Hmm nu blir jag lite förvirrad, jag KOMMER att ha friggeboden uppvärmd lite då & då, frågan är om jag kommer vara där när det är minusgrader ute, jag har köpt ett oljefyllt element som kommer monteras, men det kommer bli uppvärmt kanske över en helg, som max, eller någon vecka, sedan kommer troligen värmen stängas av.
Jag tror att 45mm isolering är det tunnaste man kan köpa och jag har byggt väggarna med 70mm reglar, så 70+45 är väll det alternativ jag har.
Eftersom jag har vindVÄV innanför ytterpanelen, dvs utanför isoleringen så förstår jag inte redigt vitsen med att sätta vindpapp invändigt på reglarna, eller imellan 70 & 45mm insoleringen, vad skulle den isf fylla för funktion? det kan ju knappast blåsa in något märkvärt när man redan har ett lager vindskydd + panel tycker jag?

Det jag inte förstår är om plasten är till nackdel om man har stugan ouppvärmd?
Sedan blir det inte dubbelt på utsidan med 70+45 det förstår jag, det fattas 20mm utvändigt, men det kanske går hitta mindre än 45mm att ha invändigt vad vet jag...

I garaget kommer jag antagligen få bygga med plast eftersom jag ska ha det uppvärmt på vintern! Där kommer det isåfall bli 145+45 i väggarna hade jag tänkt, och mer i taket på utsidan, så då bör det funka bra med plast?

Känns svårt att få plasten 100% tät också.. känns klurigt detta, vet inte hur jag ska göra.....
 
PS. Jag ska även ha minispis med kokplattor och en mikrovågsugn och bygga ett litet kök i friggeboden, jag har tänkt att bygga in spisen i ett litet skåp ungefär som ett städskåp, och sedan montera en spisfläkt ovanför, som kommer få ventilera ut genom ytterväggen, denna fläkt går ju ha på, på svagaste effekt när man bor i friggeboden för att ventilera, jag kommer även ha ett öppningsbart fönster.

I inlägg längre upp i tråden stog det innan att det inte var något problem att ha stugan uppvärmd en månad om man bara har vindpapp i väggarna, men det verkar ha försvunnit?
Nu står det längre ner:
"Har du det uppvärmt men ingen plast kommer det inte dröja långt till att du kan göra svampstuvning med innehållet i väggarna."
 
Om den är ouppvärmd så kommer det finnas risk att det är kallare inomhus än i utomhus tidsvis och då riskerar du kondens. Tex när det är kallt under natten på vintervåren och sedan blir det en riktigt varmdag med högluftfuktighet och friggan inte hunnit med i temsvängningen och är kallare innomhus så kommer dit bildas kondens på issosidan av plasten

Men som bonan säger att om du har det uppvärmt men utan plast så kommer allt ruttna är fel. Det var inte många år sedan man började med plast och husen som byggdes innan man plastade insidan har mig veterligen inte ruttnat bort ännu

Edit
Som du beskriver det så använd papp istället för plast så kommer det bli bra
 
Redigerat:
Patriklasson. Jag råder dig att du har väggen så här utifrån. Pannel med luftspalt, något vindtät, tex vindpapp, isolering. En stående70 mm regel med en liggande 45mm, sen gips eller pannel. Isolering rekomenderar ekofiber men går även med gullfiber, men då ska du ha plast och stugan ska vara lite uppvämt. Det är nämligen så att det kan bli så det är varmare ute än inne och då kan det bli kondens på plastens utsida i väggen. Då kan man få problem med fukt i isoleringen och i regelstomen.Plasten ska sitta så nära själv rummet som möjligt. Alltså bakom gipsen eller innerpannelen. Har du ingen plast och gullfiber så kan du få problem, för gullfibern kan inte bära den fukt som kommer från oss människor och matlagning tex. Hoppas du får rätsida på allt. Lycka till.
 
Jag har ju möjligheten eftersom jag har ett element med termostat att ha den uppvärmd, frågan är om det är värt det, beroende på hur mycket tid jag kommer tillbringa där nu och längre fram i tiden...

Jag förstår inte redigt vad vindpappen har för funktion, och ska den alltså sitta mellan 70&45 isoleringen?
Fyller den någon funktion alls, jämfört med att inte ha någonting alls imellan isoleringen?
Enligt byggaren som farsan snackade med så skulle man ha vindpapp för då kunde kondensen röra sig lite både innåt & utåt, medans med plast blir det tvärstopp & då fälls fukt ut på plasten.. låter vettigt?

Som jag ser det bildas det lika mycket fukt i väggarna vare sig man har papp eller plast, så varför skulle en konstruktion utan plast ruttna snabbare än en med plast? fukten blir väll ändå utanför plasten vid isolering/stomme, men det material som finns där tål väll en viss del fukt & hinner torka ur med tiden när det blir soliga dagar osv?
Vad jag vet om ruttna hus, är när man lagt trästomme direkt på marken/"platta" så dom kan suga vatten, och då efter runt 100 år börjar dom ruttna.... dvs 1800-tals hus
eller att man byggt felaktigt tak så det kryper in vatten genom taket..
 
Träig snickare skrev:
Patriklasson. Jag råder dig att du har väggen så här utifrån. Pannel med luftspalt, något vindtät, tex vindpapp, isolering. En stående70 mm regel med en liggande 45mm, sen gips eller pannel. Isolering rekomenderar ekofiber men går även med gullfiber, men då ska du ha plast och stugan ska vara lite uppvämt. Det är nämligen så att det kan bli så det är varmare ute än inne och då kan det bli kondens på plastens utsida i väggen. Då kan man få problem med fukt i isoleringen och i regelstomen.Plasten ska sitta så nära själv rummet som möjligt. Alltså bakom gipsen eller innerpannelen. Har du ingen plast och gullfiber så kan du få problem, för gullfibern kan inte bära den fukt som kommer från oss människor och matlagning tex. Hoppas du får rätsida på allt. Lycka till.
tack för tipset, det låter rimligt det du skriver, men det finns alltså ingen risk att det bildas fukt på INSIDAN av plasten in mot rummet? så det hamnar i gipset/panelen? det var väll det jag var lite orolig för..
själva fukten som hamnar utanför plasten i isoleringen/stommen måste ju krypa ut genom väggen rätt fort om man har stugan uppvärmd någon dag/någon vecka?
och jag förstår problemet när stugan är ouppvärmd att det kan bildas fukt då om det är soligt ute... men om man håller 5-10 grader från hösten till våren, så ska det inte vara något problem?
frågan är bara vad det kan kosta att hålla ungefär 30 kubik uppvärmt till 10 grader, det blir ju ändå skapligt isolerat, 70+45 i väggarna och 145+45 i taket tror jag det blir..

någon som vet hur mycket el det kan gå åt?

MVH
 
Tjacko skrev:
Om den är ouppvärmd så kommer det finnas risk att det är kallare inomhus än i utomhus tidsvis och då riskerar du kondens. Tex när det är kallt under natten på vintervåren och sedan blir det en riktigt varmdag med högluftfuktighet och friggan inte hunnit med i temsvängningen och är kallare innomhus så kommer dit bildas kondens på issosidan av plasten

Men som bonan säger att om du har det uppvärmt men utan plast så kommer allt ruttna är fel. Det var inte många år sedan man började med plast och husen som byggdes innan man plastade insidan har mig veterligen inte ruttnat bort ännu

Edit
Som du beskriver det så använd papp istället för plast så kommer det bli bra
Det där var väl ändå lite missuppfattat Tjacko. Jag sa inte att väggarna kommer ruttna. Det bildas svampsporer i fuktig isolering och det sker om man har det uppvärmt utan plast och kallt på utsidan. Fukt=Mikrobakterier=svampsporer. Inget vidare att inandas och det förekommer i gamla hus som inte lyckas och självtorka.
 
Redigerat:
Vindpappen ska inte sitta mellan isoleringen utan först har du panel, sedan en luftspalt sedan kommer vindpappen och därefter reglar och isolering. Vindpappen är just till för som den låter att inte vind ska blåsa genom isoleringen då den inte gör någon nytta då.

Som jag skrev i inlägget innan så kommer inte kunstruktionen ruttna för att du inte har plast vare sig den är uppvärmd eller kall. Det var någon som fått helt om bakfoten.

I ditt fall kommer det vara säkrast utan plast.
 
patriklarsson skrev:
tack för tipset, det låter rimligt det du skriver, men det finns alltså ingen risk att det bildas fukt på INSIDAN av plasten in mot rummet? så det hamnar i gipset/panelen? det var väll det jag var lite orolig för..
själva fukten som hamnar utanför plasten i isoleringen/stommen måste ju krypa ut genom väggen rätt fort om man har stugan uppvärmd någon dag/någon vecka?
och jag förstår problemet när stugan är ouppvärmd att det kan bildas fukt då om det är soligt ute... men om man håller 5-10 grader från hösten till våren, så ska det inte vara något problem?
frågan är bara vad det kan kosta att hålla ungefär 30 kubik uppvärmt till 10 grader, det blir ju ändå skapligt isolerat, 70+45 i väggarna och 145+45 i taket tror jag det blir..

någon som vet hur mycket el det kan gå åt?

MVH
Precis som jag skrev i inlägget ovan träig snickare, vi är således helt överens om tillvägagångssättet.

Jag förstår inte riktigt men det verkar som du vill ha plast. Och visst då är det bara att köra på men hålla det uppvärmt.
Men jag kan inte förstå varför du verkar vilja ha det då energikostnade kommer bli högre. Jag har kollat på många hus utan plast och det har aldrig varit svampproblem eller dylikt i dessa (men som med allt kan det såklart förekomma)
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
PS. Jag ska även ha minispis med kokplattor och en mikrovågsugn och bygga ett litet kök i friggeboden, jag har tänkt att bygga in spisen i ett litet skåp ungefär som ett städskåp, och sedan montera en spisfläkt ovanför, som kommer få ventilera ut genom ytterväggen, denna fläkt går ju ha på, på svagaste effekt när man bor i friggeboden för att ventilera, jag kommer även ha ett öppningsbart fönster.
Precis så + utan papp skulle jag göra. Och har redan gjort.
Du kan ha en tilluftsventil under eller över fönstret också, eller någon annanstans.

Ventilera lite med frånluftsfläkt när behov kan finnas, dvs när någon bor där och eller matlagning.
Skippa plasten, låt hellre ev fukt diffundera ut så lätt som möjligt ur väggen, vilket håll den än vill gå åt. Med såpass tunna väggar som här så torkar den dessutom upp fortare.
Men det viktigaste är som sagt att se till att hålla undan fukten så bra som möjligt redan när den bildas.
 
För att sammanfatta lite om jag förstått rätt:

Antingen har man plast och lägger den innanför 70+45 isolering och sedan slår gips eller panel direkt mot plasten

Eller så skippar man plasten och har ingenting istället utan 70+45 isolering och sedan gips eller panel direkt emot?

Jag har som sagt tidigare vindväv utanpå ytterreglarna redan.

Vad jag förstod byggaren farsan snackat med skulle man ha vindpapp (svart) istället för plast, därmed direkt under gips/panelen antar jag....???

Hoppas jag fattat rätt!
 
patriklarsson skrev:
För att sammanfatta lite om jag förstått rätt:

1.
Antingen har man plast och lägger den innanför 70+45 isolering och sedan slår gips eller panel direkt mot plasten

2
Eller så skippar man plasten och har ingenting istället utan 70+45 isolering och sedan gips eller panel direkt emot?

Jag har som sagt tidigare vindväv utanpå ytterreglarna redan.

3
Vad jag förstod byggaren farsan snackat med skulle man ha vindpapp (svart) istället för plast, därmed direkt under gips/panelen antar jag....???

Hoppas jag fattat rätt!

1. Ja det stämmer
2. Ja det stämmer också
3. Ja men även din vän byggaren har rätt ;-) man kan precis som byggaren sagt lägga en vindpapp istället för plasten direkt innanför gipsen (det gjorde jag på friggan). Men detta är endast för att det inte ska bli drag genom isoleringen vilket gör den obrukbar. Men precis som Träige snickaren säger så är det nog en onödig åtgärd då det inte blåser storm genom en gipsskiva ;-)

Så lyssna på dina rådgivare och eventuellt skippa vindpappen på insidan så kommer det bli bra. Ungefär som konstaterades på första inlägget:p
 
Vindtätt är det ju ändå eftersom jag har vindväv utvändigt men det jag undrade var om vindpappen hade någon funktion för att skydda panelen eller gipset om den sitter mellan den & isoleringen, men det är väll tveksamt iofs.. men eftersom byggarn sa att det skulle sitta så undrade jag, blir ju självklart billigare med inget alls..

Tänkte bara på en grej, ifall man har plast i väggen och inte har det uppvärmt, jämfört med att inte ha någon plast.. vad blir skillnaden om man har ouppvärmt?
 
Ångspärr och ouppvärmt är inte bra, när det är uppvärmt , hindrar ångspärren fukt att vandra inifrån och ut, och pga att det är varmt och gott, så fälls inte fukt ut mot den från insidan(in mot rummet/gipset)

Står det ouppvärmt, kan du få fuktvandring från utsidan istället,
Om det t.ex är varmare ute än inne, vilket det ofta blir,(varje morgon )
När den fukten stoppas av spärren, som då är kallare än vad det är ute, så fälls fukten ut där,
Isoleringen tål det väl, men reglar mår inte bra,,

Har du ingen ångspärr (diffusionsplast/byggfolie) så kan fukten få vandra lite fram och tillbaks, utan att nödvändigtvis fällas ut,
Fast har du gips på insidan, och målat med någon tät färg, så blir nog effekten densamma,
exakt hur du ska bygga vill jag inte råda,

Vill nog för enkelhetens skull påstå, "aldrig plast vid hus som kan tänkas stå ouppvärmda.".

Men ouppvärmt så ska det nog inte vara för täta mtrl, om du inte bygger i helt okänsliga mtrl.
Ska du bara värma någon månad på vintern, så tror jag du klarar dig bra utan plast, tillför du mycket fukt, t.ex snö från bilen som smälter (garage), så får du väl ventilera lite

På ett ungefär så.. orkar inte förklara bättre...
 
Redigerat:
Tack för alla svar!
Har lite svårt att fatta, förstår om detta är enkelt för många av er men jag har aldrig byggt något hus ;) men detta känns viktigt & därför vill jag inte missuppfatta :)

Det verkar ju iaf klart nu att jag INTE ska ha någon plast i friggeboden, den enda återstående frågan jag har då är:

ska jag ha någon vindpapp mellan innerisoleringen & panelen (gipset)?

...för det var så jag hade fattat byggaren föreslog.. men om den inte fyller någon funktion utan att jag kan ha panelen direkt mot isoleringen utan något imellan så blir det ju enklare & billigare helt utan! Jag har som sagt redan vindväv på utsidan av reglarna så det borde ju funka då?


Sedan när det gäller garaget vet jag inte exakt hur jag ska göra, tanken är ju att jag ska hålla åtminstone 10 grader året om, kommer sätta in en luft-luftvärmepump.
kommer kanske dra upp värmen lite när jag är där, men annars tycker jag det är lagom men 10 grader.
Jag är såpass mycket i garaget så många år framöver kommer det nog vara varmt & då känns det dumt att bygga utan plast i väggarna även om jag inte vet om det blir så mycket fukt innifrån som går ut, jag kommer inte ha något indraget vatten, där är väll isf smält snö som sagt..
Garaget blir dessutom rätt stort, 92 kvadrat.
Kanske ska bygga utan plast där me?

En sista fråga:

Vi har disskuterat mycket väggar i denna tråd, men jag antar detta gäller även taket? för där ska jag väll inte ha någon plast heller? (samma som väggarna)?

MVH Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.