Hej,
Vi har bygglov för 2 våningar + oinredd vind. Nu undrar jag vad som definierar en oinredd vind. Kanske lite sent nu när huset nästan är färdigbyggt...

mvh
David
 
Definitionen är väl just "oinredd" dvs den får inte användas som bostadsyta...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
OK,
Men hur får den se ut?
Får den ha målade gipsskivor, 2,5 i takhöjd, el och en permanent trappa eller vad sätter begränsningarna?

mvh
David
 
Mycket intressant fråga...hoppas att någon kan svaret.
Jag hörde av en granne att kommunen sagt att det var boverkets regler som gäller...vinden får vara inredd om den understiger de takhöjder som anges hos boverket. Då anses det alltså INTE vara inredd vind. Grannen har också byggt sin vind efter dessa regler och fått bygglov hos kommunen. Det han har på sin vind kallas dock sovloft.

När jag nu frågat kommunen så är svaret helt annorlunda.

Men visst borde ju finnas någon "regel" som går att tillämpa.
 
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
Hörde från KA att detta främst reglerade brandsäkerhet mm. Många bud...
Intressant att det inte finns en klar definition. Detta måste ändå orsaka många ärenden och mantimmar hos kommunerna.

mvh
David
 
  • Gilla
chrisli
  • Laddar…
OK, ingen verkar kunna lösa denna gåta. :'(
Om vi vänder på begreppen då. Vad definierar en inredd vind? Ståhöjd, isolering, permanent trappa, eluttag?
Någon?

mvh
Förvirrade David
 
Fick lite handlingar från boverket som skulle förtydliga det hela. Här följer ett utdrag:

"Den praktiska användbarheten av ytorna bör särkskilt beaktas. En vind eller källare bör aldrig räknas som våning om det med hänsyn till exemeplevis konstruktionsförhållanden eller kommunikationslösning inte går att inreda på ett godtagbart bostadsrum eller arbetslokal.Någon åtkomlig del måste därför utgöra mätvärt utrymme enligt Svensk standrad SS021052. Med mätvärt menas utrymme som uppfyller BBR:s krav på tillgänglighet, golvyta och rumshöjd"

Så nu vet vi mer vad som gäller .. :-/ (not)
 
Tack Lill!
Låter helt godtyckligt, (som allt annat i byggsvängen iofs.) ;)

mvh
David
 
Jag har kollat för egen del med min kommuns byggnämnd och de sa att så länge som bygget inte påverkar utseendet från utsidan och inte heller görs för att man "stadigvarande" skall befinna sig där för att t.ex. sova så behövs inget bygglov. Man anser att hur varmt det är isolerat eller hur tapetserat det är inte har med definitionen av bostadsyta att göra utan det är användningen av ytan. Dvs om du väljer att sova varje natt på din kallvind så måste du söka bygglov men om du använder det för att lagra dina syltburkar på så kan du ha både guldknoppar och heltäckningsmatta utan att det betyder ngt.

Jag vet inte om de säger samma sak i din kommun men detta var i Tyresö.

André
 
Jag kan bara inte begripa varför kommunen skall blanda sig i om jag sover på vinden eller inte.
 
Frågan om inredd eller oinredd vind tjafsar vi fortfarande om. Ingen vet vad som gäller.
Detta har hänt oss.

Vi sökte bygglov för ett Eksjöhus kvadraten i halland och blev nekade för att vi gick in 12 cm i prickad mark och dessutom för att vinden på huset gick att inreda. Ajjabajja.

Såhär skrev kommunen bl a i sitt avslag;

*Av planlösningen framgår att vinden är oinredd. Fasaden visar 3 normalstora fönster ( på vinden, min anmärkn). Med den den exteriöra utformningen av fasaden synes finnas formella skäl att beteckna vindsplanet som inredd vind. AVSLAG

* Vi överklagade till Länsstyrelsen

* Som bl a skrev, "Byggnadens kvadratiska form är illa vald med avseende på tomten långsmala form". Vidare, "Även om vinden i nu planerat utförande inte är inredd så innebär ett utförande med fönster i normalstorlek att inredning av vind påbörjats". AVSLAG

* Vi övderklagade till länsrätten och hemställer om att man klart definierar vad som menas med begreppet inredd vind.

* Länsrätten som bl a skrev " länsrätten finner att hinder mot bygglov för kvadratiska byggnader med i målet aktuell utformning INTE kan bedöma finnas" (alltså det betyder att länsstyrelsen ska skita i hur huset ser ut så länge det INTE är planstridigt)Vidare; "Länsrätten instämmer i länsstyrelsen bedömning att byggnaden är planstridig när det gäller vindsvåning.
ALLTSÅ inte ett ord om VAD inredd vind är ! ( dom vet inte säkert själva tror jag).
AVSLAG

* Vi begär prövningstillstånd hos kammarrätten OCH får det! Således fann kammarrätten det här intressant och vill ta upp det!

*Där är vi idag. Och vi hoppas på att få ett klart besked vad inredd vind är och hur en sådan definieras. Och då skall jag berätta mera.
 
Wow I'm impressed....så länge det finns hopp finns det tro eller hur det nu var....

Hur länge har ni hållit på?
 
Det vill jag inte tänka på :). Men jag har hängt här ett par år ju :D Under tiden har vi funderat/funderar på flera alternativa hus. Och vi har även ett nytt bygglov inne hos kommunen. Men eftersom vi är så besvärliga så verkar kommunen låta det ta tid.
 
Enligt den information jag har fått från olika håll så är det vad detaljplanen säger som är intressant. Säger detaljplanen att vind inte får inredas så hjälper det inte hur vinden ser ut. Man får helt enkelt inte inreda vinden. Står det å andra sidan inget om detta i detaljplanen så skall det vara fritt fram att inreda vinden. Av den information du har gett i tråden så verkar det som att detaljplanen i området där ni bygger säger att vinden inte får inredas.
 
Av informationen du anger så framgår det väl rätt tydligt också att det är fönstren som är problemet. En ganska enkel definition är väl att vinden inte får vara utformad sådan att den kan användas för bostadsändamål. I och med att det finns fönster i fasaden så anser väl nämnden att inredning av vinden (för bostadsändamål) är påbörjad. Varför skall du annars ha fönster där om du nu inte skall vistas där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.