt.
 
Hej

Snyggt hus.

Läste i en tidigare tråd att du undrade över klack och glidskikt när man murar med tex ergothermblock. Jag har samma fråga - så hur gjorde du? Vad har du murat med, har du en klack på platten, har du glidskikt?

Vi skall snart börja gräva till det tillbygge vi skall göra, vi hade tänkt bygga med Ergotherm-block och funderar nu på det här med klack och glidskikt.
 
superfint avundsjuk jag vill ha lika fint
 
Djupt imponerad! Än en gång är det bevisat - själv är bästa dräng. Verkligen strongt att mura upp huset själv. Det har jag velat göra i 20 år också, men frugan vill ha trähus. Så här sitter man i sin lilla koja. :D
 
Nette skrev:
Hej

Snyggt hus.

Läste i en tidigare tråd att du undrade över klack och glidskikt när man murar med tex ergothermblock. Jag har samma fråga - så hur gjorde du? Vad har du murat med, har du en klack på platten, har du glidskikt?

Vi skall snart börja gräva till det tillbygge vi skall göra, vi hade tänkt bygga med Ergotherm-block och funderar nu på det här med klack och glidskikt.
tack så mycket, ja efter många funderingar kändes det bäst att ha en klack på plattan, för om nu väggarna inte skulle muras fast på plattan så kändes det ändå bra att låsa ytterväggen runt huset med klacken, sen finns det nog fler fördelar ändå.
lägger in några bilder hur det såg ut. stenen är maxit isoleca. under den ligger en tjärpapp modell grövre om jag inte minns fel.
 
  • dsc00151.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dsc00131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.