Okej då...jag skriver väl lite till om mina funderingar.

Nu börjar ju planerna ta form vad gäller köket ( haha, jag hade ju beställt ett innan branden,.,)

Jag plockar ju bort vedspisen. Skjut mig. Jag vet att man inte får men det funkar inte planmässigt att ha kvar den. Hasta la vista Husqvarna.

Som den moderne och modemedvetne person jag är så ska här köpas induktionshäll och ugnar och sånt där man tydligen måste ha för att få käket fixat. Så säger min fru...För min del förstår jag inte varför inte hemkörd pizza funkar lika bra?

Jag vill ha en gasspis men icke att en sån kommer in sägs det. Det är ju lite läckert med en gashäll men det är ju som bekant inte jag som är chef. Tolka sista ordet som ni vill..olika betydelser finns ju...

Diskmaskin kommer att gömmas bakom lucka så man slipper se den. Dubbla vore inte dumt men utrymmet...:(
Vi får se om vi får till det på något sätt att dölja kyl o frys i någon form av skåp alternativt blir det rostfritt fristående. Men jag gillar inte det.

I morrn tänkte jag åka till ljud och bildfirman med ritningarna. Nu börjar det riktigt roliga. Om jag så ska vara utan tak ska det in en ljudanläggning! Dold givetvis.

Har för övrigt inget hört vare sig från banken om huruvida jag får loss några korvören eller förra ägarna trots påminnelser.

Det enda jag fått hem är 80 kubikmeter virke på en tvärfull långtradare i morse...räcker det med 36 ton virke att bygga ett hus eller måste jag ta till de 50-60 tonnen som redan fanns hemma tro?

Sen är ju frågan den om sen när man mäter virke i ton och inte kubik eller löpmeter...:)
 
Redigerat:
Cheesus - sätt in en rayburn istället för vedspisen ? Du får snabbheten hos en gas, har kvar vedkänslan - och så kopplar du på en extramodul på den med elugn och häll ? Tror det blir 80+60 cm då.

Det var iaf min plan hemma.... gäller bara att hitta..... 80000 kr till moderskeppet och 50000 kr till för dottermodulen... (http://www.rayburn-web.co.uk/)

Och bara för att stöka till grytan lite - har du funderat över att inte ha några skåp alls för tallrikar och dylikt ? Sätt in såna där låddiskmaskiner istället (kommer inte ihåg fabrikat) - Det är alltså diskmaskin som ser ut som en stor utdragslåda. Bara ställa ner disken när man är klar med att äta, trycka igen lådan och diska - vaddå plocka ur och ställa på plats ? :)
 
Angelven skrev:
Och bara för att stöka till grytan lite - har du funderat över att inte ha några skåp alls för tallrikar och dylikt ? Sätt in såna där låddiskmaskiner istället (kommer inte ihåg fabrikat) - Det är alltså diskmaskin som ser ut som en stor utdragslåda. Bara ställa ner disken när man är klar med att äta, trycka igen lådan och diska - vaddå plocka ur och ställa på plats ? :)
Visste väl att det fanns en gammal tråd om det...diskmaskin
 
>Självklart ska jag ha en Rayburn...Not.

Nog för att jag är lite övergödd men riktigt så gott ställt är det nog inte...Men visst är det läckra grejer. Men plånboken säger nej....( läs Carina )

I nästa vecka så är det ett möte med försäkringsbolag och byggare. Nu ska vi sätta oss ner och reda ut vilka kostnader som hamnar på oss respektive försäkringsbolaget. Samt vilka arbeten som jag gör och vilka de gör.

Hur svårt är det på en skala att få till detta så någorlunda rättvist som möjligt? Kanonsvårt.

Det är inte lätt när man inte ännu vet vad fb prissätter de olika detaljerna till. Hur mycket får köket kosta? Vilka ytor betalar FB 100% på och vilka betalar jag allt eller delvis? Hur mycket betalar jag förutom materialet för vägglivshöjningen? Är det svårare att kapa en regel på 80 cm eller 140 cm för byggkillarna? Regeln ska ju dit i någon form ändå...

Många diskussioner blir det skulle jag tro. Fönster i oskadade delen, ska sådana sitta kvar enligt fb och inte stämma in mot de nya oavsett om det är standard eller special?

En krossad altan som vi vill flytta till andra sidan....samt en pensionärskuvös som är förstörd. Värde kontra kostnad?

x kvm altan plus kuvös = x-antal kvm ny altan med tak. Vem står kostnaden och hur värderas de olika enheterna?

En fin gammal bergslagskamin som inte vi kommer ha kvar...ersätter de oss med en ny täljstenskamin med en ordentlig skorsten denna gång?

Osv osv osv. Det finns hur mycket som helst att fundera över. Vad tror ni, kommer jag lyckas få fb att betala nya ljud och bildanläggningen för 70 k...:) Troligtvis ett rungande nej från de där tråknissarna. Det blir dock ännu svårare att få hon som jag delar tak med att lossa på degen. Men det där rer sig...

Jag har ju inte varit i denna situationen förut och frågorna är många...ett elsystem som byggs idag är ju sju resor mer avancerat än vad det var för 25 år sen och där förutsätter jag att fb betalar rubbet.

Försäkringsbolaget har ju avskrivningar för allt som ni vet. Men dock max 100.000 kr i vårt fall. Om jag tolkat avtalet rätt så drar försäkringsbolaget av 100 k och sen byggs rubbet upp efter nuvarande normer och regelverk och i detta så borde ju rubb som stubb ingå. Nytt kök, el, tak, osv. Avskrivningen är ju gjord inom dessa 100 k.

Men det dyker säkert upp en paragraf om detta med att i just stackars Cheesus fall så är avskrivningen mycket mer procentisar än vad som finns och att det som vanligt blir så att man står där med långnäsa till allting...

Byggare och försäkningsbolaget är nog inte så vana vid just en sån som jag...:)

Jag vill ha det här riktigt gjort och är kräsen, det ska minsann inte fuskas det allra minsta här. Tur jag bor granne och kan vaka över hantverkarna med hökögon...

Vid mitt förra hus hade jag som mål att när det en dag skulle säljas så skulle spekulanterna inte kunna påpeka en enda brist. Nu nådde jag inte ända fram den gången, det saknades någon list ( haha..känns igen va?)

Men nu SKA det bli så perfekt det bara kan bli. Inga sneda kakelplattor, inga uppochnervända våder..( ja, jag har satt tapet upp och ner ett par ggr ) inga glipande lister osv.

Sen vill jag ha känslan av att veta att allt undermaterial som finns är i massivt trä och naturliga material ,att det inte finns en massa plaster och skit i väggar och golv. Jag vill ha ett hus där både vi som bor däroch de som kommer efter oss mår gott, tillsammans med ett hus som även det mår naturligt gott.

Nu ska jag dra till snickaren och titta på lite fina dörrar och fönster. Givetvis special...ärligt talat mår min kropp fysiskt illa när jag ser alla dessa plastiga dörrar, fönster och skåpstommar som finns i den vanliga handeln.

Det låter lyxigt med handbyggda snickerier men börjar man leta runt lite och får kontakt med en bra yrkesman som kan sin sak behöver det inte bli nämnvärt dyrare än laminat och plast.

Ta köket t.ex. Det har jag fått offert på 60.000 plus moms komplett förutom vitvaror. Då pratar vi ett snickarbyggt kök. Med mängder av skåp och luckor. Sen tillkommer väl 10-15 k i målning som utförs av en kille med linolja och filmjölk enligt gammal tradition.

Alltså inte ens 100.000 kr och då är allt handbyggt enligt våra specifika önskemål. Allt i en kvalité som Ikea, Marbodal eller vad de nu heter kan se sig i stjärnorna efter.

Visst har de fina grejer de med. Men hur mycket du än betalar så är det maskinfrästa luckor, sprutmålade. Med dessa förhatlliga laminatstommar som är så fula så man får sjukskriva sig så fort man ska ta fram en kaffekopp.

En del säger att bra kvalité kostar. Jag säger precis tvärt om. Det är dålig kvalité som kostar.

John Ruskin, en poet från 1800-talet sa följande och det är så sant!

"It's unwise to pay too much, but it's unwise to pay too little.
When you pay too much you lose a little money, that is all.
When you pay too little, you sometimes lose everything,
because the thing you bought was incapable of doing the thing you bought it to do.
The common law of business prohibits paying a little and getting a lot - it can't be done.
If you deal with the lowest bidder, it's well to add something for the risk you run.
And if you do that, you will have enough to pay for something better."

Det är poesi! Köp ett billigt kök från billigaste leverantören...men det funkar inte som du vill och då får du lägga till pengar som du kunde gjort från början...

Så klockrent! Den där är kanonbra att slänga fram om man förhandlar med en kund som alltid talar om hur billig konkurrenten är. Det brukar bli slut på prisdiskussionen då..:)
 
Ha! Kul att Ruskin dök upp här, och det var ju synnerligen välfunnet och kunde väl också passa väl in i verktygsforumet!
 
morsan skrev:
Visste väl att det fanns en gammal tråd om det...diskmaskin
Jupp - precis dom jag menade - Fisher Paykel.
 
Rivningen fortsätter....Junior har lovat att lägga ut bilder på aktuell status och vägen fram till nuläget...men ni vet hur det är med ohängda tonåringar...Ja....jag ska. Snart, Jag ska bara bla bla bla. För övrigt så såg jag att han, junior alltså har ändrat sin civilståndsstatus på facebook till att han har ett förhållande. Med vem undrar ju jag då...Jaja...jag var ung en gång jag med.

Men då lydde jag minsann den äldre generationen. Idag är det ingen ordning alls.

Nåväl, Jag rev mig in till gamla ytterväggen som numera är en innervägg i vardagsrummet. Idén kom direkt...varför klä in den väggen med någonting alls?

Är det inte snyggare att ha en rå timmervägg framme? Den är omålad och sådär vackert grå som gammalt timmer blir med åren.

Vad säger expertisen här?
 
Hemmakatten
Ja, det var väl det här med isolering och hur varmt ni vill ha i vardagsrummet. Kanske både du och Junior skulle uppskatta att ni fick sitta och värma era respektive. ;)

För övrigt tycker jag INTE att du skall spionera på honom på Facebook (iofs förmodligen bara en lapsus av Junior att han inte markerat dig som en som inte skall se alla hans aktiviteter på Facebook, men det kommer garanterat nu!!:) ) Och du skall INTE lägga ut hans eventuella kärleksliv här. Aaaarrgghh!!! vilken tur att du inte var min pappa.... :eek:

Skärpning, cheesus! :cool: Du lär få flerfaldigt igen av sonen. jag tycker han verkar vara en jättefin ung man.:)
 
Redigerat:
Jadu Hemmakatten. Det om han är en fin ung man kan ju diskuteras. Snygg är han iaf och alla som ser oss tillsammans hävdar att vi är väldigt lika varandra.

Nädå, han är så välartad och snäll så. Det är ju jag som uppfostrat honom!

Kallt kommer det inte bli inomhus eftersom det är väggen mellan vardagsrum och kök som blir frilagd. Alltså ingen yttervägg numera.

Men åter till junior och hans eskapader. Lite orolig är jag allt. Gör han som sin far är jag farfar vid 40 och ....såååå kul ska vi inte ha det !

Hör du det Junior???
 
Äpplet faller inte långt från trädet...

Den gamla timmerväggen i vardagsrummet tror jag kan bli riktig snygg. Jämfört med mexitegel så är det en markant skillnad och ger ett mycket mer rustikt och genuint lantligt intryck. (Och dessutom gav du mig en kul idé på vad jag skall göra med mitt bibliotek)
 
Jag som sparat all mexitegel till dig och ditt bygge Swetrot. Du ville ju så gärna ha alltihopa....

Olyckan med släggan, mexiväggen och Cheesus har frambringat en ny matsedel. Numera funkar det inget vidare att käka hamburgare...:(

Käken låser sig så fort en megasuperduperburgare ska pressas in. Gör hur ont som helst.

Hon jag delar tak och räkningar med tycker det är skönt att käften är stängd lite mer nuförtiden...men ont har jag fortfarande.

Eller så är jag blödig och simulant.
 
Om du har ont där efter två veckor så skall du nog ta dig till en doktor nästa vecka som kikar lite på det där. Är det någon fraktur som växer ihop fel så är det rätt så smärtsamt när de behöver bryta upp käkbenet vid leden igen och tvinga den att läka ihop rätt. Har det läkt ihop helt, men på fel sätt, så får man att såga en del i benet, och sedan fixera det hela med skruvar.

Tal och matförbud i åtta veckor, och sedan åtta-tolv veckor med bara väldigt lättuggad mat, som potatismos och soppa. Ge inte din kära hustru chansen till så mycket lugn och ro genom att gå där och leka macho, och grabben din kommer ju att sitta och grilla de mest otroliga kreationer allt medan du sitter där med din tomatsoppa hela sommaren lång.

Mexiteglet kan du väl donera till grabben din, som förskott på arvet... :)
 
Nej, Cheesus, timmervägg inomhus blir nog mest Bröderna Cartwright om jag ska tycka till. I bästa fall Twin Peaks. I så fall måste du skaffa en Stetsonhatt.
 
Swetrot...Det där med matförbud o 8 veckor låter lockande med tanke på Beach 2009. Jag har ju misslyckats varenda år sedan 1994 att få stå någon annanstans än i vassen. Så doktorn får vänta...:)

Bröderna Cartwright med farmen Bonanza är ju inte fel. Jag har faktiskt varit utanför den ranchen en gång i tiden men det var svindyrt att gå in så vi avstod.

Ett eget Bonanza...Yes!!
 
Min syrra slår dig Cheesus - hon var mormor vid 38
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.