Hej

Vi har nu bott i vårat egenbyggda hus i lite mer än 6 månader och är det något som hjälpte oss att få ideer o inspiration till att få huset som vi ville ha det så var det just bilder och tips från det här forumet.

Vill nu återgälda det genom att själva lägga upp lite bilder på hur huset ser ut både ute och inne. Om det är något speciellt som någon vill se kort på så är det bara att fråga.

Grunden gjorde jag själv utom gjutningen och huset har jag murat upp själv i isoleca.
Sen har jag självklart haft hjälp av diverse duktiga hantverkare men har hela tiden försökt göra så mycket jag kunnat själv.

Första bilderna blir på utsidan, huset är inte målat än och bara baksidan är gjord gräsmatta.
Inser precis jag inte har något nytaget kort på framsidan utan de första 2 korten blir från byggtiden. Sen 2 st från baksidan. Säg jättegärna vad ni tycker!
 
  • Bild01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I
En tomtkarta med väderstreck, planlösning, sektioner och fasader skulle underlätta att förstå hur det fungerar.

Huset som sådant ser bra ut.
_______________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
En tomtkarta med väderstreck, planlösning, sektioner och fasader skulle underlätta att förstå hur det fungerar.

Huset som sådant ser bra ut.
_______________________
Byggaren
men oj :) måste jag lägga upp rubb och stubb vad gäller info på huset? Ok jag erkänner, även om jag byggt och "ritat" huset själv så har jag sneglat rätt bra i en huskatalog och gjort huset likt ett av dem fast större, är det nåt man åker dit för? :) vad gäller planlösningen så finns det ingen mellanvägg i garaget då det blivit för litet utrymme för bilen där. Fönster i sovrum är också ändrade enligt fasadskissen.

här kommer planlösning plus fasader, solen går upp ungj rakt framför husets framsida och ner vid åkern på baksidan. Är mysigt förutom alla flygfän som kommer från åkern mitt i sommaren.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I
Intressant. Såvitt jag kan bedöma vettigt planlöst också. Bra jobbat!
_________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Intressant. Såvitt jag kan bedöma vettigt planlöst också. Bra jobbat!
_________________
Byggaren
Tack så mycket :) Är hemma och är sjuk just nu så tänkte lägga in några bilder till strax på kök och badrum. Men jag måste fråga igen, det är väl inget förbjudet att mer eller mindre kopiera ett annat hus o sen utgå med ändringare vad gäller storlek/planlösning därifrån?

Här kommer bilder på badrum, de fyra första är i det stora badrummet sen två på lilla toan.
Som ni märker kör vi kort o gott på svart o vitt, hoppas det håller i längden för det funkar definitivt för oss nu iaf. Är väl på tapeten just nu och ha det så.
 
  • bad14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bad15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bad13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03694.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03692.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03693.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här kommer lite bilder på vårat kök och matplats, nu inväntar jag och ser om det finns något intresse för bilderna innan ja lägger upp några mer, alla frågor välkommna.
 
  • kök01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen ett vackert hus, både på in och utsidan. Får man fråga vilka mått och märke det är på kyl och frys, har bara sett sidebyside tidgare när det kommer till is och vattenmaskin.

Hur många kvm är ert kök och matplatsen
 
Nått som jag inte blir klok på är det här med bygg area och bo area. Såg på ritningarna att BoA var 155 kvm, och ByA är 227 kvm....det är 70 kvm skillnad, vart kommer de ifrån?:confused:
 
evasch skrev:
Nått som jag inte blir klok på är det här med bygg area och bo area. Såg på ritningarna att BoA var 155 kvm, och ByA är 227 kvm....det är 70 kvm skillnad, vart kommer de ifrån?:confused:
Hej, jag börjar med de "lätta" frågorna.
Byggarea 227m2 kommer av måttet på grunden. det är huset utvändigt den plats det tar.
Boarea är inne det man brukar. 155m2 boarea
Biyta 45m2 är garage plus förråd.
Så nästan 30m2 försvinner ju i ytterväggar.

Vitvaror är husqvarna, standarmått vad jag vet, en kyl, en frys.
mått har jag inte just nu, men det är hyfsat tilltaget, en snabb uppskattning är 4 - 4,5 meter i kvadrat, både vad gäller kök, matplats.

och tack så mycket för du berömde huset, jättekul!

mvh daniel
 
Huset ser jättefint ut. Har ni bestämt vilken kulör det ska få på utsida? Tog det lång tid att mura upp stommen, gjorde du det ensam eller hade du hjälp?
 
I
gb79 skrev:
---
Men jag måste fråga igen, det är väl inget förbjudet att mer eller mindre kopiera ett annat hus o sen utgå med ändringare vad gäller storlek/planlösning därifrån?
----

Nej. Det är inte förbjudet. Upphovsmannarätten innebär inte inskränkning i att för eget bruk kopiera ett verk. Inte ens om det blir en exakt kopia. Men kopieras det åt någon annan är det en annan femma. Och skulle det sättas i produktion och byggas flera, så är det anledning till att kolla kassan, för då kan det bli riktigt dyrt.
___________________
Byggaren
 
lkarlsson skrev:
Huset ser jättefint ut. Har ni bestämt vilken kulör det ska få på utsida? Tog det lång tid att mura upp stommen, gjorde du det ensam eller hade du hjälp?
Huset ska sprutat med vit strukturputs, möjligtvis med ramar runt fönster o hörn i ljusgrå.

Jag murade upp huset helt själv, med en hantlangare som blandade bruk och sågade sten.
det tog ca 150 timmar var för det och jag är mycket medveten om att en van murare hade slängt upp det på en vecka med 2 st hantlangare men det hade inte blivit den kvaliten jag ville ha, jag var mycket noga med den här murningen då jag inte hade några fasta mått att gå på vad gäller rutor och dörrar, utan jag kontrollerade allt själv och gjorde som jag tyckte blev bäst. Samt det är mer pyssel än man tror med saker runtomkring, bistål, isolering mellan skiften i form av sylliosolering, sen gjutning av den raden högst upp med ublock.

Plus att hur kul är det inte att ha murat sitt eget hus :)
Tilläggas bör dock att det innefattar ingen putsning eller något i ovanstående, det hade jag hjälp med i ett senare skede.

mvh daniel
 
imported_Byggaren skrev:
Nej. Det är inte förbjudet. Upphovsmannarätten innebär inte inskränkning i att för eget bruk kopiera ett verk. Inte ens om det blir en exakt kopia. Men kopieras det åt någon annan är det en annan femma. Och skulle det sättas i produktion och byggas flera, så är det anledning till att kolla kassan, för då kan det bli riktigt dyrt.
___________________
Byggaren
puh vilken tur :)
vi började nämligen att kolla på ett eksjöhus i kataloger och åkte runt o tittade på några i verkligheten. Men att få det huset större och med puts skulle bli förfärligt dyrt förstod jag och ändå inte på långa håll den kvaliten jag har uppnått här.
Så vi utgick från det i katalogen när jag rita ner det och öka på alla mått och ändra lite.
Plus att det känns så mycket gedignare med en stomme i sten än trä.

mvh daniel
 
gb79 skrev:
Biyta 45m2 är garage plus förråd.
Så nästan 30m2 försvinner ju i ytterväggar.
*S* jadu....undrar vilken del av hjärnan jag stängde av innan jag ställde den frågan. Får skylla på att jag inte planerar något garage själv, och tvåplan och då blir skillnaden inte lika stor mellan bo och byggarea
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.