ok det låter rimligt, frågan är om jag ska tilläggsisolera 45mm invändigt eller ej, med tanke på hur mycket man ska bo där, elförbrukning, utrymmesförlusten m.m.
hur stor blir denna inverkan av kallras vid reglarna om man inte har korslagd isolering?

i garaget spelar det mindre roll eftersom det blir så stort. där blir det nog 145+45 i väggarna & mer i tak.

var köper man paroc stenullskiva billigt?
stenull vill jag gärna ha i garaget, är det gullfiber typ sån byggmax säljer som kallas glasull?
skillnaden mellan glasull & stenull är väll att stenull inte brinner/smälter?
men jag pratade med en om brandsäkerhet och han sa att glasull finns knappt längre... så jag undrade vad det byggmax med flera säljer är?
hur ser man skillnad?

är det någon skillnad i vattenabsorbering för stenull & gullfiber, om det nu inte är samma sak :confused:
 
Mikael_L
Träig snickare skrev:
Mikael_L. Var i väggen skulle du sätta plasten om du måste sätta den någonstans?
Närmast varma utrymmet, max 1/3 in i isoleringen är väl gängse rekomendation.

Tankeexperiment.
22gr varmt och 75% rH inne.
Då räcker det med temperatursänkning till 17gr för att nå 100% rH, dvs då vatten börjar fälla ut.

Är det nollgradigt ute, så blir den punkten 23% in i väggen, innifrån räknat.
Jag tycker tumregeln 1/3 är rätt generös ... :(
 
Mikael_L skrev:
Närmast varma utrymmet, max 1/3 in i isoleringen är väl gängse rekomendation.

Tankeexperiment.
22gr varmt och 75% rH inne.
Då räcker det med temperatursänkning till 17gr för att nå 100% rH, dvs då vatten börjar fälla ut.

Är det nollgradigt ute, så blir den punkten 23% in i väggen, innifrån räknat.
Jag tycker tumregeln 1/3 är rätt generös ... :(

Intressant räknat, nu förstår jag lite mer och i friggeboden sätter jag nog papp, det rör sig bara om 300 spänn för pappen så inte farligt, jag antar att man på så sätt också eleminerar riskerna ytterligare för drag genom väggarna som kan medföra konvektion, och då bör det bara kunna ske i ventiler osv sedan där man vill ha det!

I garaget skulle det röra sig nåstans runt 2500 kr för att få papp mellan reglar/gips, som du sa Mikael_L kanske det inte har någon större påverkan i sig, men det känns som att man tar bort lite risker för drag, samtidigt som man skyddar från att isolering kryper ut m.m.
Sedan kan det nog inte bli sämre än att inte ha något alls, eftersom det är mer diffusionstätt än vindväven som sitter på andra sidan, kanske fukten lättare går utåt än innåt? :confused:
 
Såg att Beijer hade både glasull & stenull, någon som kan berätta lite om skillnaderna, det jag frågade om innan bl.a.
Träig snickare: kanske du kan berätta lite mer om varför du inte tycker gullfiber är lämpligt, och är det då glas/stenull du menar med gullfiber?
Det verkar ju vara ungefär samma pris iaf?
Vad byggmax säljer har jag inte lyckats läsa mig till, men det var bra mycket billigare.

Är mest bara det jag undrar nu samt ifall man ska köra med enbart 70mm isolering mellan reglarna eller tilläggsisolera 45mm korslagt på insidan.
Vad tycker ni? Det ska ju bara värmas upp några dagar lite då & då som sagt, inga lägre perioder.

Ju fler synpunkter desto roligare!

Tittade just på bilder från en polares bygge där han hade lagt vindpapp utvändigt, sedan isolering, sedan 21mm liggande råspont invändigt och därefter gips, men han ska nog inte värma upp det för jämnan heller utan lite då & då. Jag tror råsponten är för att stadga upp konstruktionen lite också (50+ år gammalt).
 
Ur isoleringssynpunkt är det ingen skillnaden mellan glasull och sten (gemensamt namn är mineralull) bägge sorterna finns med olika isoleringsvärde, värmekonduktivitet, 0,040, 0,036, 0,033. det lägsta värdet är det bästa. Oftast är det så att billigare har sämre värde.
Stenull har något bättre brandegenskaper.
Själv tycker jag bättre om att jobba med stenull för att den kliar mindre.

I en friggebod som värms upp kanske 5 ggr/vinter har väl isoleringstjockleken i väggarna ganska liten betydelse, viktigare är nog golv och tak. Viktigast är att den är dragtät.
 
Stenull verkar bättre, men vilka har bäst pris? Byggmax pris verkar svårslaget, eller?

Tror det blir att tilläggsisolera 45mm i friggeboden iaf, för jag hade ändå tänkt ha 21mm läkt till panelen, så bygger bara 24mm extra, de känns som de kvittar.

I garaget får vi väll se hur det blir, ska gjuta platta till de först :rolleyes:

Tackar alla i tråden, era inlägg har varit till stor hjälp! ;)
 
Brukar inte vara någon skillnad på pris mellan glas- och stenull. Om man jämnför Byggmax 70 mm skiva lamda 37 så kostar den 27:95 medans Beijers skiva med lamda 36 kostar 40:50. På Bejer och även på många andra byggvaruhus brukar man kunna få ganska bra rabatt, men inte på Byggmax tror jag. Eftersom du även skall bygga ett garage så gör en materialspec och be om en offert hos några olika firmor. Det brukar löna sig.
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Stenull verkar bättre, men vilka har bäst pris? Byggmax pris verkar svårslaget, eller?

Tror det blir att tilläggsisolera 45mm i friggeboden iaf, för jag hade ändå tänkt ha 21mm läkt till panelen, så bygger bara 24mm extra, de känns som de kvittar.
Hur menar du nu? Är det fasadpanelens spikläkt du menar, i så fall får du inte ersätta den med en 45'a och isolering. Det ska vara en luftspalt bakom panelen.
 
nej jag menar bara, hur jag tänkt göra på insidan enligt mina planer från början... då var det tänkt väggarna skulle bli 21+21+70+21+panel(12)=145, och dom blir bara 24mm tjockare om jag tilläggsisolerar 45 på insidan än mot den planen
 
Mikael_L
Ja mot insidans gips, eller vad du ska ha där, så är en luftspalt onödig. Då kan antingen skippa den eller lägga 45mm + isolering istället.

Med 70mm reglar och sen 45mm korsreglat och därmed 115mm isolering så får du nog bättre isolering än de stackare som bor i icke tillägsisolerade 60-talshus. ;)

Ska du värma friggan konstant eller åtminståne många dagar varje vinter är det väl inte mycket att fundera på. Energin är inte billig idag och det blir knappast bättre framöver.
 
Tänkte på en grej ang. garaget, om man har plast i väggen eller inte, så blir det väll ändå lika mycket fukt i isoleringen för det är där det varma & kalla möts & fälls ut till vatten?
om man då har de uppvärmt så kan väll knappast fukten vandra innåt utan utåt isf...?
vad gör då plasten för nytta, är det bara för att hindra fukt från utandningsluft och matlagning och dusch m.m. att krypa ut i väggen?

För isåfall finns det väll ingen som hellst anledning att ha det i ett garage sålänge man inte ska sova, laga mat eller duscha där.....?

Bara så jag förstått rätt, eftersom när man kollar runt lite verkar det ändå som endel bygger med plast, dels kostar det ju extra pengar och om det inte fyller någon funktion känns det ju bara onödigt.

Sedan tänkte jag höra vad ni tror om min ide med att isolera 1/4 del av garaget ungefär ytterligare, dvs isolering i innervägg/innertak och sedan ha luftvärmepumpen i det rummet, då kan man enklare hålla en högre värme när man är där (får dessutom upp värmen snabbare om det är nedkylt) och vill man värma upp resten mer öppnar man bara upp lite.
Jag har ju tänkt hålla plusgradigt i hela garaget året om men ändå kunna skuva upp värmen mot 15-20 när man är där & jobbar på vintern, ev. sätter en byggfläkt om det är redigt kallt då luftvärmepumpen kanske inte orkar me redigt.

Kom gärna me tips & ideer! MVH Patrik
 
I ett garage kör du ibland in med en bil som är full med snö och is, eller i alla fall regnvåt. Du kanske tvättar bilen där ibland. Fukt tillförs alltså ibland i stora mängder.
Om du dessutom skall hålla bara några + grader i garaget blir upptorkningstiden lång.
 
Nu har jag inte tänkt jag ska köra in varken snöiga bilar eller tvätta i garaget men det kanske kan hända nångång.
Jag förstår ändå inte redigt hur den lilla fukt som skulle kunna bildas innifrån kan påverka fuktskador i väggar/tak, om jag har en totalyta på över 200 kvadrat där fukten kan fördelas.
om sedan huset är uppvärmt måste ju väggarna bli varma också, så jag förstår inte redigt varför det är sådan risk för att väggarna skulle ruttna?
Isoleringen i sig kan ju inte ruttna? Då återstår bara i stort sett reglar som är 45x145mm
Jag skulle ju gissa att de suger åt sig en hel del fukt om det regnar under byggtiden, vilket torkar upp rätt fort, dessutom på sommrarna värms ju väggarna utifrån, då måste de ju vara helt torra till nästa vinter, en vägg som drar åt sig lite fukt på vintern & torkar på sommarn behöver väll nödvändigtvis inte må dåligt?
Träd står ju i skogen i 100 år, jag förstår ärligt talat inte skillnaden redigt..

Som nån skrev, förr byggde man inte hus med plast i väggarna och dessa hus har inte ruttnat bort, jag har ett ruttet hus på tomten, det har stått i över 100 år troligen, men det står ju i stort sett direkt på marken, timmrat med stockar.. och då suger det ju upp vatten genom marken, svårt att torka ut då..
Hade det stått på ett berg och man eldat innuti så det värmts upp tror jag det hade stått 100 år till?

Behöver lite mer motiveringar till vad plasten gör för nytta känns det som...
 
Men då du fått det förklarat för dig ett antal gånger och ingen är oense om hur det ska byggas så förstår jag inte ditt tvivel. Men om du har kommit fram till andra lösningar än vad som är byggstandard så är det väl bara att pröva och se hur det går.
Ett träd som står i skogen är levande och då är det i behov av vatten, precis som en människa. När det är dött och ligger på marken så kommer det ruttna med tiden precis som en människa också gör i graven. Och jag har aldrig sett en människa ruttna som är levande.

Den relativa ånghalten är högre i varm luft än kall luft, det spelar ingen roll vad man tycker och tror utan det är ren fakta. Och om inte fukten stoppas mot en diffusionsspärr så kommer den gå in i isoleringen och när nollpunkten uppnås kommer det bildas kondens (fukt)
Sen att det säkert kommer att ta tid innan alla reglar ruttnat så huset rasar tror jag ingen betvivlar, men klimatet met möglia reglar och fuktskadad isoleringen finns det ju spaltmeter med forskning på att det inte är nyttigt.

Men somsagt kan du inte acceptera hur det ska byggas så är det väl bara att pröva sig fram.

På 80-talet så byggdes det radhus i norr. Husen plastades riktigt, men när det kom till plasten runt förnsterna så hade man missat det och kompenserade genom att sätta plasten på utsidan i stället. 10år senare så lossnade fönster efter fönster då all fukt gått genom den öppna ytan och sedan stannat mot reglarna på utsidan där plasten satt.
 
Om jag har fattat rätt så: ouppvärmt - ingen plast, uppvärmt - plast
Men grejen är att när det gäller friggeboden ska jag vara där lite då & då, och är det kallt ute måste jag ju värma upp så jag kan sova där.. men då verkar det bästa alternativet vara att inte använda någon plast.

men när det gäller garaget är det lite tvärtom, jag har tänkt ha det uppvärmt plusgradigt året om, men kanske inte så hög temperatur eftersom det blir dyrt och om jag inte är där måste jag sänka temperaturen.
Dessutom vet jag inte vad som händer på sikt, garaget kanske blir stående ouppvärmt, och om jag förstått rätt kan det då bli varmare ute än inne och då blir vattnet mot plasten, MEN borde inte detta vatten torka upp på somrarna?

Det känns som inget alternativ är optimalt för mina byggen och jag vet inte vad som är bäst, dessutom låter det svårt att få det helt tätt överallt med plasten, och om det blir nå hål så blir det tydligen att fukten samlar sig där?

Men om jag sätter vindpapp på insidan av reglarna i hela garaget & har vindväv på usidan, då kan fukten vandra igenom men det kommer ju ändå vara ett diffusionsmostånd? lägre utåt än innåt i det fallet om jag fattat rätt..

Om jag har gips och spacklar skarvar & målar det, blir också en viss täthet?

Jag tycker då det verkar krångligt som fasen... :mad:

Det jag är ute efter är ett garage att hålla till i, inte lära mig allt om husbyggnad, men jag vill gärna förstå mig på varför si eller så är bra eller dåligt.. har svårt att fatta bara :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.