(Kan hända att den här tråden verkar malplacerad, så är dock inte fallet, valet är högst medvetet.)

Bor i ett hus med sk mullbänk/bjälklag mot mark, där det sägs vara viktigt att golvet andas. Vilken typ av färg använder man sig av om det skall göras rätt? På samtliga byggvaruhus jag frågat i ärendet har expertisen tittat ytterst frågande på mig, varpå jag vänder mig till den verkliga expertisen:)

Stod för övrigt i valet och kvalet att riva ur befintliga golv och gjuta istället, något jag vet är ganska vanligt förekommande när man tröttnat på svinkalla golv vilket jag själv förvisso också hemskt gärna skulle vilja slippa. MEN, så läste jag något om kapiläreffekt uppåt i väggarna och blev plötsligt tveksam att ändra denna orginalkonstruktion som trots allt funkar. Åtminstone så länge man är beredd att betala vansinniga elräkningar några månader om året:eek:

Tacksam för svar.
 
Om du skall måla finns det nog bara ett svar: Linoljefärg!!
Annars kan man ju olja med linolja eller nån annan golvolja tex nån med vitt pigment. eller såpa, sk skurgolv

Jag antar att om du går in i färgaffären och frågar om man kan måla golvet med linoljefärg kommer de att idiotförklara dig ögonaböj!!
Men det funkar alldeles utmärkt fastän det inte finns nån plast överhuvudtaget i ;-)
Köp Ottossons eller tex Gysinges färg
 
Tror du ska vara försiktig med att måla golven om du har en mullbänkskontruktion. Även om linoljefärg "andas" så kommer golvets "andning" att försämras och ibland behövs det inte mycket för att få fuktproblem med en nu fungerande mullbänk. Mitt råd är att behålla golven obehandlade.
 
såpa....
 
Vi har ett målat golv på mullbänk - har fungerat i åtminstone 100 år :) (huset är från 1844 men det har nog "bara" varit målat i 100 av de åren)
Senaste 50 har det dessutom legat en limmad linoleummatta på mitten av golvet.
Det kan vara en idé att vara försiktig med förändringar men om du skall måla så skall det helt klart vara linoljefärg - vi kommer att måla ett annat golv som är för slitet för att hålla kvar som såpskurat efter bedömningen att det kommer att klara sig...
 
Bor i ett hus med sk mullbänk/bjälklag mot mark, där det sägs vara viktigt att golvet andas. Vilken typ av färg använder man sig av om det skall göras rätt? På samtliga byggvaruhus jag frågat i ärendet har expertisen tittat ytterst frågande på mig, varpå jag vänder mig till den verkliga expertisen

Stod för övrigt i valet och kvalet att riva ur befintliga golv och gjuta istället, något jag vet är ganska vanligt förekommande när man tröttnat på svinkalla golv vilket jag själv förvisso också hemskt gärna skulle vilja slippa. MEN, så läste jag något om kapiläreffekt uppåt i väggarna och blev plötsligt tveksam att ändra denna orginalkonstruktion som trots allt funkar.
Vad trevligt att läsa att du ratar betong och cellplast i grunden! Det gör du helt rätt i!
Vanliga byggvaruhus är nog det sista stället man bör be om råd på om man har ett gammalt hus. Vad det gäller färgfrågan säger jag som övriga; linoljefärg eller såpskurat.
 
Inte så att vår kåk är ett under av byggnadsvård och dess lära; samtliga golv har varit besudlade av "påbyggd" parkett och lack i ett 40-tal år, samtidigt plockades kaminen som tidigare värmt upp grunden. Detta har dessbättre inte orsakat huset några skador (i så fall är jag lyckligt ovetande..) men det vore höjden av ironi om så blev fallet pga att jag ondgjorde mig av kalla golv, därefter la ner alldeles för många timmar och kronor, bara för att skapa en sämre konstruktion... Kan hellre vara värt med elräkningarna på 5000:- i månaden vintertid.

Åter till ursprungstemat; hur bra håller såpat för smuts och slitage?
 
Tackar ödmjukast!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.