Som jag ser det finns det några systemoberoende faktorer att studera:
1. Främst askan, bildas det bara lite grå aska som kan sopas ut är förbränningen god enligt gamla fina E=mc2.
2. Att det inte syns någon rök när förgasningen väl kommit igång.
Är detta uppfyllt är förbränningsverkningsgraden hög. Detta kan man uppnå med en så enkel panna som Atmos, om man har bra drag och en tillräckligt stor draglucka – och naturligtvis med en mängd andra pannor.

Börjar man sedan söka den optimala förbränningen, då kommer vedens egenskaper in – fukthalt, träslag och storlek – primär/sekundärluftförhållande osv, men då har man lämnat det praktiska eldandet för en iofs intressant hobby, som sades i trådstarten.

Sedan är som vi alla vet pannverkningsgraden och verkningsgraden in i acktanken systemberoende, där en dålig installation kan förstöra mycket.
 
Nja vet i fanken! Verkar va svårt att komma över 90% vg,måste väl bli nån aska kvar av veden oxå?Trenden hos panntillverkarna verkar ju va att "bara" öka på vedvolymen på pannorna.Inga kommer ju över 90% med mer än nån %.Enstaka piffar till det med lambda sond....:)
 
Här kommer den utlovade skissen på hur den "nya" keramiken utformades

Jag måste tillägga att vedvolymen i min panna är bara Ca 77l på tok för liten man måste nästan alltid göra 2 inlägg
speciellt om tanken gått ner till 40C som idag .

Det beror på att jag suttit och ritat i paint eftersom jag inte har något bättre program iden här ärvda laptoppen,
kanske man en dag får en vassare dator med 3D ritprogram att leka med.
 
  • botten panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OPS!! blev visst fel bild URSÄKTA MIG !!!
Så här kan det gå när man inte är så bra på det här med filer & format
Hoppas att ni kan få ut något av den rätta skissen och att den är bättre än mina kunskaper i filhantering.

Tycker att bild och text blev suddig eller är det jag som ser dåligt?
SÅÅ gammal är jag ändå inte att jag blivit ostadig på hand konstigt det här --måste nog ha fått för mycket gas i mig senast pannrummet besöktes.
 
  • Keramik panna 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Num lock måste vara aktiverad för att man skall kunna skriva ° med det numeriska tangentbordet.
Så aktivera num lock håll sedan ner alt knappen och skriv 248 på det numeriska tangentbordet.

Vet inte om det funkar på ett tangentbord utan numeriska tangenter.

Går ju även att kopiera rgt° från tråden bara att markera den texten håll sedan ner ctrl knappen och tryck c nu har du kopierat texten för att klistra in ordet i texten du håller på att skriva så håller du ner ctrl knappen och trycker på v.
 
Rökgas flödet genom glödbädden har jag funderat mycket på.

När temperaturen väl är den rätta så brinner inte veden som när man tänder utan 5-10cm ovanför vedlagret.
Det som är konstigt är att när detta har inträffat så går det att strypa primärluften rätt mycket men förgasningen av veden fortgår ändå med oförändrad effekt från pannan.
Dock förlängs brinntiden på ilägget och rgt° sjunker detta borde betyda en bra förbränning.

Frågan är hur man skall uppnå detta stadium så fort som möjligt och med så små förluster som möjligt.

Detta borde ju vara samma även på en fläktstyrd panna så det kanske är möjligt att minska fläkthastigheten när väl förbränningen har kommit igång riktigt och då minska primär.
Fast kanske "elden" reagerar på annat sätt när det gäller omvändförbränning.
 
Redigerat:
Ska försöka att så enkelt och kortfattat som möjligt förklara.

För förbränning behövs luft som består av två gaser syre 21% o.79% kväve,syret är den del som är verksam vid FB .kvävet har ingen inverkan utan verkar tvärtom hämmande på FB genom sin utspädning.

Vid FB bildar grundämnena kol o syre en kemisk förening som kallas kolsyra och frigör stora mängder värme,
kolsyra=koldioxid inom FBteknik ingen syra utan en gas.

Torr ved innehåller ca50% kol men kolhalten sjunker med stigande fuktighet.

För fullständig FB av 1kg kol behövs teoretiskt 2,67kg syre den mängden finns i 11,6kg eller 9m3 luft.
Vid Ofullständig FB bildas koloxid den gasen är brännbar och giftig.

Därför är det viktigt att rätt blandning fås ,man får förluster med för lite/mycket drag.
För lite syre kommer att resultera i att en del brännbara gaser försvinner,med för mycket syre kommer den överflödiga luften att ta med sig värme.

I praktiken har de visat sig att det behövs ett ett överskott behövs eftersom varje kolpartikel inte kommer i kontakt med luften,men ju mera sönderdelat bränslet är ju mindre överskott av luft behövs.

Vad behöver man göra för att få FB så intensiv som möjligt och uppnå en så fullständig FB som möjligt ?.

A= se till att draget är så bra som möjligt dvs.skapa ett undertryck i pannans vedutrymme tillföra tillräckligt med luft i sekundärluftöppningen för att få FB.

B= skapa virvlar/turbolenser så att syre o kolatomer kommer i kontakt med varandra.

C=i en överförbränning så travas grov ved i botten finare o.finare upp,tändningen sker i toppen.

D=i en omvänd/underförbränning så vänder man C= och tänder i botten.

Tips!! använd en elgas tändare för at få fart på glödbädden snabbt.
 
  • panna 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lägger ner mycket tid på dina bilder pr95 vilket är bra men jag vet inte vad du gör för att få dom så otydliga. Förminskar du dom extremt mycket och sen laddar upp?
 
Väldigt bra skrivit pr95.

Punkt B. resultatet av denna punkt styrs väldigt mycket av hur/vart sekundärluften tillsätts.
Eld/rök som ändrar riktning inne i pannan får av sig själv denna virvelrörelse.
Varesig den ändrar riktning i en skål under ett jet munstycke eller slår mot en plan yta under detta munstycke eller som i en överförbränningspanna att elden slår mot taket så bildas fortfarande denna virvel.
En sak att sträva efter är att lyckas behålla denna virvelrörelse så länge som möjligt.
Titta på moderna pannor där måste elden/röken ofta byta riktning flera gånger innan den når konvektionsdelen.
Ni som har en kamin med glas luckor kan studera detta på ett smidigt sätt.
Placera en stål bit ovanför elden så ser ni att elden vänder neråt med en virvelrörelse kan man då tillsätta sekundärluft strax innan denna plåt så har man bra förutsättningar för bra förbränning.
 
Redigerat:
Tack för kritiken!
Ja, jag håller med om att bilderna blev suddiga,de här med förminskning och uppladdning har jag ingen aning om .
Punkt B är ett sätt att åskådliggöra hur man kan effektivisera FB
Kom på att en punkt glömdes fukthalten den kan påverka processen positivt om den inte är för hög dvs. den hjälper till att spjälka sönder kol/syre blandningen.
 
Under slutet av 1940-talet och fram till att oljan tog över uppvärmningen av bostäder användes kokspannor ganska allmänt ,
eftersom dessa inte var anpassade för vedeldning gjordes många bra o. dåliga försök att förbättra verkningsgraden .

En av de bättre lösningarna var att fylla pannan mindre så att man fick en större blandningskammare ovanför veden,--
där tillfördes sekundärluften med en eller flera ventiler.

Ett annat sätt vore att med hjälp av en mindre fläkt blåsa in luft ovanför glödbädden och på så sätt se till att ha tillräckligt med syre/luft för att kunna uppnå en fullständig förbränning.
Problemet blir väl att det kan bli ett övertryck i pannans vedmagasin och rökgaser trycks ut i pannrummet,ett annat sätt vore att trycksätta pannrummet med fläkten (ok! jag vet att det inte är en bra lösning fukt trycks ut i väggen m.m.)

Apropå pannrum har jag noterat att många har alldeles för liten ventil för att ersätta den luft som förbrukas vid eldningen.
Intaget bör vara lika stort som skorstens arean eller större (se tidigare inlägg om hur stora mängder luft som går åt)

mvh pr95
 
  • panna 2 fläkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som om alla bilder blir väldigt otydliga suddiga !!!
Finns det någon som har förslag på bättre ritprogram än paint som levererades med
den här 7/8år gamla laptopen ,det behöver inte vara avanserat har för litet minne för att lägga in avanserade program,
Något man enkelt laddar ner och sen fungerar utan problem.

mvh pr95
 
Har du XP är google sketchup ett rolig och gratis program.

Från deras sida:

Minimum hardware
600 MHz processor.
128 MB RAM.
128 MB of available hard-disk space.
3D class Video Card with 128 MB of memory or higher. Please ensure that the video card driver supports OpenGL version 1.5 or higher and up to date.
 
Här kommer några simpla men bra tips för er med självdragspannor och dragbegränsare.
Med dragbegränsaren går det att reglera primär/sekundärlufts flöde på ett lätt sätt.

Ökar ni draget men minskar primär då ökar sekundärluften.
Ökar ni draget men minskar sekundär då ökar primärluften
Ökar ni draget men låter både primär/sekundär vara orörda då ökar båda dessa.

På detta sätt går det att fin justera förbränningen tex kanske ni behöver lite mera sekundärluft för att lyckas slutförbränna allt, då ökar ni draget lite minskar primären lite då håller primär flödet rätt konstant jämfört med innan drag ökningen men sekundären ökar med motsvarande mängd som draget ökar det totala flödet.

Dock är en bra dragbegränsare att rekommendera som är noggrant viktad så att draget går att justera rätt exakt .
Sedan krävs viss testning för att lära sig hur mycket man skall minska primär eller sekundär för att nå önskat resultat.

Det behövs en viss mängd primär för att hålla rätt temp i pannan, då kan det ju vara bra att öka/minska sekundär trots att primärluften är oförändrad.
 
Redigerat:
Det med att sätta en fläkt över sekundärluften fungerar inte bra på min panna.
Det man vinner i att få extra luft till förbränningen förlorar jag i onödig kylning pga luftöverskott.
Visst det ser fint ut inne i pannan men verkningsgraden ökar inte något.
Dock är det väldigt viktigt med täta luckor annars slår det ut rök i rummet,


Skall vara om man har primären väldigt mycket öppen så att man kompenserar kylning luft överskottet den vägen men då lär ju pannan få svårigheter att ta tillvara på all producerad energi.

Nu har det blivit lite mildare här hemma så imorgon skall jag testa att väga veden och mäta fukthalten så att jag får en fingervisning om hur förbränning/verkningsgrad ligger nu.
Sett till sotet och vedförbrukningen så verkar den vara riktigt bra nu.

Detta med vägning av veden måste jag göra ändå för jag skall testa några plåtar som skall stå mot/under tuberna och för att veta om de gör någon skillnad så måste jag ju veta verkgraden som pannan är nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.