villafors skrev:
I mitt hus skulle det bli ca 50 brytare. 50 * 2000:-
Så nej, det funkar inte..måste dra ned på antalet.
Eller är det standard att man sätter brytare på bägge sidor om alla dörrar och vid samtliga ytterdörrar?
Det låter väldigt mycket, jag har köpt 24 stycken till mitt hus. Alla ytterdörrar håller jag med om, men tveksamt om du behöver på båda sidor innerdörrar. Har du t.ex. ett allrum med fyra innerdörrar till sovrum, så behöver du inte sätta en strömställare vid varje dörr. I rummen måste du däremot alltid ha strömställare vid dörren. Det finns oftast blindlock till den design du väljer på apparaterna, detta gör att du kan flytta runt brytarna eller komplettera i efterhand.

/ Erik
 
Jag håller på och ska konvertera en befintlig elinstallation till KNX.
Någon som har någon erfarenhet av infällda dimmers.
Skulle i några rum bara vilja ersätta vanlig dimmer till infälld dimmer och KNX knapp.

/Mike
 
Leahcim skrev:
Jag håller på och ska konvertera en befintlig elinstallation till KNX.
Någon som har någon erfarenhet av infällda dimmers.
Skulle i några rum bara vilja ersätta vanlig dimmer till infälld dimmer och KNX knapp.

/Mike
Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt. Ska du delvis ha ett trådlöstsystem?
 
Leahcim skrev:
Kanske senare men jag kommer börja trådat.
Har då funderat på infälld dimmer typ [länk] Vilket borde innebära att jag bara drar fram EIB kabel till den dosan monterar denna dimmer samt tryckknapp.

/Mike
Ok nu förstår jag dig. Har inte sett denna produkt innan. Om du ska konvertera en befintlig elinstallation till en KNX installation, så antar jag du stöter på visa problem med kabeldragningen. Dimmerprodukten i ditt fall, ser jag lite som en nödlösning. Du har kvar nackdelar med det gamla systemet (nolla & fas vid strömställaren), och hur får du fram en bussledning i hela huset? Jag tror inte man enkelt får till det du vill göra. Krävs nog att man tänker igenom allt noggrant innan.
Sorry om jag låter negativ, KNX är ett decentraliserat system så du kan ju sätta produkter där de får plats i huset, och i det fall du har ett 1-planshus och kan "fiska" lite rör från vinden löser man installationen.
/ Erik
 
O
Det går om man vill rota knx utnyttja garderober etc sätt upp små Knx centraler med dimmrar brytaktorer etc,Håller själv på i vårat hus ifrån 1972 med 15,2mm elrör men allt går

//Olov
 
Det är samma tanke jag har.
Men skulle vilja använda infällda aktorer i de rum där det inte skall vara så mycket funktioner.

/Mike
 
simba skrev:
Är det någon som vet något bra forum där KNX och liknande system behandlas. Eller nånstans där folk med riktigt erfarenhet av KNX skriver. Antar att det är utrikiska som gäller för sån info.
Tycker det är svårt att hitta detalj-information om vissa saker. Typ information som att Merten's dimmer-modul är mycket bättre än ABB's eller så.
Sån kunskap man får av erfarenhet och som är svår att läsa sig till av leverantörernas marknadsföring.

Jag håller på och bygger hus och funderar på att installera KNX men eftersom elektrikern inte har gjort det förut så behöver jag designa lite själv. Då vill man helst inte gå på alla minor själv.
Det håller på och startar ett svenskt forum på http://www.knxforum.se om det blir fart i det är väl upp till oss :).

/Mike
 
Hej.

Jag söker efter produktdatabasen till Eljo, Trend tryckknappar, men lyckas inte hitta den, någon som kan tipsa om vart den finns, alternativt dela med sig?
 
O
Vilka Trendknappar? finns flera modeller
 
Trend Flex är jag ute efter.
 
egl skrev:
Du har kvar nackdelar med det gamla systemet (nolla & fas vid strömställaren)
Kan du månne förklara för oss som inte förstår nackdelen med detta? Jag kan förstås lite luddigt förstå att ju mindre strömförande kablar man drar kors och tvärs i huset, desto bättre(t.ex. mindre risk att man borrar i dem senare), men jag antar du avser någon mer konkret nackdel?
 
M@rtin skrev:
Kan du månne förklara för oss som inte förstår nackdelen med detta? Jag kan förstås lite luddigt förstå att ju mindre strömförande kablar man drar kors och tvärs i huset, desto bättre(t.ex. mindre risk att man borrar i dem senare), men jag antar du avser någon mer konkret nackdel?
När man gör rördragningen för alla sensorer i ett KNX system så går det väldigt mycket snabbare än vid traditionell el-dragning. Lite slarvigt förklarat kan du dra bussledningen hur du vill, bara bussledningarna har kontakt med varandra, och inte är ringmatade. Skicka din e-post till mig så skickar jag över en PowerPoint kurs som förklarar "fri topologi" för bussledningen.
MVH Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.