Status
Tråden går ej att kommentera.
D
Jamen Gladh, du får ju titta på hur ett väggelement ser ut och hur det är uppbyggt! Vilket U-värde tycker DU att de skall ange för sina väggelement som gör att det på samma gång representerar en hel vägg? Om du tittar på ett väggelement enskilt så beror ju dess U-värde på höjden och bredden om man skall ta hänsyn till alla köldbryggor. Vilket är "standard-mått" på vägg-element som du då anser att man skall ange U-värde för?

När man sedan sätter väggelementet på plats i en hel vägg-konstruktion så är det ju ännu fler faktorer som påverkar det totala U-värdet. Det beror ju på hur anslutning till platta, bjälklag, tak, fönster, dörrar osv ser ut. Hur skall du kunna ange ett U-värde som är enhetligt som stämmer i alla olika fall?

Det är ju just därför som Finja skriver att DE INTE HAR NÅGON MÖJLIGHET att ange något totalt U-värde för en hel vägg. Det beror ju helt på vad det är för vägg.

Om man tar ditt resonemang om bilar, så tycker jag man kan likna det vid att du skulle tvinga motortillverkaren att tala om hur snabbt motorn kan gå. Du hävdar att tillverkaren måste kunna säga att den här 150 Hk motorn kan gå i 350 km/h, medan sanningen är att det beror helt på var/hur motorn är monterad.
 
ridax:Men du måste väl ändå se det orimliga i att säga vilket värde som gäller där väggen är som bäst. Isf kan de ju sälja två st masonite med 60 cm mellanrum där kanten runtom består av 5cm frigolit. Just på kanten lär man få ett sjuhelsikes bra isoleringsvärde ;)

Att räkna ut kan väl inte vara så svårt. I med ett standardfönster 0,9 eller vad det kan vara och mät hela väggen och dra av för vad fönstret tappar. Borde ju inte vara något problem för ett stort företag med 80 anställda.
 
D
vg: Nej, om du specificerar en vägg och ber någon beräkna U-värdet på den, så går det säkert att räkna ut. Har Per gjort det (innan han byggde huset)?

Menar du att det i försäljningsbroschyren för ett väggelement nu också skall sättas in ett standardfönster också och beräkna U-värdet på det???! Det blir bara värre och värre nu tycker jag... Vart vill du komma egentligen? I så fall borde man på motsvarande sätt inkludera 4m2 vägg när man beräknar U-värdet för fönster, eller?

Per har köpt byggnadsdelar (väggelement) och använt till att bygga ett hus. Han har inte köpt ett komplett hus. Han har själv valt vilka delar han vill använda och har själv "komponerat" huset. Visst har han ett visst ansvar för att välja rätt delar då och sätta sig in i hur saker skall göras.

Precis som han gjorde fel när han utförde energibalansberäkningen, precis som han gjorde fel när han utförde beräkningen på vilket ventilationsaggregat han skulle ha (=mitt antagande eftersom Per avsiktligt valt att inte publicera några data för att motsäga detta, trots flera påstötningar), precis på samma sätt gjorde han fel när han beräknade vad han skulle kunna förvänta sig av väggarna.

Ren okunskap helt enkelt. Det är väl just för att det är svårt att sätta sig in i alla detaljer vid ett husbygge som många anlitar någon som kan ta hand om sådana detaljer?
 
Snailman
http://www.heda.nu/default.asp?lid=8&ulid=54&show=1

om man tittar på pelar/balkstommen här så ser man ju något som påminner om en träregelstomme, fast i plåt, såvitt jag vet så anger man vanliga träväggars u-värde med regelstommen medräknad, se här http://www.stenull.paroc.se/produktdat/
A9 sid 39 där man räknar med 12%träreglar (vilket det blir med c = 600mm mellan reglar)

Är det så att hedareds har skippat balkstommen (c= omkring 1350mm) helt när man skriver sitt u-värde så är det ju ganska så oärligt jämfört med hur vanliga träväggars u-värde beskrivs...
 
F
ridax skrev:
Jamen Gladh, du får ju titta på hur ett väggelement ser ut och hur det är uppbyggt! Vilket U-värde tycker DU att de skall ange för sina väggelement som gör att det på samma gång representerar en hel vägg? Om du tittar på ett väggelement enskilt så beror ju dess U-värde på höjden och bredden om man skall ta hänsyn till alla köldbryggor. Vilket är "standard-mått" på vägg-element som du då anser att man skall ange U-värde för?

När man sedan sätter väggelementet på plats i en hel vägg-konstruktion så är det ju ännu fler faktorer som påverkar det totala U-värdet. Det beror ju på hur anslutning till platta, bjälklag, tak, fönster, dörrar osv ser ut. Hur skall du kunna ange ett U-värde som är enhetligt som stämmer i alla olika fall?

Det är ju just därför som Finja skriver att DE INTE HAR NÅGON MÖJLIGHET att ange något totalt U-värde för en hel vägg. Det beror ju helt på vad det är för vägg.

Om man tar ditt resonemang om bilar, så tycker jag man kan likna det vid att du skulle tvinga motortillverkaren att tala om hur snabbt motorn kan gå. Du hävdar att tillverkaren måste kunna säga att den här 150 Hk motorn kan gå i 350 km/h, medan sanningen är att det beror helt på var/hur motorn är monterad.

Du har säkert helt rätt i att dom inte exakt kan ange U-värdet för väggarna på ett helt hus då alla väggar ser olika ut. Men jag är relativt övertygad om att dom kan gaffla in det relativt bra och att den gafflingen gäller ganska generellt för tillverkaren av väggen oavsett hur det den ser ut. Fråga Finja igen så kan dom säkert ge ett ungefärligt min- och max U-värde. Och det kommer knappast att handla om 3-4ggr mer än det som dom angav från början. Gissar på +15% eller nåt sånt.
 
Snailman skrev:
[länk]

om man tittar på pelar/balkstommen här så ser man ju något som påminner om en träregelstomme, fast i plåt, såvitt jag vet så anger man vanliga träväggars u-värde med regelstommen medräknad, se här [länk]
A9 sid 39 där man räknar med 12%träreglar (vilket det blir med c = 600mm mellan reglar)

Är det så att hedareds har skippat balkstommen (c= omkring 1350mm) helt när man skriver sitt u-värde så är det ju ganska så oärligt jämfört med hur vanliga träväggars u-värde beskrivs...
Tänker även på daggpunkten och dess inverkan iom genomgående plåt jämfört med trä. Kan ha ev. viss påverkan

v-g skrev:
ridax:Men du måste väl ändå se det orimliga i att säga vilket värde som gäller där väggen är som bäst. Isf kan de ju sälja två st masonite med 60 cm mellanrum där kanten runtom består av 5cm frigolit. Just på kanten lär man få ett sjuhelsikes bra isoleringsvärde ;)
Finner detta även märkligt.
Sammanfogade väggelement, av företaget eller enligt anvisning av företaget bör ju rimligen hålla ett visst påstått värde av det sammanfogade elementen.
 
Redigerat:
ridax:Menade att fönstret (med ett känt värde) skall avräknas från väggens värde såklart. Ledsen att jag förklarade kasst.
 
Kanske drar iväg tråden lite men jag har en liten undran.

Hur ska man kunna dimensionera värme och ventilation för huset om väggleverantören bara anger data för ett enskilt väggelement? Om värdet för en hel vägg avviker från enskilt element hur tar man hänsyn till detta i beräkningarna?

/Henrik
 
HHH skrev:
Kanske drar iväg tråden lite men jag har en liten undran.

Hur ska man kunna dimensionera värme och ventilation för huset om väggleverantören bara anger data för ett enskilt väggelement? Om värdet för en hel vägg avviker från enskilt element hur tar man hänsyn till detta i beräkningarna?

/Henrik
Det är konstruktören som får räkna på det, indata: väggelement, fönster, grund, infästningar, köldbryggor osv.

Jag tycker det borde finnas standardhus där man valt standardlösningar som man kan få få standardvärden ifrån och då kan man se vad som är rimligt att förvänta sig.

/ATW
 
D
Vill bara meddela att jag har försökt etablera kontakt med Pers "expert" (professorn på KTH) men han har valt att inte svara på frågor om hur han har kommit fram till sina U-värden. Då jag har mina misstankar om att dessa beräkningar inte kan vara försvarbara för beräkningar av U-värde på en vägg, så förstår jag mycket väl att han inte vill publicera beräkningarna.

Härmed ifrågasätter jag även de beräkningar på väggens totala U-värde som gjorts, då Per (eller hans konsult) väljer att inte publicera hur beräkningarna gjorts. Precis som med ventilationen som jag är övertygad om är signifikativt för låg, då Per undviker ämnet som pesten. Alltså kommer jag inte acceptera några som helst argument som att det totala U-värdet är 4 ggr så högt än det specificerade U-värdet för enskilda element då det bara grundar sig på Pers påstående och detta hade varit lätt att verifiera om Per eller hans konsult bara givit möjlighet till detta.

En sak jag kan hålla med de flesta om: Det vore bra om leverantörerna kunde enas om (eller om det kunde regleras på annat sätt) hur U-värden för denna typ av element skall deklareras, så konsumenten kan få ett bättre jämförelsetal. Specificera en vägg med ett visst utseende och specificera hur U-värdet skall beräknas.
 
Redigerat av moderator:
"Vill bara meddela att jag har försökt etablera kontakt med Pers "expert" (professorn på KTH) men han har valt att inte svara på frågor om hur han har kommit fram till sina U-värden."

Och? Varför ska han svara just dig? Jag ser inte att han skulle ha en skyldighet att stå till svars när det ringer någon okänd och ställer en massa frågor.
 
D
Eftersom Per gav mig hans namn för att jag skulle kunna göra just det.
 
nikasp
Jag är själv klart intresserad av klargörande angående ventilationen, hur beräkningarna gjorts och vad HEDA utlovat. Jag läste de senaste sidorna och diskussionen ser ut att ha gått lite i stå utan några detaljer.
 
Jag förstår inte riktigt varför ventilationen är så intressant så någon med mer kunskap än jag för gärna förklara!

Det lilla jag 'vet' är att dagens normer vad gäller ventilation är mycket stränga. Äldre hus har normalt sett inte en ventilation som är i närheten av dagens normer. Om nu Per har en ventilation som ligger på gränsen till att klara dagens normer så borde väl en modern väggkonstruktion inte mögla hur som helst?!
 
Å andra sidan är gamla hus inte byggda med diffusionstäta väggar och tak, så fukten kunde vandra fritt ut genom väggar och tak. I moderna hus krävs mkt mer av ventilationen än i gamla, diffusionsöppna hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.