Hmm, hade själv ett antikt lager av dessa skivor, men en välförsedd pappershandel med/och /eller konstnärsmaterial eller en Mattonbutik borde ha dessa skivor. Ska kolla vad dom heter idag. Återkommer.
 
Got it! Cellpannå Kapa, heter den. På Mattons hemsida kan du se de olika varianterna. Den finns med adesive på en eller två sidor också. Har använt den i utställningsbyggen och teaterdekorbyggen också.
 
Redigerat:
Mattons tror du jag är gjord av pengar:eek: skojar bara.
Tack ska kolla lite på lokala ställen först där jag brukar köpa mitt målarkluddmaterial så man slipper frakt.
 
Småmodeller! Jo det var en dimmension till. Det skall byggnadsvårdsgudarna veta.
 
Man tillber Byggnadsvårdsgudarna vid små timmeraltare krönta med en pittoresk husmodell av lämplig sort (ortstypisk eller av det egna lilla huset). Lämplig rekvisita för att förstärka förättningen kan vara t ex handsmidd spik, en kalk fylld med linolja, lite halm etc. Det finns gott om "biblar" i ämnet, och man kan ju välja någon lämplig publikation av G.GUDmundsson. Nå, syftet är i första hand gott. Man vill försäkra sig om att det egna huset begåvas med vackra och riktiga lösningar. Eftersom det även här finns fallna änglar så kan önskningar och böner vändas till att ondgöra sig över t ex kommunala beslut som i byggnadsvårdarens ögon förfular omvärlden. Återstår att se om gudarna hör bön och utmäter belöningar eller straff .... :)
 
:d :d :d
 
Hellre än otur vill man ha T(h)URell, så må du slippa Belsebubs strimmiga trägnagare, Gafsan...
 
Dödsurets förbannelse! Den strimmiga armén anfaller. Förfäkta fukt och ruttet virke. Byggnadsvårdsarmén slår tillbaka. Skoningslöst. Fast Consensus skulle nog få spader på våra metoder.... Faktum är att när vi höjde och "syllade om" magasinet så hade jag ett envist tickande i ett hörn ca 1,5 m över det mest vattenskadade stället. Byggnaden fick stå med öppet bjälklag på sin plintgrund och blåsa torr under sommaren. Tickandet försvann och har aldrig mer återkommit.
 
Vet inte om det var det ljudet jag hörde hos en fd arbetskamrat, lät ungefär som musknappstryckningar. Ett par tre i stöten.
 
:d :d :d
 
Ojojoj - här har man inte varit inne på ett tag och så har hela havet stormat!
Jag tillhör gänget som har lyxen att renovera/restaurera/byggnadsvårda lite mer extremt. Vi har en "modern" (1900-tals) lägenhet i stan och en 1844 års skåne-vinkel-länge på landet (och ett nyköpt sen 1800-tals hus som det var synd om det skulle förfalla).

Vi kör på traditionellt men inte museum (ursäkta ordvalet - vet att det inte gillas). Vi har "turen" att ett enkelt badrum sattes in på 70-talet så vi behöver inte dra in avlopp utan behåller och underhåller befintligt. Dock har vi rivit ut dusch och sköter det i trädgården (skall en gång i framtiden bygga ett separat badhus). I sommar skall jag renovera utedasset för det hör till att det hänger på husgaveln - även om ingen kommer att sitta där vill jag ha ett sådant fungerande - helt meninglöst men ack så vackert!

I vintras hittade jag ett sätt att dämpa byggnadsvårdsångesten! Vi köpte grannhuset som är ett slitet sen-1800-talshus. Detta kommer vi att renovera lite "snabbare" (dvs inte bila syllar, bjälkar osv för hand som vi gör med det andra huset)

För mig är det helt främmande att ändra planlösningar, byta takskikt, öppna upp i knocken, lägga golvvärme å så - det får andra hålla på med.
"Alla" ändringar vi gör skall kunna reverseras av andra i framtiden - på så sätt tycker jag att vi byggnadsvårdar! Men det är mitt sätt att göra det på - jag tvingar ingen till att göra samma - men önskar att fler hade själva vårdandet som intresse och inte enbart sitt boende.
 
frolsson skrev:
I sommar skall jag renovera utedasset för det hör till att det hänger på husgaveln - även om ingen kommer att sitta där vill jag ha ett sådant fungerande - helt meninglöst men ack så vackert!
Tänk att det finns nån mer som jag. Jag ska oxå renovera vårt utedass som sitter på stallgaveln dock. Tycker verkligen att det hör hemma på en gård fast i nyligen renoverat badrummet inne i huset.
 
Jag vill också renovera dass....med utsikt över åkrar och blåa berg. Fast jag får nog jobba klart stora huset först annars tror familjen att jag inte är riktigt klok. :confused:
 
Dass är roligt, höll på med mitt dubbeldass i somras. Kommer måla det i år, har bara provmålat lite för att se att det går att måla med traditionell röfärg, ev byta lite skadat och sönderrötat (om det är tillräckligt illa)
Jag lade nytt tak och gjorde en ny knopp. Den gamla hade ruttnat av så jag gjorde helt sonika en liten modifiering nedtill som inte syns så mycket (har den gamla sparad) får se om jag lägger upp en bild på den gamla som senast var vit.

Stora husets kattvindar är jag dock inte klar med som jag lovade när jag drog igång och på vintern är dessa för kalla för jobb... ;)
 
  • Dass.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dass2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.