2an skrev:
Ca 1/3 av husets max effekt krävs vid 0°
Hur kallt ska det vara för att man ska ha max effektbehov, då?
 
Ved med 20% fuktighet innehåller 4.08kWh/kg
35*4.08=142kWh

Så räknar man på detta sätt borde det vara ca 100liter björkved.
 
Kollade på Atmos hemsida under fliken tester, en bit ner på sidan.
Visserligen med varm panna, en 35 sf MVH / plm
 
plm skrev:
Då har jag ett mindre behov än 3kw vid noll, snarare 2kw då. / plm

Då har du runt 6-7 kW behov som max..
 
Hej på dig plm, jag har nog ganska nära till dina förutsättningar du efterfrågar. Vi verkar ju inte bo så långt ifrån varandra heller.
Min panna är på 35 kW och jag eldar mot en acc-tank på 2700 L, Under eldningssäsongen (eldar bara för husvärme mellan okt-april), så brukar det vara så som följer. Tänder eld vid ~15-tiden lägger i tändspetor och en- två vedklampar, efter de har tagit eld så jag kan "vända" brasan och fyller i pannan så den blir full. Sedan efter ca: 2-2,5 tim fyller jag upp på nytt. Klart för idag.

Givetvis med reservation för olika väderlekar, för t.ex. blåser det nån dag så drivs ju värmen fortare ut, och då blir det väl något ilägg till. Likaså om temp. sjunker väldigt lågt kan det behövas något ilägg extra, jag har en gammal barnvagn som jag kör veden från vedrummet i till pannan. Jag har nog inte behövt fylla den mer en en gång under alla år jag har eldat, vagnen rymmer i sig själv 0,35x0,4x0,5 (bxhxl) med ved. Någon enstaka gång har jag väl hämtat lite extra ved att lägga i men kan inte på rak arm påminna mig när det hände sist.

Nu jobbar jag ju skift, så tiden som jag skrev stämmer ju när jag jobbar FM eller har fridagar, men principen följer ju tidsmässigt sas. Ibland (ca) första mån. och sista mån. behövs ju bara eldas varannan dag om inte vädret spelar en ett spratt. Men normalt eldar jag en gång / dygn bara för värmen i tanken inte skall sjunka för lågt.

Hälsn JPe
 
Hej JPe !
Tack för dina uppgifter.
Det är intressant att ta del av olika anläggningar för att skapa sig en bild av hur olika pannor och tankstorlekar passar ihop.
Jag räkna på din vedåtgång, det blev ca. 87 liter, var det / ilägg?
Vad brukar tanktempen ligga på innan och efter dina två ilägg, på ett ungefär bara.
Om du har släppt ner tanken till ca. 30 grader hur mycket behöver du då stoppa i pannan?
Känns tanken lagom stor till din panna?
Allt mellan tummen och pekfingret förstoss. :)

Tack på förhand ! MVH / plm
 
2an skrev:
Då har du runt 6-7 kW behov som max..
Skulle tro det.
Har eldat i kakelugn i 15 år, men det är svårt att uppskatta hur mycket det gått när det varit riktigt kallt.
Ska bli skönt med en riktig vedanläggning, gör nog ingen ekonomisk vinst men en stor komfort vinst med jämnare värme.
Vi har inte mer än 5-15 dagar med kyla nedåt 10-12 minus grader, så maxförbrukning blir det sällan, brukar pendla kring nollan hela vinter tycker jag.

MVH / plm
 
Tjena igen

Tempen brukar väl ligga nån´ stans runt 50 gr. (ibland lite lägre, beroende på när på dygnet jag eldade sist) när jag börjar elda, och slutar runt 85-90 gr. När jag jobbar EM så brukar jag bara tända en brasa efter jag kommit hem så då blir det ju bara ett ilägg. Men det brukar räcka till ändå, även om barnen ibland har synpunkter på temperaturen i kåken.
Sluttempen är ju lite svår att säga eftersom pannan stänger av fläkten på sluttampen. Det gör ju att pannan går längre efter det sista ilägget om tempraturen har stigit så högt innan det brunnit ut. För efter "sista" ilägget får pannan sköta sig själv tills jag kommer dit nästa gång, men visningen på laddomaten brukar vara där omkring (85-90gr)

Jag kollade pannan och ja, vedinnehåll va´på 90 L och vattenmängden är 110 L i pannan
 
När du eldar upp från 50 till 90gr, behöver du då göra två ilägg?
Du skrev att du ibland behövde göra ett extra ilägg tex. vid blåsigt och kallt väder, är det då ett tredje ilägg du menar?

Tack på förhand! / plm
 
Japp precis så .

Vagnen rymmer ~tre ilägg i pannan, men det räcker för det mesta med två ilägg. Alltså från start om man räknar den sk. uppeldningsomgången behövs två ilägg, annars blir det en gång. För jag går ner och lägger i en gång efter att jag tänt pannan för dagen.
Har väl lite känslan av att det beror mer på vedens storlek, hur mycket man får plats med per ilägg, för en del bitar är ju snea o vinda så några sån´a i kärran så fylls det fort. Sen å andra sidan så när man har fått raka bitar som kan staplas tjusigt så tar det lång tid innan det brunnit ut, och alltså mindre ilägg.
 
enligt NUTEK ska acken till en modern panna ha minst 15xvedvolymen och max 30xvedvolymen... alltså 2100liter-4200liter
 
Hur motiverar dom en övre gräns? Har dom missat laddkoppel??
 
_ap_
Finns väl egentligen ingen övre gräns, men det är ju inte heller optimalt med en 35kW panna och 5000L tank.
Skulle tycka att laddtiden blir nog så lång.
Kanske det dom tänker på.
 
Det som verkar bli glömt i många beräkningar är hur mycket huset förbrukar.

Har man ett energi effektivt hus så räcker många gånger 1500liter för att få en bekväm eldning.

Så vilken panna eller tankar man skall ha beror på hur mycket huset förbrukar.

Det är ju onödigt att skaffa en tank som är hur stor som helst om inte huset förbrukar det under lämplig tid.

Skaffar man tankar som kan lagra max förbrukningen för just ditt hus så tror jag att du/ni blir nöjd.
 
Finns väl inget som säger att det inte skulle funka med en 35 kW panna o 5 m3 tank??

Det är snarare vilken eldstadsvolym pannan har, Men nu är det väl ingen som har större än 135 l eldstad av 35 kW pannorna men det borde funnits nån med 250-300 l eldstad då hade den laddat 5 m3 på ett ilägg.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.