Johan&Ana/
Vår skall också vaara knuten till repo, men sedan dec 2007 så har skillnaden mellan repo och vår ränta ökat med 0,5%!
Alltså banken har ökat påslaget med 0,5%.
 
Min rörliga (alltså RIKTIGT rörliga, inte 3-månaders) hos Nordea ligger nu på 3,75%. Där har den legat sen tidigt i december medan 3-månadersräntan under tiden har sänkts två gånger och är nu nere på 2,55%.

Jag har muttrat lite och tänkt att de vill tvinga bort de rörliga lånen. Men när jag kollade STIBOR-utvecklingen igår såg jag att 3-månaders STIBOR rasade snabbt efter Riksbankens sänkning medan STIBOR T/N inte rörde sig alls. Så kanske är de helt rörliga lånen verkligen rätt dyra för bankerna just nu. I så fall är kanske den där konstiga klausulen i ParkaKungens avtal rätt motiverad, och Johan&Ana ska ha grattis till en riktigt bra deal (för dem, inte för banken).
 
Vi la vår helt rörliga i september har jag för mig. Och pratade med bankgumman igår och vi hamnar på 1,86% nu efter senaste sänkningen. Den börjar gälla från nästa torsdag.
 
Men frågan kvarstår ju.
Var kan jag kontrollera bankens upplåningskostnader.
Banken måste väl kunna redoviasa dessa för mig som kund, eller?
Annars kan ju banken fiffla hur de vill.
 
ParkaKungen skrev:
Imported /
Precis, framförallt så är det ju svårt för mig som kund att kolla detta.

Exakt såhär står det,

" Räntesatsen kan under särskillda förutsättningar ändras av annan anledning än att referensräntan(repo) ändras, nämligen i den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader för kreditgivaren eller andra kostnadsförändringar som kreditgivaren inte skäligen kunde förutse när krediten lämbades. Sådana ändringar som avses i detta stycke kommer att meddelas kredittagaren genom annonsering i dagspress eller genom särskilt meddelande till kredittagaren"
Den skrivningen är som hämtad från konsumentkreditlagen som bestämmer reglerna. För rörliga lån (löptid kortare än 3 månader) är det de reglerna för förändring som gäller.

Men frågan kvarstår ju.
Var kan jag kontrollera bankens upplåningskostnader.
Banken måste väl kunna redoviasa dessa för mig som kund, eller?
Annars kan ju banken fiffla hur de vill.
Lagen säger såvitt jag vet inte något om att de måste redovisa sina upplåningskostnader. Däremot så kan du förstås stämma banken ifall du har goda argument för att deras upplåningskostnader inte ökat. Isåfall får de i domstol visa att deras upplåningskostnader ökat.

Bankerna följer här bara konsumentkreditlagen till punkt och pricka. Själv tycker jag att lagen har uppenbara problem.

Ett förslag på ett sätt att få mer transparens finns här:

http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/bankernas_bolånemarginaler_ifrågasatta_transparens_en
 
ParkaKungen skrev:
Men frågan kvarstår ju.
Var kan jag kontrollera bankens upplåningskostnader.
Banken måste väl kunna redoviasa dessa för mig som kund, eller?
Annars kan ju banken fiffla hur de vill.
De kommer redovisa sina upplåningskostnader lika lite som den lokale ICA handlaren redovisar sina inköpspriser. Banker är affärsdrivande företag och det är bara att inse att de har marginaler på sina produkter som vilket företag som helst.
 
Robert_Maria skrev:
De kommer redovisa sina upplåningskostnader lika lite som den lokale ICA handlaren redovisar sina inköpspriser. Banker är affärsdrivande företag och det är bara att inse att de har marginaler på sina produkter som vilket företag som helst.
Enligt dig så kan bankerna sätta 10 % på mitt rörliga lån och hänvisa till högre upplåningskostnader utan att jag kan kontrollera detta?
Givetvis är bankerna ett vinstdrivande företag, men de måste ju följa ingånget avtal??!!
 
För att förtydliga lite till.

När vi skrev om lånen dec 2007 så låg våran ränta 0.8 över reporäntan.
Nu ligger den(innan senaste sänkning) 1.3% över.

I dec 07 så log våran ränta 0.2% över STIBOR 2M.
Nu (innan senaste sänkning) ligger den 1.3% över STIBOR 2M.

Hur kan banken under dessa premisser hänvisa till högre upplåningskostnader?
Enligt mig så har deras upplåningskostnad istället sjunkit . Och det radikalt.
Eller räknar jag helt fel?
 
Redigerat:
Robert_Maria skrev:
De kommer redovisa sina upplåningskostnader lika lite som den lokale ICA handlaren redovisar sina inköpspriser. Banker är affärsdrivande företag och det är bara att inse att de har marginaler på sina produkter som vilket företag som helst.
För att jämförelsen med ICA ska bli rättvisande så ska man ha skrivit ett avtal med ICA om att få 1 gurka levererad till sig varje vecka, till ICAs inköpspris + 1 krona.

I det läget kan man nog räkna med att konsumterna skulle ställa samma krav på ICA som man nu gör på bankerna, nämligen att man vill kunna kontrollera de paramtetrar som utpriset enligt avtalet bygger på.

Eller för att ta ett exempel som passar för byggahus.se, när du skriver avtal med rörmokaren om att han ska sälja material till dig för hans inköpspris + 20%, förväntar du dig då att kunna kontollera hans priser, eller litar du på honom fullt ut? Min rörmokare (Niklas, samma som din ;) ) skickade med sina inköpsfakturor med mina faktoror.

Detta har inget att göra med huruvida en marginal finns. Bankerna ska givetvis försöka gå med vinst och för mig får de gärna gå med fullständigt enorma vinster, men det är trevligt med transparenta avtal så att man vet vad man ska betala och varför - oavsett om det är med en hantverkare eller med en bank. Mitt avtal säger STIBOR 1M + 40 punkter, och då vet jag vad som gäller... ny ränta på måndag, som då blir ca 1,6%.
 
ParkaKungen skrev:
Enligt dig så kan bankerna sätta 10 % på mitt rörliga lån och hänvisa till högre upplåningskostnader utan att jag kan kontrollera detta?
Givetvis är bankerna ett vinstdrivande företag, men de måste ju följa ingånget avtal??!!
Har jag sagt det du påstår vara 'enligt mig'?
Många som skriver i denna tråd verkar ha någon slags underliggande tro om att bankerna ingår i någon slags allmännytta, nästan som det vore medborgares rättighet att få inneha ett förmånligt lån. Jag får en känsla av det när jag läser.

Bankerna är vinstdrivande företag och har rätt att själva välja sina marginaler. Till syvende och sist så det ingen som tvingar en att ta ett lån.
 
Robert_Maria skrev:
Har jag sagt det du påstår vara 'enligt mig'?
Många som skriver i denna tråd verkar ha någon slags underliggande tro om att bankerna ingår i någon slags allmännytta, nästan som det vore medborgares rättighet att få inneha ett förmånligt lån. Jag får en känsla av det när jag läser.

Bankerna är vinstdrivande företag och har rätt att själva välja sina marginaler. Till syvende och sist så det ingen som tvingar en att ta ett lån.
Du verkar inte förstå problemet överhuvudtaget.
Banken följer inte ingånget avtal om de höjer min ränta och deras upplåningskostnad inte går upp.
Eller du anser banken har rätt att öka sin vinst opå bekostnad av mig med genom att bryta avtalet?
 
Tycker det är konstigt att bankerna verkar komma undan med sina avtalsbrott gång på gång. Skulle någon i någon annan bransch göra det skulle det bli ett jäkla liv.
Bankpersonalen är inte ett dugg bättre än värsta sortens bilhandlare.
 
ParkaKungen skrev:
Hur kan banken under dessa premisser hänvisa till högre upplåningskostnader?
Enligt mig så har deras upplåningskostnad istället sjunkit . Och det radikalt.
Eller räknar jag helt fel?
Banken lånar inte till Stibor. Eftersom du inte vet till vilken ränta banken lånat så vet du ju inte heller vilken marginal de har. (Även om det är mycket troligt att du har rätt.)
 
Johan&Ana skrev:
Tycker det är konstigt att bankerna verkar komma undan med sina avtalsbrott gång på gång. Skulle någon i någon annan bransch göra det skulle det bli ett jäkla liv.
Bankpersonalen är inte ett dugg bättre än värsta sortens bilhandlare.
Om du kan bevisa avtalsbrott så kommer de inte undan.

När banker åker dit för avtalsbrott blir det nog snarare mer liv än när de flesta andra företag gör det.
 
Har varit i kontakt med banken. Och de säger att det beror på högre upplåningskostnader, men de kan varken visa eller gå in och titta vilka dessa är?!
Vad skall man göra när man tror att banken ljuger en rakt i ansiktet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.