Status
Tråden går ej att kommentera.
Tallmilan: Det blir en liten delikat karamell för Skatteverkets personal att tolka ut ur regeringspromemorian. Innan de är färdiga med remissrunda och färdig proposition som klubbats så är det heller ingen mening att försöka tolka reglerna på Skatteverket och berätta öppet om vad man kommer fram till. Därför kan det säkert dröja ett tag innan man får besked om saker som inte glasklart ingår.
 
Funderar på att bygga garage, undrar då om det är nån skillnad om garaget sitter ihop med befintliga huset jämfört med om det är fristående?
Och var går gränsen för om det är fristående?
Gäller avdraget för omdragning av el inomhus?
 
Garaget är det nog bara att vänta in den klubbade lagen innan man kan yttra sig om det.

El i befintligt hus låter som en klockren sak för ROT-avdraget.
 
Har en befintlig altan som jag funderar på att komplettera med en liten pool. Vad tror ni om möjligheterna att få igenom ROT avdrag för det arbetet?`
 
AndreasW skrev:
Har en befintlig altan som jag funderar på att komplettera med en liten pool. Vad tror ni om möjligheterna att få igenom ROT avdrag för det arbetet?`

Känns tveksamt, men man vet ju aldrig.
 
jag ska ta in en byggare för att renovera mitt tak nu, men hur går man till väga med rot avdraget sen? hur ska man få tillbaka pengarna. ska man skriva de på taxeringen eller deklarationen eller?
 
Du tar upp det i din deklaration som du gör våren 2010, och pengarna får du tillbaka tidigast runt midsommar 2010.

För jobb som görs efter 1:a Juli i år är det sagt att man skall betala halva arbetskostnaden från början, och sedan får byggfirman ordna resten direkt med Skatteverket.
 
Jag gissar att allt blir lite dyrare efter 1 Juli p.g.a. detta, det blir psykologiskt lättare att höja lite
 
Idag blev regeringen färdiga med en del klargöranden av ROT-avdraget, som kommer att kallas HUS-avdraget.

Bl.a. gäller att INGA avdrag medges för hus yngre än fem år. De som hoppats kunna bygga klart en del själva på nybyggnationer och utnyttja avdraget kammar alltså noll.

Mer info finns på regeringens hemsida.
 
Det var tråkiga nyheter för oss självnybyggare :(
 
Vad innebär detta?

"När det gäller beräkning av kapitalvinst vid avyttring av ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt föreslås i lagrådsremissen ett förtydligande i fråga om vilka utgifter som får ingå i omkostnadsbeloppet. Innebörden är att utgifter som avser reparations- och ombyggnadsarbete till den del skattereduktion har tillgodoräknats inte får ingå i omkostnadsbeloppet."

Menar de att jag inte får räkna med tex kostnaden för takpannor i omkostnadsbellopet när jag säljer huset bara för jag fått ROT-avdrag för att någon lägger pannorna?
Kan det stämme? Då måste man ju börja räkna på detta.
 
Nej, "till den del" står det. Dvs arbetskostnaden är inte avdragsgill vid beräkningen av reavinst, men takpannorna har du ju inte fått skattereduktion för, och då är de avdragsgilla.
 
Ja, jag tolka del lite fel.
Hitta förklarande text

"Om den skattskyldige t.ex. har haft utgifter för ROT-arbete om sammanlagt 100 000 kronor och tillgodoräknats skattereduktion med 50 000 kronor för arbetet, kan dessa 50 000 kronor inte ingå i omkostnadsbeloppet. Resterande 50 000 kronor, dvs. det belopp som utgör den faktiska arbetskostnaden för den skattskyldige, ingår däremot"
 
Markarbete verkar ingå i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.