Satte in mina idag faktiskt,
Thermopanel TP21 storlek 90*60 i smårummen
Thermopanel TP21 Storlek 160*60 i det stora rummet
i badrummet blir det el-golvärme och en vattenburen handdukstork
I hallen satte jag ingen radiator räknar med värme ifrån undervåning (har ingen tak-kupa)

Eftersom jag inte haft radiatorerna installerade mer än ett par timmar så vet jag inte ännu om det blir bra ;)
 
Är det någon som har funderat/lagt in golvvärme på övervåningen och isf vad är extrakostnaden jämfört med "vanliga" vattenradiatorer?
 
Håller på med ovanvåningen i en SMV Mariannelund.
Vad ska regelavståndet vara i badrummet?
Snedtaket är det cc 1200 (takstolarna) och cc 300 glespanel, räcker det när jag ska ha våtrumsgips och kakel på det? Eller ska jag regla upp cc 600?
Räcker det med cc 600 + 22 mm golvspån (flyttspackel + armeringsnät) för klinkers på golvet?

Är det någon som har byggt upp i nock i kupan? Hur gjorde ni med luftspalt och isolering (tjocklek?) isf?
 
Hej DT!
Det finns några bra trådar i badrumsforumet om regelavstånd. Läs dem.
Som jag minns det krävs minst 450 cc för kakel på en vanlig stående vägg och på golvet minst dubbla golvskivor alt 300cc. Men läs trådarna och diskutera med ditt försäkringsbolag vad de anser.
PS Plastfolie mellan kakel och yttervägg ska man tydligen inte ha.. DS
 
nu börjar det bli desperation, är det ingen som har en briljant idé på hur man gör med trappräcke på övervåningen när man har ett nybro med takkupa. det är ju så jäkla knas där då det blivande trappräcket liksom möter fönstret i kupan... ingen?..snälla..rara.. behöver en bra lösning. har frågat förut så förlåt för tjatet..
 
Är i full gång med isolering av ovanvåningen på en Mariannelund och funderar på att bygga upp i nock i kupan.
Är det någon som har gjort det och hur gjorde ni isf?

Såg att Zeko håller på med det, hur går det och hur gjorde du? Såg att du har 45x70 mm påsalning, hur mycket isolering har du 220 mm? Behöver man ventiler i gaveln, eller räcker det med ventilationen från takfoten och luftspalten? Eller måste jag ha ventilerad nock/nockpannor?

Funderar på om man kan bära av med en limträbalk (fäst i yttre och inre takstolen) och ta bort hanbjälken helt och hållet? Eller om man ska behålla hanbjälken och bara ta bort dem vertikala reglarna (som Zeko)?

Vad har ni för funderingar?
Tacksam för alla tips, råd och bilder jag kan få!
 
Redigerat:
reiman skrev:
nu börjar det bli desperation, är det ingen som har en briljant idé på hur man gör med trappräcke på övervåningen när man har ett nybro med takkupa. det är ju så jäkla knas där då det blivande trappräcket liksom möter fönstret i kupan... ingen?..snälla..rara.. behöver en bra lösning. har frågat förut så förlåt för tjatet..
I det visningshus jag varit och kikat på hade de satt dit ett vanligt vitt trappräcke/staket
med överliggaren infäst i väggen precis under marmorbänken i fönstret.
Så har jag också tänkt göra.

Är dock osäker på om det finns någon minsta höjd som trappräcket/staketet måste
ha ur säkerhetssynpunkt. Rent spontant känns det som om räcken brukar vara något högre.
 
ByggareBacchus skrev:
I det visningshus jag varit och kikat på hade de satt dit ett vanligt vitt trappräcke/staket
med överliggaren infäst i väggen precis under marmorbänken i fönstret.
Så har jag också tänkt göra.

Är dock osäker på om det finns någon minsta höjd som trappräcket/staketet måste
ha ur säkerhetssynpunkt. Rent spontant känns det som om räcken brukar vara något högre.
räcket blir då 85 cm och 110 cm är rekommenderad höjd. känns inte helt optimalt men det finns väl inte mycket man kan göra åt det antar jag. jag undrar om det finns något prefabricerat man kan anpassa och använda?
 
På Bauhaus har de ett antal olika räcken att välja bland. Finns säkert att beställa i godtycklig bygghandel annars.
 
DT skrev:
Är i full gång med isolering av ovanvåningen på en Mariannelund och funderar på att bygga upp i nock i kupan.
Är det någon som har gjort det och hur gjorde ni isf?

Såg att Zeko håller på med det, hur går det och hur gjorde du? Såg att du har 45x70 mm påsalning, hur mycket isolering har du 220 mm? Behöver man ventiler i gaveln, eller räcker det med ventilationen från takfoten och luftspalten? Eller måste jag ha ventilerad nock/nockpannor?

Funderar på om man kan bära av med en limträbalk (fäst i yttre och inre takstolen) och ta bort hanbjälken helt och hållet? Eller om man ska behålla hanbjälken och bara ta bort dem vertikala reglarna (som Zeko)?

Vad har ni för funderingar?
Tacksam för alla tips, råd och bilder jag kan få!
Såg detta inlägg först nu av en ren slump! Jag är rädd att jag inte kan ge så mycket mer "tips" än vad som finns på hemsidan (http://boost.no-ip.org/huset/bilder/album/Overvaning/index.html).
Vi valde att inte ta bort hanbjälken då vi tänkte att det kunde vara snyggt att klä in denna och montera spottar, samt att
detta var en lite enklare väg att gå. Flertalet av grannarna med likadana kupor har tagit bort hanbjälken och då förstärkt med en limträbalk som du pratar om, jag vet dock inte exakt hur detta gjorts.

Vi frågade en snickare hur vi skulle göra och han tyckte det räckte med att förstärka takstolarna med spikplåtar då kupan
inte är så belastad. Vi frågade även smålandsvillan om detta ingrepp, men de var rätt så återhållsamma med sina svar.
Jag vet även SMV-ägare som gjort detta ingrepp utan några spikplåtar och då endast med 70mm påsalning.
Jag antar att det finns lika många lösningar som husägare....

Isoleringen blir den ursprungliga regeln på 120mm plus påsalningen 70mm minus luftspalten 21mm = ca 170 mm.

OM ni väljer att göra det, var noga med att täta skarvarna på de yttre masoniteskivorna. Vi har det inte 100% tätt och vid
kraftig blåst och snö finns det risk att snön kommer in till isoleringen genom en smal springa. Detta upptäckte jag i
vintras och måste nu försöka komma åt denna skarv utifrån.
 
Tänkte bara tipsa om lite bilder på ett västervik som e till salu i Österåker.... kika på hemnet... Stockholm...Österåker...spinnarvägen 2, inte så tokig övervåning :)
 
Hembrennarsven skrev:
Tänkte bara tipsa om lite bilder på ett västervik som e till salu i Österåker.... kika på hemnet... Stockholm...Österåker...spinnarvägen 2, inte så tokig övervåning :)
Är det 38 graders taklutning tro? Med tanke på att de anger 143 m2 verkar det nästan så.
 
Nu är det vår tur att börja med övervåningen på vårat Nybro. Vi tycker att 240cm tjocklek på isoleringen i snedtaket känns lite tunnt och funderar på vilken tjocklek som är "bättre" men inte överkurs? Vad säger ni om 320mm?
 
320mm blir säkert utmärkt.

Vi kommer i veckan att spruta in Glasull(Isover-Insulsafe) i snedtaket på våran 'Nybro' med en tjocklek av 230mm. Det kändes för extremt att behöva sadla på för att få plats för mer än 230mm isolering i snedtaket. Det brukar ju inte bli för kallt här i Sthlms området ändå, tänkte vi :).

För att inte tala om kostnaden... 230mm i en nybro handlar om ca ~40kubikmeter lösull, då springer priset iväg.

Visst är tjockare isolering bättre, men vad jag har kunnat läsa mig till så är ändå 230-240mm bra mycket tjockare om man jämför med hur 'tunt' man brukade isolera 'förr' i tiden. Skulle jag ha bott i Lappland(norr om Gävle? ;-) så skulle jag nog ha klämt till med tjockare isolering...

Vet dock inte om det är skillnad att spruta in isoleringen gentemot att använda konventionellt isolerings sätt...
 
Redigerat:
Ja det är ju svårt att veta hur tjockt det lönar sig att sätta... I vintras fick vi elräkningar på 3000 kr/månaden(!!!) då hade vi iofs runt 22 grader inne när vi inte eldade med kaminen. Det känns rätt saftigt... :( så det är nog därför som vi är lite isoleringsgalna... :D

Hur mkt får ni betala för att spruta in 230 mm i erat Nybro?

Vi bor i Halland, så det är mer söder ut än er.... :D Fast här på västkusten blir det skitkallt, blåsigt... blä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.