Spoon195 skrev:
Jo jag har byggt ett garage, men nu har jag flyttat till en mindre gård utan garage... :)

Så nu skall det bli ett nytt projekt, fast större än det första. Håller på och ritar för fullt.
Blir nog 7,2x12m ca 3m höga väggliv, öppen nock, ett litet loft på ena delen. 45graders takstolar. tre porter. Ska se ut lite som en lada tänkte jag....:)

Högdel vs. lågdel :D Låter som ett bygge jag känner igen :D Har du bilder eller tråd på ditt andra garagebygge? Tror bara det är jag o min bror som är såååå långsamma på att bygga :)
 
Jodå, det kommer bli ganska likt ditt bygge!
Jag kan kolla runt lite och se om jag hittar några bilder... var riktigt dålig på att ta fram kameran... tyvärr.
 
Jag fick tipset av min snickare att man bör gipsa taket först så man för väggipset lite in på takgipset istället för takgipset en bit ner på väggipset. Varför?

Jo av den enkla anledningen att det brinner uppåt. Sätter man taket först så slår lågorna mot taket och kanten på taket är ju en bit innanför vägggipset.

Väggipset först så slår lågorna upp mellan tak och vägg vilket ger ett snabbare branförlopp.

Så mitt tips är att försöka skjuta in takskivorna ovanpå väggskivorna om det går. Det eller låta bli att elda för mycket =)

Fint med garage. Lågdel och högdel påminner om mitt också fast jag håller ännu sämre tempo.
 
Så dags att komma på det nu :) Men vi låter bli att elda och ska de brinna är de bättre de brinner ordentligt. Har rejäla försäkringar på det hela :)
 
Brinner det ner ordentligt så syns det ju inte hur du byggt ändå =)
 
Beppo skrev:
Brinner det ner ordentligt så syns det ju inte hur du byggt ändå =)
Precis :) Igår va vi ute nån timme o städade undan så vi kommer fram med saxlyften i helgen. Ska bli intressant!
 
Jaha, ännu en helg gjord med både upp och nergångar! För det mesta har det gått väldigt bra och vi va väldigt nöjda när vi kom hem nu vid 21 på söndagkvällen.

I fredags klockan 17 hämtade vi saxlift och skivlyft. Ut och lasta av och förbereda och jag tror det dröjde till 20-tiden i fredags innan vi kunde börja arbeta. Hela gavelspetsen saknade plast, spån och gips. Så vi började att göra klart den! Sen va de dags för högdelens tak. Vi plastade in oss emot väggen för att få helt tätt i skarven mellan tak och vägg. Sedan drog vi slang för lysrör, plast utanpå, och sedan gips. Vi valde medvetet att inte skära skivorna mitt på reglarna. Dels för att det är lätt att skruva sönder kanterna när man är så långt ut och sen slipper man skära massa gånger. Istället för att få jämna skarvar så sågade vi till oss små klossar av spånskiva som vi satte i ändarna och drog ihop allt med. Eftersom vi har så mycket grejer överallt i garaget så fick vi hela tiden göra klart så långt vi nådde och sedan flytta oss. Tidsödande!

Vi är nu helt klara med gavel, högdelstak och halva lågdelstaket. Mycket tid har gått åt att städa, röja, elda och möblera om under arbetets gång. Så rent effektivt har de varit trögt. Dock med bra resultat!

ca 30 timmar i helgen inkl mat och resor. Tack för oss, dags att sova...
 
  • 20090213783-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090213788-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090214796-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090214798-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090214802-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090215816-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090215821-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090215823-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090215824-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090215826-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några bonusbilder på leksakerna oxå. Har ju ingen "spis" till volvon ännu, så de fick bli ett kök så länge :D

Trångt och tungt att flytta runt en bil utan motor oxå...

Sen har min värmepump råkat ut för något otäck.. Delar av filtrerna har smällt!! :O Va väääldigt dammigt i pumpen oxå :( Vi har rengjort den några gånger, men tydligen dög inte det.... Någon annan som har pump i sina hobbyutrymmen som råkat ut för likn? Man blir ju lite skraj att de kan bli sååå varmt...
 
  • 20090215827-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090215828-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090215831-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090215832-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
uuh vilket projekt.. när ja ska bygga mig ett garage så ska jag bygga mig neråt i backen pga av att ja vill få samma höjd som husen ja precis har köpt (alltså enplans)

ett tips är att kanske foga med en slags brandfog mellan taket och väggarna? vet att firman ja jobbar på anlitar ett företag som kommer och fogar åt oss

annars ett suveränt bygge.. tummen upp
 
m[a]ster;795655 skrev:
uuh vilket projekt.. när ja ska bygga mig ett garage så ska jag bygga mig neråt i backen pga av att ja vill få samma höjd som husen ja precis har köpt (alltså enplans)

ett tips är att kanske foga med en slags brandfog mellan taket och väggarna? vet att firman ja jobbar på anlitar ett företag som kommer och fogar åt oss

annars ett suveränt bygge.. tummen upp
Ska kolla upp de där med brandfog. Fick dock en liten otrevlig överraskning i fredags när jag handlade på Optimera. Han påstod att man måste ha antingen 1st 15mm Gips eller 3st 13mm Gips för att vara brandsäkrad?! Mitt försäkringsbolag sa att enkelgips räckte, men dubbel va bättre helt klart. Men TRE?

Aja, jag kör på min enkelgips och hoppas :)

Taket är helt klart nu iaf, gjorde det sista gipset igår. Började även hänga upp elcentralen. Ska fortsätta med det på tisdag kväll. Har en försänkt modell av skåp som blir jämn med väggen.
 
Jag är rätt säker på att det där med brandklassat gäller om garaget står närmre än 8m från bostadshus eller annan byggnad, då måste det vara en jäkla massa gips för att vara brandklassat & även stenull tror jag.
Jag kollade upp det lite eftersom en polare sa att han råkat ut för de, men svaret jag fick var att eftersom jag skulle hålla mig 8m från övriga byggnader så kunde jag sätta vad jag ville, plåt, trä, gips osv.
Så jag kommer bygga med enkelgips i mitt garage.

Det ser kanon ut tycker jag!

ps. du har PM
 
Då har jag ju lugnt. Mitt bygge står på andra sidan vägen från alla andra hus!
 
Tegheim skrev:
Ska kolla upp de där med brandfog. Fick dock en liten otrevlig överraskning i fredags när jag handlade på Optimera. Han påstod att man måste ha antingen 1st 15mm Gips eller 3st 13mm Gips för att vara brandsäkrad?! Mitt försäkringsbolag sa att enkelgips räckte, men dubbel va bättre helt klart. Men TRE?

Aja, jag kör på min enkelgips och hoppas :)

Taket är helt klart nu iaf, gjorde det sista gipset igår. Började även hänga upp elcentralen. Ska fortsätta med det på tisdag kväll. Har en försänkt modell av skåp som blir jämn med väggen.
satt och diskutera lite med min far som också jobbar i norge i samma firma som mig och han mena på att det räcker med dubbel 13 och fogar mellan tak och vägg..
jag tror att jag ska göra så när jag bygger nytt om det inte blir betong(alt. leka) väggar men jag ska bygga mig neråt i backen så ;)
 
m[a]ster;799932 skrev:
satt och diskutera lite med min far som också jobbar i norge i samma firma som mig och han mena på att det räcker med dubbel 13 och fogar mellan tak och vägg..
jag tror att jag ska göra så när jag bygger nytt om det inte blir betong(alt. leka) väggar men jag ska bygga mig neråt i backen så ;)
Har bestämt för mig att mig försäkringsbolag inte hade åsikter om det iom att huset står så långt ifrån något annat. Tror närmsta hus är 100meter ungefär. Och brinner det så kommer de bli förstört vare sig gipsen är där eller inte... Men det är ju bra o veta!

Nu är alla el-slangar indragna i skåpet. Skåpet sitter på plats och 50mm slang indragen för matarkabeln. I veckan kanske vi kan vrida på nyckeln!
 
Nu har jag via telefon fått veta att jag kommer få hela värmesystemet utbytt. Den skulle skickas idag tisdag. Jag kommer även få installationen gratis.

Väntar med spänning!

Återkommer mer om detta senare...



Elektrikern har kopplat in alla mina uttag och gjort halvfärdigt i elskåpet nu. Egen elmätare och grejer. Nu ska vi bara se till o få målat, sen upp med armaturer och sen koppla ihop det sista. Sen är vi KLARA!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.