En "kul" anekdot. Vi har byggt en vind som inte får inredas. Kommunen sa till och med att fönstrena skulle vara minimala så att man inte inreder där uppe vilket vi åtlydde underdånigast.

På slutbesiktningen ville KA ha någon form av utrymningsanordning på fasaden upp till vinden. Dock skulle man inte kunna utnyttja den anordningen vid brand då fönstrena är för små. Ett slags moment 22. ;D

mvh
David
 
:) Känns som om alla regler kring byggnation mynnar ut i ett Moment 22.
 
* Vi begär prövningstillstånd hos kammarrätten OCH får det! Således fann kammarrätten det här intressant och vill ta upp det!

*Där är vi idag. Och vi hoppas på att få ett klart besked vad inredd vind är och hur en sådan definieras. Och då skall jag berätta mera.
Väntar med spänning på Hovrättens dom! :p
 
På slutbesiktningen ville KA ha någon form av utrymningsanordning på fasaden upp till vinden. Dock skulle man inte kunna utnyttja den anordningen vid brand då fönstrena är för små. Ett slags moment 22
Du får väl inkludera en batteridriven sticksåg i utrymningsutrustningen, hängande i en kedja vid fönstret....
 
Wico_TB skrev:
:) Känns som om alla regler kring byggnation mynnar ut i ett Moment 22.
Det blir ofta det när man har en Top-Down approach till byggande. Skulle man i stället outsourca mycket av tänkandet till individen skulle mycket i detta samhälle blomstra i stället för att kvävas i den kollektiva brandfilten.

mvh
David (Som "officiellt" och lagligt inte inrett loftet vid två byggen, men som ändå har ett trevligt utrymme där uppe)
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det med överklagandet?
 
G Grahn Marcus skrev:
Hur gick det med överklagandet?
@Lill har inte varit online på ett tag

Senast online:
2010-03-16
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Väcker också denna tråd då jag på Boverkets hemsida hittade denna sammanfattning om just vind;

Textdokument som visar historisk tidslinje för regleringar kring vindinredning från 1959 till 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tolkar ni detta att det är bygghöjden som räknas och vad man gör med en eventuell vind är upp till den som bor där? Undrar hur detta står sig mot tidigare begränsningar i detaljplan där det står att vind ej får inredas.

källa: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/digitalisering/tolkningshjalp/
 
Jag tycker man kan tänka på vad syftet är istället och det är väl det som avses. Det som är intressant i alla handlingar är antal rum och boyta. Det är ju det som mycket bygger på så att säga. Inreder man en vind så att man kan bo där och kanske dessutom har fönster där så får man nog anse att man har för avsikt att bo där och då ökar antal rum och även boyta och blir då bygglovspliktigt enligt gällande regler. Inreder man och förbereder för boende men ändå vill kalla det för syltburkförvaring så blir det ju lite som att man bara vill massera reglerna lite till sin egen fördel. Det kan man ju såklart göra men det är ju inte rätt. Det blir ju liksom inte tillåtet bara för att man inte är påkommen.
 
A altan2009 skrev:
Väcker också denna tråd då jag på Boverkets hemsida hittade denna sammanfattning om just vind;

[bild]
Tolkar ni detta att det är bygghöjden som räknas och vad man gör med en eventuell vind är upp till den som bor där? Undrar hur detta står sig mot tidigare begränsningar i detaljplan där det står att vind ej får inredas.

källa: [länk]
Om det står i detaljplanen att vind inte får inredas så gäller det ff.
Det som sammanfattas här är vad man bör reglera nu. En gammal plan gäller. Däremot är det numer ganska lätt att ändra en dp och ta bort en bestämmelse som förbjuder tex vindsinredning.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker man kan tänka på vad syftet är istället och det är väl det som avses. Det som är intressant i alla handlingar är antal rum och boyta. Det är ju det som mycket bygger på så att säga. Inreder man en vind så att man kan bo där och kanske dessutom har fönster där så får man nog anse att man har för avsikt att bo där och då ökar antal rum och även boyta och blir då bygglovspliktigt enligt gällande regler. Inreder man och förbereder för boende men ändå vill kalla det för syltburkförvaring så blir det ju lite som att man bara vill massera reglerna lite till sin egen fördel. Det kan man ju såklart göra men det är ju inte rätt. Det blir ju liksom inte tillåtet bara för att man inte är påkommen.

Men vänta lite, detta är just det som jag upplever nu. Någon tror något och då beslutar man efter ett troende. Om man har ritat förråd och har som avsikt till detta kan man ju inte tolka från kommunen att vi tror du kommer.... tro får man göra på annat håll. Den argumentationen är lika konstig som du säger att de som bygger vill tänja på reglerna.
En regel finns om inte inredd och då skall kommunen följa det och inte spekulera.
 
Tycker själv det är väldigt luddigt, Har fått igenom ett bygglov med fönster på övervåning och en permanent trappa upp. Men bygghöjden på "övervåningen"? är under 2,3 (samt snedtak) och det får enligt gammal detaljplanen inte inredas.

"inte inredas" är extremt luddig definition som inte finns några hänvisningar till mer än att det är väldigt svårtolkat. Står inget om beklädnad av vare sig tak eller golv samt innerväggar. Du får även räkna med ytan på övervåningen i din energibalansberäkning.

Därför tolkade jag beslutet ovan att kommun numera struntar i vad jag gör på övervåningen så länge jag följer reglerna för byggnadshöjd.
 
  • Gilla
Jalle81 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Om det står i detaljplanen att vind inte får inredas så gäller det ff.
Problemet är ju att det inte står någonstans hur du ska definiera "oinredd" mer än att du inte får bo där permanent. Samt att loft är tillåtet trots att du har oinredd vind och du får ju sova på ett loft.
 
A altan2009 skrev:
Problemet är ju att det inte står någonstans hur du ska definiera "oinredd" mer än att du inte får bo där permanent. Samt att loft är tillåtet trots att du har oinredd vind och du får ju sova på ett loft.
Jo du kan sova på ett loft men rent tekniskt så räknas det inte som en bostad. Det är ju det som är det primära som sagt och skiljelinjen kan man ju tycka är luddig men nånstans ska ju gränsen dras och det är nog ingen som tycker nåt om att man nån gång har nån gäst bland syltburkarna eller kartongerna men börjar man tapetsera och ha fönster på vinden så är det klart byggnadsnämnden kan tycka att man kliver över gränsen. Det ser då jag som fullt normalt. man kan liksom inte ha lagtext som exakt skriver vad man får och inte. Blommiga tapeter går inte men målat går bra. Hur skulle det se ut liksom.......
 
Hallå.

Jag planerar det tredje stora byggprojektet i mitt liv. Har köpt en fastighet med timmerbyggnad i två plan på källare/soutteräng som ska omvandlas till bostad. Skickade in bygglovshandlingar för någon vecka sedan och fick några förelägganden, bl.a det.här med att det måste vara handikappanpassat trots att ingen som planerar att bo i huset är handikappad. Det behöver finnas kök på entreplan (inte min plan) samt rullstolsramp med max 1:12 lutning , möjlighet att vända rullstol utanför entre medmera.
Ok - jag justerar efter kraven så att jag får mitt bygglov men vill ändå passa på att spy lite galla över det här överförmynderiet som vi utsätts för.

1. För det första så finns det ingen i min familj som är rörelseförhindrad och risken för att vi alla blir det är oerhört låg. Ändå så behöver mitt hem anpassas för att passa någon som sannolikt aldrig kommer sätta sin fot (rullstolshjul) där.

2. Jag hade köpt dessa krav fullt ut om det hade räckt med att förbereda/ redovisa hur man snabbt kan anpassa för rullstolsbundna med ramper och kök på entreplan om olyckan skulle vara framme eller om någon rullstolsburen rackare får för sig att vilja köpa ett hus mitt ute i skogen som inte är anpassat enligt gällande normer.

3. Jag gjorde ett test idag och tog mig upp för min trapp genom att sitta på trappstegen och endast använda händerna, alltså inga ben och fötter. Det tog mig ungefär 1,5 minut att ta mig upp en våning - på första försöket. Om jag på riktigt inte kunde använda mina ben så skulle jag sannolikt inom kort utveckla mer styrka i armarna och anpassa min kropp efter de nya förhållandena. Dessa anpassningar som krävs vid nybyggnation är med andra ord specifika för personer som inte bara är rullstolsbundna utan även försvagade i armarna, denna minoritet bör inte bo i egna hus överhuvudtaget då de inte klarar sig själva oavsett ramp och förinstallerat kök på entreplan.
 
  • Gilla
haha5810
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.