Går i husbyggartankar...

Har nästan bestämt oss för Fiskarhedenvillan. Vi håller på att fråga ut dem på allt vi kan komma på som kan ha stor betydese för slutpriset.

Vi avser köpa hus satsen av FH och köpa upp entreprenörer för bygget själva då vi har goda kontakter i branschen.

Kök! Alla vet att det är dyrt med kö :cool:
Enligt vår säljare ingår ett kök i huset för ca 80 000 kr. Observera att det endast är tal om köksinredningen. Om vi ska ta bort detta från köpet avgår 19 900 kr!!!

Dessutom får vi betala 38 000 kr i tillval för "exklusivt rostfritt"
För de 80 000 kr får vi sedan räkna med ytterligare tillägg då vi vill ha ek bänkskiva istället för laminat och utdragbara lådor istället för bänkskåp. Kostor en del extra pengar enligt säljaren:surprised:
Vi har bra kontakt med säljaren men det känns pinsamt att de har så dåliga avtal som de sitter fast i med sina leverantörer.

Vi funderar på att skita i både kök o vitvaror och få tillbaka tot 35 500 kr:mad:
Ikea kök, Lidingö liknar det kök som ingår och är enligt uppritning mer än hälften sy dyrt!!!
Dessutom kan vi köpa vilka vitvaror vi vill, rostfritt eller inte! Förmodligen mycket billigare än alla tillvalspris på FH?

Kommentarer? Råd?
 
Hej!

Jag har precis beställt o gjort klart med mitt kök från FH/Ballingslöv.
Du har rätt i att det drar iväg rejält i pris även med små ändringar utifrån
standarden. Men jag ändrade också till fler lådor, uppgraderade alla vitvaror
o gjorde lite småändringar här o där. Det slutade på 55000: - för de ändringarna
men då är jag också mer än nöjd med köket !
 
Hej!
Det är verkligen trist när husföretagen inte kan dra av verkliga priser för det man väljer bort, men det verkar tyvärr ganska vanligt.
Vi är själva på väg att bygga med Faluhus och funderade också på att köpa in vitvaror själva istället för att låta dem leverera. Det visade sig dock inte löna sig om vi inte köper in olika varor från olika nät-företag och de pengarna (kanske 500-1000 kr) per maskin tyckte vi faktiskt inte var värt besväret iom att vi då själva måste se till att de transporteras till bygget i rätt tid, ta emot dem (antagligen olika dagar då man måste vara beredd mellan 9-15 eller något) osv.
Ett tips kan vara att man kan få paketrabatt om man köper alla vitvaror från samma företag. Vi kunde tex få ca 15% rabatt från en av de kända kedjorna om vi köpte hela paketet där (men det lönade sig inte ändå i vårt fall).

När det gäller köksskåpen kan jag inte ge något råd, annat än i så fall att kolla på fler husföretag, men jag antar att ni redan har kollat runt en hel del.
För vår del ingick också kök, Hagaköket, för ca 80 000 i kalkylen (efter husföretagets rabatt på ca 20%, dvs eg köksskåp och bänkar för 100 000) och det kunde dras av och man får då hela summan (80 000) tillgodo. Nu valde vi att ändå ta Hagaköket, med bla lådor istället för underskåp, skafferi med utdrag, lite ekskiva men mest vanlig hederlig rostfri diskbänk. Vi landade då faktiskt under budget (!!) på ca 65 000 efter rabatten.

Lycka till med bygget och köksvalen!
mvh
TeWa
 
Det pris säljarna uppger är nog oftast "listpriser". D.v.s. det du skulle få betala om du själv köpte köket, utan rabatt. Det de drar av om du väljer bort köket är det priset husföretaget betalar, med rabatt. Möjligen minus husföretagets pålägg. Och husföretagen har ruskigt bra rabatter hos leverantörer som Ballingslöv. Det är därför avdraget kan tyckas löjligt litet. De kan ju inte gärna dra av listpriset för då skulle de göra förlust på affären.

M.a.o. är det oftast inte speciellt ekonomiskt fördelaktigt att välja bort köket om du själv inte har bra rabatter på köket du själv tänkt köpa in.

Ett tips är att försöka förhandla sig till hustillverkarens rabatt hos köksleverantören på tillvalen. Skall inte vara omöjligt.
 
Redigerat:
Vi byggde med fiskarheden och valde bort deras kök och vitvaror, nu är det 1-1/2 års sedan men då utgick även alla gaderober. Inte en jätte kostnad att köpa till men det kanske är ändrat nu det vet jag inte.Vi fick det vi ville ha och det blev lite billigare i slutändan.

mvh
Klingan
 
Väntar fortfarande på svar från Fiskarheden angående lite frågor...

Men det man spontant undrar över är hur det kan skilja så mycket på standard vitvaror till lite "exklusivt rostfritt":surprised: Hela 38 000 kr ska de ha för det:mad:

Nån som vet skillnaden? Det känns spontant omöjligt att uppgradera från vanliga traditionella vitvaror om prisskillnaden är så stor :(
 
Om du specar vilka vitvaror som ingår som standard, och de vitvaror som du vill ha som tillval, så ska du få en relevant prislapp.
 
Där är väl lite samma deal där som med köket i övrigt, köper man in 500 vita kylskåp får man mer rabatt än 100 rostfria.
 
Det är väl ganska enkelt hur ni måste agera i denna situation.

Just nu är det köparens marknad. Var bestämd och säg till säljaren hur ni känner att ni gärna vill köpa deras hus men att det måste ske på era villkor. Kräv att om det skall bli affär skall fulla avdrag göras på köket. Vid uppgradering till "exklusiva rostfria" vitvaror skall detta göras till en rimlig peng och inte sanslösa 38k. När vi exv. uppgraderade vårt hus till rosfritt (ugn, kyl, frys, diskmaskin, micro) betalade vi ca 6-7 extra totalt för Husqvarnaprylar.

Så, var inte för snälla nu, det är era sura slantar som säljaren gör anspråk på. Sätt lite press, ställ lite krav! Annars fiinns det många andra säljare av jättefina hus som säkert kan möta era önskemål. I dessa tider borde det vara hur lätt som helst som köpare att få igenom sina krav.

Lycka till och underrätta görna oss om hur det gick.
 
Redigerat:
Tack för det peppande inlägget "redcoon" :D

Ja, visst är det köparens marknad just nu! Frågan är bara hur långt man törs gå?
Det är ju en hel del annat också som inte ingår... Är ju naturligtvis så hos alla husleverantörer men iaf ;)

T e x skall de ha ca 1000 kr per fönster för alu klädd utsida på sina Elitfönster, 4000 för automatisk portöppnare till garage m.m. Kanske är rimligt men det borde gå att förhandla sig till lite sånt i grundleveransen? Eller har jag fel? Finns det några konkreta såna exempel tror ni?
 
Du har rätt Steff, allt går att förhandla sig till. Vågar ni bara ställa frågorna om prisreduceringar osv så skall du se att det är enklare än du tror. Speciellt i dessa tider.

Be att få en spec på allt ni vill ha inklusive tillval mm med priser. Tänk över saken ett par dagar och återkom med ett kontrabud, dvs att ni vill ha allt som ett paketpris eller vissa saker inkluderat i baspriset. Var beredd på att den lille rackaren (säljaren) kommer att vara motsträvig och hänvisa till att "detta är våra priser som inte går att ändra" mm. Allt är bara struntprat.

Var beredda på att hänvisa till annan hustillverkare som kan erbjuda samma tillval betydligt billigare. Exv mitt exempel om rostfritt. När jag påtalade detta för Myresjöhus som vi förhandlade med fick jag helt plötsligt rostfria vitvaror på köpet av dem eftersom den lille rackaren (säljaren) plötsligt kom på att dom körde en "rostfria vitvarorkampanj".

Säg att totalpriset på huset överstiger er budget med ca 150k som banken rådgivit er om och att ni måste skära men inte vill göra avkall på tillval. Fråga om det inte finns möjlighet till rabatter och paketpriser samt saker på köpet.
 
Redigerat:
Ursäkta min inblandning i er intressanta diskussion, men varför inte när rabattdiskussionen är uttömd, Få en extrarabatt i tillbehör istället för pengar. Säkert ett acceptabelt alternativ för en pressad säljare, lättare att acceptera i deras egna organisation.

SG
 
Exakhur menar du med extrarabatt på tillbehör? Nyfiken på alla synvinklar som kan stärka vår förhandlingssits :)
 
Du får MED lite mer tillbehör, kanske en centraldammsugare istället för ett sänkt pris på det redan 'begärt offtert på'.
 
I alla fall Fiskarheden i Borlänge har nån drive med halva priset på tillval till köket till den sista mars. Kolla upp vad det skiljer i pris mellan dom olika vitvarupaketen hos någon vitvarufirma och fråga fiskarheden varför dom är så otroligt dyra.

Jag ifrågasatte dom hutlösa skillnaderna och fick ett betydligt bättre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.