Inlägg om nakna bjälkar i Skåne.
I ett landskap med relativt få träd var det på tok för dyrt att lyxa till det med dubbelt tak - vi hade inte ens brädor till väggarna så därför blev det korsvirke.
Alltså kan man säga att brädfattigheten tvingade fram bjälkarna :)
För att dölja bjälkarna så kunde de målas men vanligast var helt klart att de kläddes i papp - sk pappspänning. De nakna bjälkar ni har, har säkerligen inte synts förr utan varit pappspända. Ibland tapeserades det rakt på tak och bjälkar men oftast på ett papplager. Vi har alla varianter - i huset bodde en handelsgubbe så vi har på tok för många och fina tapeter i lagren som finns :)
Pärlspont har säkerligen kommit till senare så då är nog pappen nerriven i samma veva.
 
Frolson,
När tror du man gick från papp till pärlspont?
Mitt hus är från ca sekelskiftet 1900, så jag inbillar mig att pärlsponten kan vara originale. kan det stämma? Med tanke på att bjälkarna är hyvlade, tror du de kan ha varit pappade?

Sorry, trådskaparen, att jag kidnappar tråden...;)
 
Beror nog helt på hur mycket pengar man hade och i vilken miljö huset låg.

Det kan säkert vara orginal med pärlsponten.
Generellt kan man nog säga att en pärlspont från sent 1800 har en grövre pärla och en bredare "planka". Kommer man fram på 20-tal så är det smäckrare pärla och ofta dubbelpärla på varje planka (en i mitten också).

Jag är inte riktigt med på sammanhanget mellan hyvlad och pappad bjälke?
 
frolsson skrev:
Jag är inte riktigt med på sammanhanget mellan hyvlad och pappad bjälke?
Tack för ditt svar.
Jo, min spekulation var att om bjälken hade varit avsedd att pappas kanske man inte hade brytt sig om ytfinishen. Exempelvis de bjälkar som syns i bilden i första inlägget ser ut att sakna ytfinish jämfört med mina.

Kan du tipsa om var man hittar bilder på olika typ av pärlspånt? Vore intressant att kunna datera.
 
Nu är jag med.
De på först bilden är nog handbilade - vilket jag iofs tycker är vackert - de får en ganska jämn och fin yta men man ser ofta de första urhuggen i form av vinkelräta mot längden spår i bjälken! Även urhugg vid knastar är vanliga (dessutom ser man minsta rispa i eggen som återkommer i varje hugg om man kollar noga!)

Dina är säkert sågade och sen hyvlade. Eftersom man fått igång maskinsåg och -hyvel vid den tiden så var det inte så dyrt. Vi har synliga bjälkar i ett av våra rum som är maskinhyvlade så kanske var även dina då avsedda att kunna vara nakna?!
 
Sommartorparn skrev:
Kan bli något liknande som gubben som knäppte ihop västen med gylfen :D
Var det för att inte slå huvudet i de låga takbjälkarna ;)

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Var det för att inte slå huvudet i de låga takbjälkarna ;)

/ Fredrik
Gångstilen blir likartad :p
 
Har gjort att återbesök på kattvinden och letat bjälkar....

De är ca 15 cm höga så det finns lite takhöjt att vinna. De bredaste är 20cm breda och en är rund på ovansidan (den första jag hittade)

Med tanke på att de är som mest 15x20 så är det duktigt överdimensionerat att de sitter med ca 60cm mellanrum.

Går helt enkelt inte att få in altandörr mellan om man inte kapar änden på en bjälke förankrar den i de två närmaste med en 120cm lång regel/limträ.
 
Kan du inte specialbeställa en altandörr som passar utan kapning av bjälkar?
Förresten, hur snyggt är det med en standard altandörr på den typ av hus du talar om?

Har sett olika lösningar på altandörr i gammalt hus. Vissa låter göra en dörr vars nedre del är av trä, diskret, och övre del liknar husets fönster (med samma dimensioner) så att dörren på avstånd ser ut som ett fönster. Andra sätter dubbla dörrar, en enkel trädörr som man vanligtvis har på uthusbyggnader eller som bakdörr, och innan för den en dörr helt i glas. På sommaren har man trädörren upphäktad mot väggen så att man bara behöver öppna glasdörren. På vintern har man den stängd mot kyla ( och så att man slipper skyltfönstereffekten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.