frjo7205 skrev:
Ajaj, nu sitter minst 488 inredningsbutiksinnehavare med shabbychic-inriktning och svettas över resultaträkningen! :-D

Jag tillhör dom som tycker att ny furu är ganska snyggt. Men några år senare när den har gulnat i en nikotinblek gillestugenyans... njaaaa

Läckert och mysig i en vecka i Sälen, sen räcker det för mig med sportstuge känsla.
 
H
Synd Sommartorparn att du inte gillar teak.
Furu var väl köp-slit och-släng. Snyggt när det var nytt men fult när det blev brunt.
Klumpigt var det också. Grymmast var ändå furufåtöljerna med så grova armstöd att det var urfräst ett runt hål i dom som passade till en halvliters ölpint. Furumöblerna brann dock bra i pannan med låga utsläpp vilket väl får ses som en mijöfördel.
Bra om det blir furutrend just idag när träfabrikanter och snickerier varslar. Kanske vinpimplarna som följer trender nu kan rädda svensk sysselsättning.

Fulast var ändå ekmöblerna. Ekmöbler kunde man köpa i parti och minut för 10-20 kr på Överskottslagret i Solna så sent som 1999.

Att måla över har ju alltid varit fattigmans möjlighet att förnya. Övermålaf furupanel ser tyvärr också just billigt ut. Bättre då elda upp panelen, smälla på spånskiva och tapetsera så blir det lite hemkänsla också.
 
Trender kommer och går - tur att smaken är olika, personligen har jag aldrig velat ha furu.
 
Nej jag gillar inte furu. Bor i ett 70 tals hus och här var det mesta i furu när det var nytt, men tidigare ägare har målat om till vitt och det tycker jag däremot är riktigt snyggt, vardagsrumstaket är dock endast laserat så där ser man tydligt furun så lite inne är jag väl då ;-)
 
Vita miljöer är för mig jobb, jobb, jobb i ateljé och kontorsmiljöer inom media, konst etc. Hemma vågar man visa färg. Leve färgen! Sportstuga är OK. I fjällen.
 
Så furu är det nya svarta? Haha. Och storblommiga tapeter är ju redan här. Då kommer snart plastinnerdörrarna oxå. Yes.
 
Plastlisterna kommer väl också få sin revival? Men tyvärr, furu kommer aldrig göra återintåg i mitt hem. Däremot i vitmålad form, hur snyggt som helst i lagom mängder.

Kanske något man får äta upp inom en icke definierad framtid, när man sitter i en "fjällstugeinspirerad" kåk som råkar vara högsta mode med god hjälp av Ernst, Timell och co.. ;-(

Mer på "modetemat"; när kommer stora fönsterpartier eller runda fönster avfärdas som "sååå millenieskiftesartat..?" (Säger undertecknad som nyligen hottat upp tillbyggnaden med ett ordentligt glasparti..)
 
Håller med gafsan. Furumöbler vill jag inte ha, men lika lite målar jag vitt. Färg är livet.
 
holmertz skrev:
Att måla över har ju alltid varit fattigmans möjlighet att förnya.
Nja snarare tvärtom va? Från början var det bara de fattigaste som hade omålat...omålade möbler och inredningar var ett tecken på fattigdom. De som hade råd målade över. Och det var knappast i vitt heller :D Mycket färg ska det vara, av naturliga pigment.
 
Va glad jag blir över alla "färgstarka" personer här. Det handlar ju också om att föra gammal kunskap vidare och att göra crossover till andra miljöer! Visst, jag har en vit ateljé med teakmöbler från bl a 50-60 talet, men det är för ljuset osv. Annars blir jag smått deprimerad över alla vita heminredningsreportage i gamla hus....men smaken är som baken....
 
Håller just på att slänga upp renoveringsgips över ett 18 kvadratmeter stort sovrum som har nyuppsatt (!!!) furupanel på väggarna samtidigt som jag går lös på trapphuset i samma panel med vit färg. Även den nyuppsatt. Den två år gamla furutrappan får sig en omgång efter det.

Förra ägaren måste ha siat om artikeln i förväg. :D
 
Ha! Det var ett bra tag sen jag slutade göra saker bara för att "inredningsexperter" sa så. Målat väggar vita har jag inte gjort sen 1988 och jag tänker sannerligen inte börja börja lyssna på trendnissarna nu och smälla upp furupanel.

De skulle se hur det ser ut hemma hos oss - furupanel i taken överallt, mörkt och muggigt! DEN målar jag vit. Och lister och foder. På golv och i trappan tar jag fram trät - allt har sin plats!
 
Har under senaste året slängt ut massor av gammal gulnad furupanel av olika anledningar, och nu är det dax att bygga upp väggarna igen. Vad sätter jag upp? NY FURUPANEL!

Idiot? Ja, varför inte - men jag tillhör de som gillar riva ner och bygga upp ;) Dessutom ska de koloreras i vitt och grått. Snyggt, tycker jag i alla fall :D
 
Panel är skitsnyggt, om den är målad eller laserad. Håller för fullt på att spika upp granpanel i våra innertak på övervåningen, vitlaserad pärlspont. Tycker det är en perfekt kombination av att se det vackra i träet men slippa den gulnande alpstugekänslan. Vad jag tycker är riktigt trist är dock helsläta vita innertak utan taklister i kombination med dito väggar. Vem fasen vill bo i en vit steril låda.

Förresten, någon undrade om det var någon trend mellan furu och ek. Har för mig att bok var jäkligt inne ett tag också. Själv gillar jag ek i moderata mängder.
 
Björk! -96 när jag flyttade hemifrån var det björk som gällde stort!

Mera OLIKA!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.