Ska renovera ett rum i vårt hus som tidigare varit tvättstuga/skafferi/klädförråd, tanken är nu att det ska bli ett badrum kombinerat med tvättstuga.
Detta är en lösning som vi inte är helt nöjda med men är tvungna att acceptera då vi inte har någon annanstans att ha tvättmaskin/tumlare :cool:

Frågan är bara hur man gör det estetiskt tilltalande?! Ska man satsa på att gömma tvättmaskin/tumlare eller tjänar det inget till?!

Förutom tvättmaskin och tumlare ska det rymma dusch, tvättställ och toa.
Huset är från 1880-talet. Vi vill renovera i "gammaldags stil", typ den renovering "Sophie" gjort på sin Skåne-gård. Men frågan är som sagt hur man gör med en ful tvättmaskin och tumlare...

Har någon en idé eller egen erfarenhet kring detta så hör gärna av er!!!
 
Redigerat:
Jag kan skicka en miljöskiss under dagen på vårat blivande badrum där vi har samma problem/funktionskrav som du. Man kan trolla med en trevlig interiör så att maskinarna inte blir så dominerande. Lite pärlspånt så fixar det sig! ;)
 
Åh, låter kanon!! Tack för svaret!

Fler?!?! :)
 
Tvättstuga och bad/toa i samma rum..och gammelstil det blir nästa etapp här i stugan..

Vi måste dock bygga ut så den delen blir en helt ny "låda" på huset förmodligen runt 3x6m.
Så vi funderar på att göra två små rum av det hela, med tvätt/grovingång för sig.
Här blir kruxet att estetiskt få till det hela utvändigt.
Invändigt blir det pärlspont med synliga maskiner.
 
Vi har inte tvättstuga/bad utan tvättstuga kläddkammare, men problemet var detsamma. Vet inte hur stort ni har men det är en enkel idé.

Min ide var att få det se ut som en möbel, så längs två väggar la vi in en vanlig köksbänkskiva i L-form (som ska linoljas vilket år som helst). I inre hörnet placerade vi ett snurrskåp, och i ena änden ett annat köksskåp för att kunna ha en porslinsho. Detta också för att ha något för bänkskivan att vila på. Mellan kökskåpen ställdes tvättmaskinen. På andra änden står torktumlaren, mellan dessa har vi monterat en utdragbar tvättkorg ala ikea. På kortsidorna går skivan ner till en kakelsockel, eftersom vi har trägolv i resten av rummet så kaklade vi under bänkskivan, med en kaklad regel som avskiljning. Framför hänger ett tyg från laura ashely med rosa magnolior som döljer hela härligheten.

Om man inte drar undan förhänget så ser det ut som badrumsmöbel, jag har stor spegel och lampetter över ena delen, snygga necessärer och vaser i innerhörnet, och sedan kommer porslinshon med äldre blandare och ett keramikfat med lite tvålar.

Beroende på val av trä och tyg framför kan man ju skapa olika uttryck. Jag valde en ekskiva pga vattentålighet, men det passar väl inte riktigt in som den är, ska vit eller svartmålas när jag kan bestämma mig. Man kan ju köra med pärlspont på sidorna och en målad furuskiva ovanpå, eller vitmålad råspont i en bredare dimension, och ställa handfat ovanpå. Men den riktigt stora vasken är så praktisk, både när man ska handtvätta något eller när man lerat ner sig ordentligt.

Fast det allra bästa är dörren som man kan stänga in dit. Råkade installera landminor i mina garderober som gör att de med jämna mellanrum exploderar och bara vräker ut alla kläder överallt därinne. Gör jag inte om.
 
Ah... Den tanken med att göra en gemensam möbel med handfatet och tvättmaskin/tumlare hade jag inte tänkt på! Det kanske vore ngt... Om man tänker efter borde det väl desutom gå att få ganska billigt. Tack för idén, ska fundera på om den går att applicera på någon vägg där nere... :)

Apropå landminorna så ska jag akta mig, tyvärr tror jag att de redan fått fäste i vårt hus ;-)
 
Redigerat:
Ja dagen gick fort igår, här kommer våra badrumsplaner som drar igång i slutet av april.

Förutsättningar: Huset har inget tidigare badrum. Familj med tre tonåringar. Ett rum som helst skall behålla originalingång och originalyta, ingen förvanskning av fönster. Låg takhöjd, som mest 2m, 12 kvm golvyta. Timmerstomme, rummet som görs till badrum är mellankammaren där innerväggarna är hjärtväggarna.
Krav: Ingen familj medlem skall kunna ockupera badrummet själv. Man skall kunna komma åt tvättstugan medan dusch och toa är upptagna. Minimal risk för vattenläckage samt att få bort så mycket hörnstädning som möjligt. Förvaring av tvätt och toaartiklar för 5-pers familj. Dörren vätter mot köket därför skall interiören vara rumslig. Badrummet skall ha en lantlig karaktär med en flört åt gamla dasslängor.
Materialval: 12 kvm snettochvindt rum med lågt i tak blir dyrt och svårt att kakla. (Jag vet, allt går, men är det värt det?) Vi väljer en sv/v rutig våtrumsmatta från Gerflor. Väggarna i tvättstugan blir linoljemålad pärlspånt, ljusgrå(?), väggarna i toa/duschdel får våtrumstapet stänk/mini från Armstrong. Skåp och hylla från Ikea, träskiva över tvätt/torkmaskiner trähylla på dekorativ konsol över dessa. Tvättho i vitt porslin. Två handukstorkar, lös torkställning. Toa med svart sits, litet handfat max 46 cm bredd. Litet antikt sminkbord vid fönstret (två tonårstjejer) Taket med kilsågade brädor målas med linoljefärg. Paxfläkt i yttervägg, ev. fläkt även i gammal rökkanal om det finns plats för den imkanalen. Öppningsbara fönster (ej spikade).
Liten toa kommer även att byggas intill föräldrasovrum på övervåningen.

miljöskiss:
 
Ja då försöker vi med ett annat bildformat:
 
  • Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt, Gafsan!
Den sv/v mattan från Gerfloor hade vi tänkt oss i vår tvättstuga också. :)
 
Gafsan: Tycker verkligen det ser trevligt ut. Och dörrarna är ju klockrena med tanke på gamla dasslängor. Smart med två toaletter och duschar så som ni tänkt. Det enda jag reagerar på är att det inte är hela väggar in till dusch/toautrymmena. Känns lite offentlig toalett och jag skulle nog ha svårt att känna mig helt bekväm med att gå på toa medans nån annan är i tvättrummet eller på toaletten bredvid... fast din mening är kanske att ungarna inte ska stanna för länge... :D

Vi har fått många negativa reaktioner på vår planlösning där vi skulle ha enda badrummet med dörren ut mot salen, att man skulle känna sig obekväm med det. Därför har vi nu bestämt oss för att göra en extra gästtoalett i hallen.

Kanske är det bara inbillning att man känner så jag vet inte. och kanske bryr de flesta inte sig men eftersom många reagerat på våra idéer så...
 
Verkligen en helcool och smart lösning med de små hytterna. Får lite vibbar till badhytt på kurort snarare än dasslänga =)

En sak, antar att det är samma vita porlinsho från ikea som jag har, det är ett litet bekymmer med den. Eftersom modellen inte går hela vägen bak så blir det ett glapp mellan blandaren och hon. Bänskivan där blir hela tiden blött när man stänger av kranen och är blöt om händerna. Skulle starkt rekommendera den större varianten av ho när blandaren står på kanten av hon, eller en riktigt bra ytbehandling av trät så att vattenfläckar som blir kvar inte gör så mycket.

Ett alternativ till våtrumsmatta i hela utrymmet kanske kunde vara våtrumsmatta med uppvik under tvättmaskinsenheten och i hytterna och ett vaxat trägolv i resten? Med trasmattor utanför hytterna tror jag att man samlar upp de sista dropparna, och trägolv tål en del fukt. Signalerar också att man inte ska hålla på och slabba alltför mycket i tvättstugedelen.

Annars tycker jag att ni gjort en riktigt bra lösning, förstår inte varför alla måste in med kakel i trähus.
 
Härligt med denna diskussion, precis vad jag behöver!

Vi ska inte heller ha kakel/klinker utan våtrumsmatta på golv och i dushchörnan. Ska kolla den matta ni nämner... I resten tänkte vi ha pärlspont, frågan är då om den ska gå ändå upp eller bli en bröstpanel? Jag gillar bröstpaneler...

Sophie; Vad har ni för material över ert kakel i erat (kanonfina) badrum?

lavin; har du kanske någon bild på er lösning? Vad har ni för lösning för tyget som hänger för, skena eller vanlig gardinstång?

Det rummet vi ska göra iordning är vårt andrahands-badrum i huset. Vi vill därför satsa på att göra en så billig renovering som möjligt, utan att rucka på funktion och "känsla".
Tror vi kommer utgå lite från lavin´ s lösning. Kom på att man kan köpa I*ea´s köksdelar där det bla finns inbyggd strykbräda i en del och ha den under bänken som handfatet ska stå på, skönt att kunna stryka på plats. Tänkte även bygga in en del med lådor så man får lite mer dold förvaring och sedan lämna plats för tvättkorg under handfatet. Vad tros?!
 
Caca skrev:
Sophie; Vad har ni för material över ert kakel i erat (kanonfina) badrum?
Tack för berömmet!

Vi har vanlig papperstapet. Inne i duschen har vi kakel ända upp och utanför blir det inte speciellt mycket stänk. Den har hög tvättbarhet (alltså rätt tålig att torka av).

I vårt förra hus hade vi oxå tapet men där målade vi den med linoljefärg, tänkte att det skulle göra den ännu tåligare, här var det oxå meningen men det blev bra med kulören som var på tapeten så vi lät bli.
 
Caca skrev:
Härligt med denna diskussion, precis vad jag behöver!
Det rummet vi ska göra iordning är vårt andrahands-badrum i huset. Vi vill därför satsa på att göra en så billig renovering som möjligt, utan att rucka på funktion och "känsla".
Tror vi kommer utgå lite från lavin´ s lösning. Kom på att man kan köpa I*ea´s köksdelar där det bla finns inbyggd strykbräda i en del och ha den under bänken som handfatet ska stå på, skönt att kunna stryka på plats. Tänkte även bygga in en del med lådor så man får lite mer dold förvaring och sedan lämna plats för tvättkorg under handfatet. Vad tros?!
Inspirerad av denna diskussion har jag suttit och ritat på vår blivande tvättstuga i ett rätt litet utrymme. Det blir praktiskt taget bara IKEA-saker, förutom ett lutande överskåp a la femtiotal som suttit i husets kök tidigare. För vår del blir det en vägg (underskåp/arbetsyta) med en köksstomme 40 cm bred, stommen med utfällbar strykbräda 40 cm bred, och ett diskbänksskåp med porslinsho 60 cm. Nu kommer vi ju i och för sig ha en tvättstuga då, men på andra sidan (under snedtaket) förvaring Antonius med bänkskiva, undertill tvättsäckar på hjul och ett draperi för.

Den här
tvättstugan tycker jag är toppenfin och känns som om den har några lösningar som skulle kunna passa in i ett badrum.
 
Tack för att ni gillar mina tossiga ideér. Allt löste sig när jag bestämde mig för att skippa badkaret och jag fick syn på dassdörren på lidrets vägg! Min man är dessutom ett bra bollplank och håller sig till de tekniska lösningarna medan form/färg/funktion hamnar oftast hos mig. Att väggen mot toa/dusch kurerna är öppen upptill och nedtill är för att maxa ventilationen och avfuktningen. Lite gnöl kan det nog bli men dom är på väg ur det värsta "äckelstadiet" nu....om det sen medför att det går lite snabbare i tonårsduschen så gör det ju inget....:D När dom var små fick man ju ALDRIG vara själv på toa!!!!

Förresten så är det Ikeas stora porslinsho som jag har planerat in där.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.