Vi bor i ett gammalt hus frrån 1870 och håller som bäst på att renovera. Lite med nya metoder och en del med gammalt. Vi håller just nu på med vardagrummet och har tagit ut golvet, och tagit bort allt spån och grävt ut, sen isolerat och lagt tillbaka golvet igen. Ett arbete som har tagit otroligt på krafterna.
Nu till våra funderingar, vi har ett gran golv som troligvis är inlagt på 30 talet nån gång och detta ska nu på nåt sätt behandlas....
VI har hund, katt och små barn, så jag undrar om ett såpa skurat golv håller för det slitaget?
På färghandeln fick vi till svar att ett oljat golv med pigment inte skulle hålla eftersom vi har hund!
Man tyckte vi skulle lacka det!
Men jag skulle vilja ha kvar trä känslan i golvet. I morgon skall det slipas för att få en liten finare yta och sen är det då som är den stora frågan, vad sen?

Vad behöver jag om jag bara ska såpa skura golvet?
Utrustning?
Vilket märke på prudukterna är att föredra?

Ja å gärna en massa tips!
 
  • ä 553.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja alltså lack blir ju skitfult när man har hund, eftersom det blir repor i lacken som inte går att reparera. Ett obehandlat trägolv kan ju reparera sig själv eftersom fibrerna sväller lite av vattnet. Jättemärkligt att de rekommenderade lack!
Faktum är ju också att de där fina golven gamla såpskurade vi ser är ett resultat av väldigt slitage! Då hade man verkstaden inomhus...

Vill du såpskura ditt golv så behöver du kallt vatten, en borste och en fet såpa (alltså inte tallsåpa, som är alkalisk och torkar ut golvet, utan en linoljesåpa). Ta några brädor åt gången och skura längst med. Efterskölj, också med kallt vatten!
 
Tackar för det!!!
Vilket märke är bra, om det finns olika dvs....
vanlig hederlig skurborste är dax att införskaffa då =)

Tack igen!!!
 
Kom bara ihåg att blöta golvet ordentligt först med vatten, innan ni går på med såpan, annars kan ni få ett missfärgat golv. Koncentrerad såpa på torrt trä ger fula, bestående fläckar. Och slipa så lite som möjligt, helst inte alls! Ett slipat golv får en uppruggad yta som suger åt sig smuts. Förra ägaren planslipade flera av golven i vårt hus och nu överväger jag att måla dem. Som skurgolv funkar de inte längre

Ett välskött skurgolv är suveränt både med hundar och barn. Glöm lacken!

Lämpliga såpor säljs av byggnadsvårdsbutiker (bygg-/färghandelns såpor brukar vara mindre bra och dessutom löjligt dyra). Gysinges linoljesåpa är klart prisvärd, speciellt om man köper de större dunkarna. Jag föredrar den fasta såpan, den är mycket dryg. Dansk brunsåpa brukar också rekommenderas (finns bla hos Claessons Trätjära). Det finns även feta talloljesåpor.

Med vad har ni isolerat? Skurgolv och mineralull är ingen bra kombination.
 
Karakorum skrev:
Skurgolv och mineralull är ingen bra kombination.
Varför inte :surprised:
 
Rätta mig om jag har fel, men visst är det väl skillnad mellan ett såpbehandlat golv och ett såpskurat golv? Det första er en sentida golvbehandlingsmetod där man impregnerar golvet genom att vräka ut koncentrerad såpa över hela golvet o svepa runt med en gummiskrapa (tror jag såg något sådant på ett Ernst-program.....). Såpskurat golv, då ligger man på golvet med borste o gnor så att det med tiden blir en struktur när man skurat bort träets mjuka partier. Eller?
 
Ja, det har du rätt i Sommartorparn.
Ett äkta såpskurat golv får man genom att skura med såpa + vatten och efterskölja med vatten. Fast man behöver väl inte ligga på golvet och gno? :) Jag har då tänkt mig att ha en borste med skaft!
 
Sommartorparn, du har helt rätt.
 
Jag köpte boken Målade golv för jag ville lära mig mer om att måla golv. Vi har nämligen köpt ett hus som är byggt 1907 och har trägolv överallt. I den boken beskriver de väldigt väl hur man gör "skurgolv", både med bilder och text. Väldigt trevliga böcker från Gysinge överhuvudtaget när man börjar kika på sitt gamla hus.

9789163185212.jpg
 
Karakorum skrev:
Kom bara ihåg att blöta golvet ordentligt först med vatten, innan ni går på med såpan, annars kan ni få ett missfärgat golv. Koncentrerad såpa på torrt trä ger fula, bestående fläckar. Och slipa så lite som möjligt, helst inte alls! Ett slipat golv får en uppruggad yta som suger åt sig smuts. Förra ägaren planslipade flera av golven i vårt hus och nu överväger jag att måla dem. Som skurgolv funkar de inte längre

Ett välskött skurgolv är suveränt både med hundar och barn. Glöm lacken!

Lämpliga såpor säljs av byggnadsvårdsbutiker (bygg-/färghandelns såpor brukar vara mindre bra och dessutom löjligt dyra). Gysinges linoljesåpa är klart prisvärd, speciellt om man köper de större dunkarna. Jag föredrar den fasta såpan, den är mycket dryg. Dansk brunsåpa brukar också rekommenderas (finns bla hos Claessons Trätjära). Det finns även feta talloljesåpor.

Med vad har ni isolerat? Skurgolv och mineralull är ingen bra kombination.
VArför funkar inte mineralull och skurgolv?
Har ju tänkt mig å gör apå gammalt vis dvs skura med borste, men vi har ju isolerat med mineralull så varför funkar det inte? Golvet är lagt med minimala sprickor mellan precis som det var innan vi tog upp det, så risken att det rinner mellan vallen är ganska liten, det funkar inte att ha spån för det är för lite luft genomflöde under balkarna....
 
Antagligen syftar han på att mineralull inte släpper igenom fukt och har då troligtvis svårare att torka ur om det ansamlas vatten under golvet efter en skurning. Helt enkelt ett inlägg i linje med att "ej ha diffusionstäta material i gamla hus utan tidigare ångspärr". Det beror ju på en massa andra saker också förstås, om man har uppvärmd källare under, eller diffusionsspärr, eller golvvärme, eller...

Jag tror tror det är OK om man tar det lugnt med såpvattnet, lite i taget utan stora vattenpölar och torkar upp snabbt. Byta vaten ofta och skura i flera omgångar. Så skulle jag göra i alla fall.

För lite luftgenomflöde under balkarna med spån? Blir det mer med mineralull då?
 
... och om man inte vill köpa målade golv enkom för skurinstruktionerna så kommer här en resumé. Annars är det en trevlig bok som rekommenderas, kanske inte så mkt mer info än vad som finns i ex Invändig renovering, men bilder som kan ge en lite uppslag om hur man kan måla.

Såpskura enl Målade golv:
1) blöt ordentligt med kallvatten
2) 10 L vatten med 2-3 dl flyande linoljesåpa
3) Skura med skaft, lagom styv borste
4) Arbeta längs med brädorna, 2-3 brädor i taget. Fast såpa på borsten om fläckar. Aldrig såpa mot torrt trä.
5) Skölj med kallt vatten, Ta upp skölvvattnet med skurtrasa. Låt ej torka in. Byt sköljvatten ofta. Fortsätt tills sköljvattnet är rent.

Från Invändig renovering
• Så kallt vatten som möjligt
• Kanske räcker att skura 2-3 ggr per år.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Antagligen syftar han på att mineralull inte släpper igenom fukt och har då troligtvis svårare att torka ur om det ansamlas vatten under golvet efter en skurning. Helt enkelt ett inlägg i linje med att "ej ha diffusionstäta material i gamla hus utan tidigare ångspärr". Det beror ju på en massa andra saker också förstås, om man har uppvärmd källare under, eller diffusionsspärr, eller golvvärme, eller...
Jo, det var så HON menade ;-) Och jag håller med om att det antagligen finns fler faktorer som spelar in. Men problemet med mineralullen är att man vid isolering av golv förutsätter att fukten kommer från grunden och inte från huset. Sågspån och liknande material som klarar fuktvandring och som kan torka upplever jag som säkrare generellt och särskilt då i kombination med skurgolv då man blaskar på med betydligt mer vatten än om golvet är behandlat på ngt sätt. Men jag är knappast någon expert, det här är bara vad jag tycker verkar logiskt.

Dr_Jerkyll skrev:
Jag tror tror det är OK om man tar det lugnt med såpvattnet, lite i taget utan stora vattenpölar och torkar upp snabbt. Byta vaten ofta och skura i flera omgångar. Så skulle jag göra i alla fall.
Själv har jag ett gammalt kilsågat golv, som jag absolut inte vill måla, ovanpå gullfiber. Jag skurar så försiktigt som möjligt enligt ovan, men det är ju ett betydligt bökigare arbetssätt. Men ett golv med smala, tätt liggande brädor släpper förhoppningsvis igenom mindre? Sedan bör man kanske tänka på att skura rätt tid på året också för att minimera eventuella risker.

Dr_Jerkyll skrev:
För lite luftgenomflöde under balkarna med spån? Blir det mer med mineralull då?
Är också lite konfunderad.
 
När vi tog upp golvet så låg balkarna direkt på jorden, ibland nån liten sten under. Grunden är så låg så att det var ingen luft under balkarna så spånet var blött/fuktigt och torrt om vatannat, vi vit rådet att gräva ut hela vardagsrummet, dvs 25m2 med spade och spett, så gjorde vi och det var ett enromt slit, längst ner skulle läggas singel helst 30-40 cm och mellan balk och singel skulle det vara minst 60cm luft! Fanns ingen möjlighet att göra detta då vi hade fått gräva ut en meters djup och det ä inte möjligt eftersom det är berg under.... Så då sa "kunnigt" folk att vi skulle gräva så djupt som det gick, in med singel Vi lade20-30cm!) och nu är det kanske 40 cm på sina bästa ställen med luft under! och då sa de att mineral ull är bra för spånet behöver mer luftgenom strömmning under för att hållas bra. så vi lade in en oljebehandlad masonit sen ullen och till sist på med golvet igen.... Nu låter det ju som om vi gjort fel?!?! *förvirrad! Kanske man bara inte kan ha såpat golv eller är det på tok fel alltihopa?
 
Ojoj, det var inte alls min mening att skrämma upp er! Jag ber om ursäkt.
Jag tror inte att ni gjort på tok fel! Olika hus, olika förutsättningar. Jag skulle välja sågspån eller liknande om jag skulle lägga in ny isolering i mitt hus, men jag har inte era problem med låg grund. Det är framförallt kombinationen skurgolv (för jag antar att det är det ni menar, även om ni skriver såpat golv) och mineralull jag funderar på. Men om golvet är i bra skick så är det väl bara att prova! Försök att kontrollera, om möjligt, att det inte rinner ner vatten.

Det är besvärligt att skura med lite vatten, lättare att svabba på med massor av vatten och skurborste på skaft. Men det är ju bara ni som kan avgöra om det är värt besväret. Ändrar ni er för att det blir för jobbigt, eller av andra skäl, så finns det ju flera golvbehandlingar att välja mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.